Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

2.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.

Opravdu skvělé, jenže levnější konkurenci příliš neutíká

Poslední části tohoto testu vyzněly pro A3 velmi dobře a věřte mi, že nepřeháním ani v nejmenším. Kompaktní Audi podle mě mezigeneračně zamířilo z šedi jistého nadprůměru až k samotnému vrcholu třídy a to navzdory tomu, že jeho hmotnost-šetřící přístupy nezřídka ukazující i svou náklady-snižující tvář. Pro mě osobně to je velmi příjemné překvapení a bez okolků říkám, že to je jedno z nejlepších Audi všech dob. V rámci vyšších tříd ingolstadtská Áčka obvykle tak vysoko nesahají.

Takže všechno dobré? Bohužel. Toto je pohled na samotné vlastnosti vozu, které jsou naprosto v pořádku, jenže musím je vnímat také v poměru k ceně. Ano, špička si obhájí špičkové ceny, problém A3 je v tom, že své pozice dnes sdílí se soupeři z docela jiných sfér.

Když jsem zjara testoval nové Hyundai i30 a Kiu Cee'd, konstatoval jsem, že jde o auta tak dobrá, že si nedovedu představit o mnoho lepší. A že otázkou není, co bude muset VW udělat, aby si uhájil svůj náskok, ale jak moc se bude muset přetrhnout, aby se Korejcům alespoň vyrovnal. Osobně nevím, jak je tomu v případě Golfu, ale s A3 uspěl, jde o auto charakterově velmi podobné Cee'du. Dokonce řeknu, že A3 je takový Cee'd s mnohem lepším interiérem, asi o 10 procent horší schopností filtrovat velké nerovnosti a asi tak o 10 procent lepším projevem při aktivní jízdě. Před pár lety by mě za toto prohlášení v Audi kamenovali, dnes si mohou podat ruce, obejmout se a zatleskat si - být jako Cee'd znamená být na špici a z celkového pohledu bych A3 hodnotil i lépe než Kiu.

Jenže problém je v tom, že cena A3 je asi tak dvojnásobná a v tomto směru vedle neobyčejně povedených Korejců ztrácí glanc. Ano, Audi udělalo skvělé auto, opravdu mimořádné dobré a i pro mě velmi, velmi uspokojivé. Ale bude těžké ho prodat, když jiní nabízejí 90 procent téhož za poloviční cenu. To je problém A3 - některé tuctové kompakty jsou dnes tak moc dobré, že prostě nelze nabídnout něco o tolik lepšího, aby to mohlo stát o tolik více.

Ale abych byl férový, tohle je problém testované, dnes vlastně základní verze, která je celým svým pohonným ústrojím někde na úrovni Cee'du 1,6 GDI. Jakmile sáhnete po variantě jako 1,8 TFSI quattro, jste rázem ve sférách, kde korejská konkurence nic nenabízí a vůz se bude moci srovnávat leda s podobně výjimečným (ale také jen ve špičkových verzích) BMW 1. Ale my jsme testovali 1,4 TFSI a o té platí zmíněné: auto je to skvělé, ale ne dost na to, aby ospravedlnilo svou cenovku.

Přesto mi ukázalo, že nová A3 má více než dobrý základ a pokud se někde nestane chyba, měla by třeba nová S3 být opravdu něco. Těšme se na ni, než se ji dočkáme, platí jednoduše to, že pokud chcete cenově smysluplnou A3, musíte si ji koupit s výkonným motorem či pohonem kol, který utíká tomu, co dokážou nabídnout levnější konkurenti. Jinak si jen připlatíte za „značkovější” Cee'd...

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 47 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 004Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 48 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 025Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 49 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 111

Proč ho chtít?

Z hlediska zacílení na co možná nejširší spektrum potenciálních zákazníků je to zřejmě nejlepší kompakt na trhu. I v takřka základním provedení umí zaujmout jak z hlediska komfortu a kvality jízdy, tak i svými jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Dokáže zkrátka komfortně odvézt i slušně pobavit, v obou směrech je dále než jakákoli dosavadní A3.

Proč ho nechtít?

Stojí o mnoho více než kvalitativně o málo horší auta. Musíte chtít přesně to, co nabízí, nebo zkrátka toužit jen po Audi, abyste investici do něj ospravedlnili. V poměru výkon/cena je špička třídy jinde.

Cena

Základní cena vozu i verze s testovanou motorizací (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Attraction): 555 300 Kč
Základní cena testovaného provedení (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Ambition): 598 500 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 90 kW (122 k) při 5 000 - 6 000ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,5 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 237 mm
Šířka: 1 777 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 601 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 250 kg
Užitečná hmotnost: 485 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 365 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše