Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost
2.12.2012 | Pavel Janda | 20 příspěvků
Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
Přehled kapitol
Kvalita jízdy na vrcholu možností
Tohle je další silná stránka á-trojky. Působí jednoduše, oholeně, ořezaně, ve skutečnosti ale všechny své předchůdce kvalitou jízdy vysoce převyšuje. A jde v tomto směru tak daleko, že si vůbec nejsem jistý, jestli by ji v základních konfiguracích byla schopna sekundovat větší, ale dožívající A4. Mezigenerační pokrok v tomto směru je opravdu velký.
V prvé řadě se o to zasluhuje poddajnost a tichost podvozku. Je až legrační, jak moc si nechá líbit, co všechno je schopen zvukově i fakticky odfiltrovat. Můžete se vydat na kočičí hlavy, nevšimnout si na silnici vyfrézovaných plátů asfaltu, můžete si dovolit skoro cokoli. Podvozek na to ale zareaguje asi tak, jako by vám po chvíli řekl: „Jejda, bum...” ve snaze vám připomenout, co všechno si musel protrpět, aby se přes zmíněné přenesl stylem, který zavání komfortní limuzínou. Bez přehánění. A 17" kola přitom nebyla zase tak malá, aby se o to zasloužily jen pneumatiky s vyšším profilem.
O tichém motoru už řeč byla, to ale nemusí mít každý za plus. Co by ale měl mít za plus je eliminace aerodynamického hluku. S autem se při troše snahy vydáte až za hranici 200 km/h a i při této příležitosti je aerodynamický svist mimořádně malý. Do nějakých 180 km/h pak není prakticky žádný.
Dejte si výše zmíněné dvě věci dohromady, přidejte si snadnou ovladatelnost a máte před sebou vůz výjimečných cestovních kvalit. Měl jsem jeden den během testu ujet nějakých 500 km skoro výlučně po okreskách a původně jsem si myslel, že raději zvolím jiné auto. Nakonec jsem se ale na jízdu s A3 těšil, byla tak příjemná a neúnavná a pokud mi něco chybělo, byl to výkon. Auto by totiž nejen v tomto směru mělo na mnohem víc než 122 koní.
Poddajnému podvozku není akce cizí
Když jsem s A3 jezdil, stále se mi vracelo nutkání napsat článek ve stylu „Už jsme asi zapomněli, co je to lehké auto” a možná ho ještě někdy napíšu. Ale to podstatné vám ve zkratce mohu říci zde - jsem přesvědčen, že za spoustu svých příjemných vlastností A3 vděčí prostě tomu, že váží jen 1 175 kg. Pomáhá to nejen slušné dynamice, ale i zmíněné ovladatelnosti (tank skvěle ovladatelný nebude, i kdybyste byli mistři v ladění všech rozhraní), stoprocentně i schopnosti skoro létat nad nerovnostmi a v neposlední řadě i tomu, co zmíním dále.
Jednak jde o jízdní vlastnosti, které nejsou vůbec marné. Vůz jen minimálně projevuje jakékoli setrvačné tendence a ačkoli na limitu je mírně nedotáčivý, nečekaně „akčně” naladěná elastokinematika zadní osy vám dovolí srovnat si ho do pomalých i rychlejších zatáček velmi snadnou prací s plynem a volantem. Vodit si jej sérií rychlých zatáček je tak jednoduché, nezáludné a... a já to řeknu: ono je to i zábavné. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem se v A3 bavil, v téhle to jde. Vytáhněte jej na klikatou okresku a i když nebudete nejrychlejší, budete vysmátí, protože si to jen tak jako by nic budete švihat zatáčkami.
Další úžasnou věcí jsou brzdy, které A3 nezdolně opakovaně zpomalují i z rychlostí blízkých 200 km/h. Pominu-li RS6 a S8 s karbon-keramickými kotouči, znovu marně vzpomínám na brzdící Audi. To se prostě nikdy nevyrábělo a nevyrábí, tady to najednou jde. A nemluvím jen o tom, že brzdy vydrží, i samotné zpomalení je impozantní. Neprovedl jsem žádná exaktní měření, ale to, s jakou grácií vůz zpomalí třeba i z 200 na 160 km/h, to si jen tak neužijete ani v mnohem „serioznějších” autech.
Jsem přesvědčen, že nic z toho by nebylo pravdou, kdyby auto nebylo na poměry kompaktní třídy posledních let lehké jako pírko. A musím přiznat, že už asi nejsem schopen objektivně posoudit, jak moc tohle všechno bylo normální před 10-15 lety, kdy auta v rámci nižší střední třídy vážila při tomto výkonu maximálně stejně. Už jsem to prostě zapomněl a sjet si dnes nějakým poloveteránem to neřekne zcela, udržet takové auto v dokonalém stavu po takovou dobu není vůbec obvyklé. Mám prostě znovu pocit, že Chapman měl pravdu. Ale ono se asi ještě nikdy neukázalo, že ji neměl...
Přesto je tu jeden menší, ale citelný neduh. I přesto, že podvozek se zvukově chová na nerovnostech fantasticky, na opravdu velmi špatném povrchu je z něj cítit jistá nervozita, co se stability týče. Je to velmi nepatrné, ale s ohledem na to, v kolika směrech se jinak podvozek blíží dokonalosti, je to prostě citelné.
A to je třeba zmínit další „lowcostovou” vlastnost MQB - s výkonem pod 90 kW budou zadní nápravu tvořit jen vlečená ramena a torzní příčka, u předchozí generace věc nemožná. I s tímhle řešením se dají dělat divy, ale pokud má A3 jisté limity i s víceprvkem, s „klikou” to lepší určitě nebude. Navíc nemohu nezmínit, že kompaktní Korejci s multi-linkem (bez ohledu na výkon) jsou v tomto ohledu skoro dokonalí, A3 jim nestačí. A i tohle zjištění mě vede k celkem jednoznačnému resumé.
Toto video mělo dokumentovat lehkost a mrštnost nové A3 a také její ovladatelnost, když si můžete bez uzardění i za těchto klimatických podmínek troufnout sahat po jejích limitech, navíc na letních pneu. Asi to úplně nevyšlo, ale když už jsme ho natočili...
Diskuze 20 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před 2 hodinami - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 3 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 5 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 6 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 8 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 9 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 11 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 21:55 - Snowman000
- Zabavne kabrio kolem 300tis 21:53 - BillyRay
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss