Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost
2.12.2012 | Pavel Janda | 20 příspěvků
Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
Přehled kapitol
Opravdu skvělé, jenže levnější konkurenci příliš neutíká
Poslední části tohoto testu vyzněly pro A3 velmi dobře a věřte mi, že nepřeháním ani v nejmenším. Kompaktní Audi podle mě mezigeneračně zamířilo z šedi jistého nadprůměru až k samotnému vrcholu třídy a to navzdory tomu, že jeho hmotnost-šetřící přístupy nezřídka ukazující i svou náklady-snižující tvář. Pro mě osobně to je velmi příjemné překvapení a bez okolků říkám, že to je jedno z nejlepších Audi všech dob. V rámci vyšších tříd ingolstadtská Áčka obvykle tak vysoko nesahají.
Takže všechno dobré? Bohužel. Toto je pohled na samotné vlastnosti vozu, které jsou naprosto v pořádku, jenže musím je vnímat také v poměru k ceně. Ano, špička si obhájí špičkové ceny, problém A3 je v tom, že své pozice dnes sdílí se soupeři z docela jiných sfér.
Když jsem zjara testoval nové Hyundai i30 a Kiu Cee'd, konstatoval jsem, že jde o auta tak dobrá, že si nedovedu představit o mnoho lepší. A že otázkou není, co bude muset VW udělat, aby si uhájil svůj náskok, ale jak moc se bude muset přetrhnout, aby se Korejcům alespoň vyrovnal. Osobně nevím, jak je tomu v případě Golfu, ale s A3 uspěl, jde o auto charakterově velmi podobné Cee'du. Dokonce řeknu, že A3 je takový Cee'd s mnohem lepším interiérem, asi o 10 procent horší schopností filtrovat velké nerovnosti a asi tak o 10 procent lepším projevem při aktivní jízdě. Před pár lety by mě za toto prohlášení v Audi kamenovali, dnes si mohou podat ruce, obejmout se a zatleskat si - být jako Cee'd znamená být na špici a z celkového pohledu bych A3 hodnotil i lépe než Kiu.
Jenže problém je v tom, že cena A3 je asi tak dvojnásobná a v tomto směru vedle neobyčejně povedených Korejců ztrácí glanc. Ano, Audi udělalo skvělé auto, opravdu mimořádné dobré a i pro mě velmi, velmi uspokojivé. Ale bude těžké ho prodat, když jiní nabízejí 90 procent téhož za poloviční cenu. To je problém A3 - některé tuctové kompakty jsou dnes tak moc dobré, že prostě nelze nabídnout něco o tolik lepšího, aby to mohlo stát o tolik více.
Ale abych byl férový, tohle je problém testované, dnes vlastně základní verze, která je celým svým pohonným ústrojím někde na úrovni Cee'du 1,6 GDI. Jakmile sáhnete po variantě jako 1,8 TFSI quattro, jste rázem ve sférách, kde korejská konkurence nic nenabízí a vůz se bude moci srovnávat leda s podobně výjimečným (ale také jen ve špičkových verzích) BMW 1. Ale my jsme testovali 1,4 TFSI a o té platí zmíněné: auto je to skvělé, ale ne dost na to, aby ospravedlnilo svou cenovku.
Přesto mi ukázalo, že nová A3 má více než dobrý základ a pokud se někde nestane chyba, měla by třeba nová S3 být opravdu něco. Těšme se na ni, než se ji dočkáme, platí jednoduše to, že pokud chcete cenově smysluplnou A3, musíte si ji koupit s výkonným motorem či pohonem kol, který utíká tomu, co dokážou nabídnout levnější konkurenti. Jinak si jen připlatíte za „značkovější” Cee'd...
Proč ho chtít?
Z hlediska zacílení na co možná nejširší spektrum potenciálních zákazníků je to zřejmě nejlepší kompakt na trhu. I v takřka základním provedení umí zaujmout jak z hlediska komfortu a kvality jízdy, tak i svými jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Dokáže zkrátka komfortně odvézt i slušně pobavit, v obou směrech je dále než jakákoli dosavadní A3.
Proč ho nechtít?
Stojí o mnoho více než kvalitativně o málo horší auta. Musíte chtít přesně to, co nabízí, nebo zkrátka toužit jen po Audi, abyste investici do něj ospravedlnili. V poměru výkon/cena je špička třídy jinde.
Cena
Základní cena vozu i verze s testovanou motorizací (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Attraction): 555 300 Kč
Základní cena testovaného provedení (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Ambition): 598 500 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 90 kW (122 k) při 5 000 - 6 000ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,5 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 237 mm
Šířka: 1 777 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 601 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 250 kg
Užitečná hmotnost: 485 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 365 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze 20 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před 2 hodinami - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 4 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 5 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 7 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 8 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 10 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 11 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 22:31 - honziss
- Zabavne kabrio kolem 300tis 22:14 - Jenyk
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss