Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

2.12.2012 | Pavel Janda | 20 příspěvků

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.

Úžasná spotřeba při eurojízdě, jindy ne

Zmíněné naladění se ale pozitivně projevuje na spotřebě, ale bohužel jen někdy. Jestliže z 99 % „moderních aut” optimalizace pro eurotesty normované spotřeby čiší, z A3 1,4 TFSI stříká. To je proud, který vytéká i ventilky, no posuďte sami.

Zkusil jsem tradiční economy run, tedy jízdu zaměřenou na dosažení co nejnižší spotřeby paliva. Při průměrné rychlosti 59 km/h jsem apetit jednotky stlačil až na 2,6 litru benzinu na 100 km, to je nádherná hodnota. Druhý den jsem si říkal, že to je až trapně málo, tak jsem zkusil totéž už ale s mnohem menší pozorností, menší oddaností klubu Gerharda Plattnera. Při průměru 63 km/h jsem jel za 3,1 litru a vážně už jsem nedělal nic jiného, než jel pomalu mimo město a přes pár obcí. Znovu paráda, s ohledem na okolnosti ještě větší, jet pomalu s tímhle autem do 4 - 5 litrů benzinu zvládne kde kdo. I můj pokusný králík z řad bohem nepolíbených šoférů zvládl jet za 4,5 litru při 71 km/h průměrné rychlosti.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 26 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 025Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 27 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 029Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 28 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 030

Jenže problém je v tom, že za těmito čísly už není žádná příjemná hodnota, která by se týkala jakkoli náročnější jízdy. A tím nemyslím nějaký tryskolet, v pro mě přirozeném režimu klidné jízdy s občasným předjížděním a rychlostmi tak kolem 120 km/h už jsem se zaboha nemohl dostat pod 7,5 litru, občas to nešlo ani pod 8. Cokoli aktivnějšího znamená desítku, rychlá jízda si sáhne až po 15 litrech na 100. Střihněte si cosi jako okruh a jste na 20. To jsou otřesná čísla, uvážíme-li výkon motoru a hmotnost vozu, dvakrát výkonnější atmosférický třílitr by nechtěl při rychlé (mnohem rychlejší) jízdě tolik. Tohle turbo je zkrátka hodně hajsavé na jízdní styl - řiďte jako v eurotestu a budete odměnění. Jeďte jako člověk a budete potrestáni.

A vše má ještě jedno úskalí - koncernová auta stojící na platformě MQB mají vždy palivovou nádrž o objemu 50 litrů, což je dost nízká hodnota. U základní A3 se skromným motorem to vyloženě problém není, pokud tedy nepotřebujete jet rychle, pak jste za ujetí 300 km mezi tankováními rádi. Ale představte si tutéž nádrž v nové Octavii, která by se ráda zase o něco více přiblížila střední třídě. V té už se padesátilitrová nádrž nevidí a pro část zákazníků to jistě bude nepříjemný limit.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 29 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 031Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 30 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 032Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 31 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 033

Uživatelsky nesmírně příjemné

Chvíli jsem to v sobě dusil, ale už to musím říci - nová A3 je mazlík, hračička, přítulné zvířátko. A nejen proto, jak drobně vypadá zvenčí i uvnitř, ale hlavně proto, jak se s ní zachází. Jestli mě tohle auto něčím okouzlilo, pak svou ovladatelností a uživatelskou přívětivostí. Jeden známý pronesl, že řídit ji je jako hrát si s Rubikovou kostkou - všechno do sebe zapadá, všechno máte pevně ve svých rukou a nic vám nikam neutíká. A to je pocit, který jsem v Audi dosud nikdy nezažil.

Předně musím říci, že i přes použití elektrického posilovače má A3 výborné řízení. Ano, na své poměry, na poměry Audi, které zvládlo dělat totálně nekomunikativní „volanty” i v době, kdy stejně jako všichni kolem sázelo na hydrauliku. Na jednu stranu tedy musím připomenout, že se dobře zlepšuje to, co jste si nejprve sami zmrvili, nic to ale nemění na tom, že ke zlepšení došlo. Dokonce si troufnu říci, že v rámci elektrických řízení v kompaktní třídě je tohle jeden z vrcholů - komunikativní není, ale je přesné, konečně dobře naposilované a v neposlední řadě adekvátně ostré. Zacházet s ním je v rámci toho, co lze očekávat od takové verze A3, opravdu fajn.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 32 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 048Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 33 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 039Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 34 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 040

Že plyn není žádný drak, to už jsme si řekli, opět s ohledem na to, co lze čekat od malého turba, se ale s motorem pracuje příjemně. Spojka je velmi přívětivá i k ženské nožce, brzdy trochu přeposilované, ale dá se na ně zvyknout a dávkovat je přesně. Co řazení? To moc pěkně v relativně krátkých drahách zapadá, kam má. Neodpustím si k němu jen jednu poznámku - na A3 se v kde čem snoubí onen pocit lehkosti s ořezáváním nákladů, což jsou do značné míry spojité nádoby. U řazení se pak „cost-cutting” projevuje hlavně tím, že vůz nemá synchronizovanou zpátečku. Marně tápu v paměti, kdy jsem něco podobného u Audi zažil a zpětně se omlouvám Hyundai i30, že jsem mu to vyčítal jako přežívající známku nízké ceny. Věřím, že u vyšších motorizací synchron na zpátečce bude, ale proč tady není? Kolik taková věc může stát? Půl eura na převodovku?

I přes tuto nemístnost je práce s autem radost. Máte prostě pocit, že všechno jde samo, A3 po vás nic nechce a přitom nemohu říci, že by se novinka chovala úplně odtažitě. K příjemným pocitům z jízdy navíc značně pomáhá i její celková kvalita, kdy si celou tuhle hru užíváte bez jakéhokoli výraznějšího rušení okolí. Ale to už si zaslouží vlastní zmínku.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 35 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 041Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 36 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 067Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 37 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 081

Diskuze 20 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše