Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost
2.12.2012 | Pavel Janda | 20 příspěvků
Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
Přehled kapitol
Úžasná spotřeba při eurojízdě, jindy ne
Zmíněné naladění se ale pozitivně projevuje na spotřebě, ale bohužel jen někdy. Jestliže z 99 % „moderních aut” optimalizace pro eurotesty normované spotřeby čiší, z A3 1,4 TFSI stříká. To je proud, který vytéká i ventilky, no posuďte sami.
Zkusil jsem tradiční economy run, tedy jízdu zaměřenou na dosažení co nejnižší spotřeby paliva. Při průměrné rychlosti 59 km/h jsem apetit jednotky stlačil až na 2,6 litru benzinu na 100 km, to je nádherná hodnota. Druhý den jsem si říkal, že to je až trapně málo, tak jsem zkusil totéž už ale s mnohem menší pozorností, menší oddaností klubu Gerharda Plattnera. Při průměru 63 km/h jsem jel za 3,1 litru a vážně už jsem nedělal nic jiného, než jel pomalu mimo město a přes pár obcí. Znovu paráda, s ohledem na okolnosti ještě větší, jet pomalu s tímhle autem do 4 - 5 litrů benzinu zvládne kde kdo. I můj pokusný králík z řad bohem nepolíbených šoférů zvládl jet za 4,5 litru při 71 km/h průměrné rychlosti.
Jenže problém je v tom, že za těmito čísly už není žádná příjemná hodnota, která by se týkala jakkoli náročnější jízdy. A tím nemyslím nějaký tryskolet, v pro mě přirozeném režimu klidné jízdy s občasným předjížděním a rychlostmi tak kolem 120 km/h už jsem se zaboha nemohl dostat pod 7,5 litru, občas to nešlo ani pod 8. Cokoli aktivnějšího znamená desítku, rychlá jízda si sáhne až po 15 litrech na 100. Střihněte si cosi jako okruh a jste na 20. To jsou otřesná čísla, uvážíme-li výkon motoru a hmotnost vozu, dvakrát výkonnější atmosférický třílitr by nechtěl při rychlé (mnohem rychlejší) jízdě tolik. Tohle turbo je zkrátka hodně hajsavé na jízdní styl - řiďte jako v eurotestu a budete odměnění. Jeďte jako člověk a budete potrestáni.
A vše má ještě jedno úskalí - koncernová auta stojící na platformě MQB mají vždy palivovou nádrž o objemu 50 litrů, což je dost nízká hodnota. U základní A3 se skromným motorem to vyloženě problém není, pokud tedy nepotřebujete jet rychle, pak jste za ujetí 300 km mezi tankováními rádi. Ale představte si tutéž nádrž v nové Octavii, která by se ráda zase o něco více přiblížila střední třídě. V té už se padesátilitrová nádrž nevidí a pro část zákazníků to jistě bude nepříjemný limit.
Uživatelsky nesmírně příjemné
Chvíli jsem to v sobě dusil, ale už to musím říci - nová A3 je mazlík, hračička, přítulné zvířátko. A nejen proto, jak drobně vypadá zvenčí i uvnitř, ale hlavně proto, jak se s ní zachází. Jestli mě tohle auto něčím okouzlilo, pak svou ovladatelností a uživatelskou přívětivostí. Jeden známý pronesl, že řídit ji je jako hrát si s Rubikovou kostkou - všechno do sebe zapadá, všechno máte pevně ve svých rukou a nic vám nikam neutíká. A to je pocit, který jsem v Audi dosud nikdy nezažil.
Předně musím říci, že i přes použití elektrického posilovače má A3 výborné řízení. Ano, na své poměry, na poměry Audi, které zvládlo dělat totálně nekomunikativní „volanty” i v době, kdy stejně jako všichni kolem sázelo na hydrauliku. Na jednu stranu tedy musím připomenout, že se dobře zlepšuje to, co jste si nejprve sami zmrvili, nic to ale nemění na tom, že ke zlepšení došlo. Dokonce si troufnu říci, že v rámci elektrických řízení v kompaktní třídě je tohle jeden z vrcholů - komunikativní není, ale je přesné, konečně dobře naposilované a v neposlední řadě adekvátně ostré. Zacházet s ním je v rámci toho, co lze očekávat od takové verze A3, opravdu fajn.
Že plyn není žádný drak, to už jsme si řekli, opět s ohledem na to, co lze čekat od malého turba, se ale s motorem pracuje příjemně. Spojka je velmi přívětivá i k ženské nožce, brzdy trochu přeposilované, ale dá se na ně zvyknout a dávkovat je přesně. Co řazení? To moc pěkně v relativně krátkých drahách zapadá, kam má. Neodpustím si k němu jen jednu poznámku - na A3 se v kde čem snoubí onen pocit lehkosti s ořezáváním nákladů, což jsou do značné míry spojité nádoby. U řazení se pak „cost-cutting” projevuje hlavně tím, že vůz nemá synchronizovanou zpátečku. Marně tápu v paměti, kdy jsem něco podobného u Audi zažil a zpětně se omlouvám Hyundai i30, že jsem mu to vyčítal jako přežívající známku nízké ceny. Věřím, že u vyšších motorizací synchron na zpátečce bude, ale proč tady není? Kolik taková věc může stát? Půl eura na převodovku?
I přes tuto nemístnost je práce s autem radost. Máte prostě pocit, že všechno jde samo, A3 po vás nic nechce a přitom nemohu říci, že by se novinka chovala úplně odtažitě. K příjemným pocitům z jízdy navíc značně pomáhá i její celková kvalita, kdy si celou tuhle hru užíváte bez jakéhokoli výraznějšího rušení okolí. Ale to už si zaslouží vlastní zmínku.
Diskuze 20 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před hodinou - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 3 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 4 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 6 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 7 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 9 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 10 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 21:02 - HondaMan
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan