Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

2.12.2012 | Pavel Janda | 20 příspěvků

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.

Kvalita jízdy na vrcholu možností

Tohle je další silná stránka á-trojky. Působí jednoduše, oholeně, ořezaně, ve skutečnosti ale všechny své předchůdce kvalitou jízdy vysoce převyšuje. A jde v tomto směru tak daleko, že si vůbec nejsem jistý, jestli by ji v základních konfiguracích byla schopna sekundovat větší, ale dožívající A4. Mezigenerační pokrok v tomto směru je opravdu velký.

V prvé řadě se o to zasluhuje poddajnost a tichost podvozku. Je až legrační, jak moc si nechá líbit, co všechno je schopen zvukově i fakticky odfiltrovat. Můžete se vydat na kočičí hlavy, nevšimnout si na silnici vyfrézovaných plátů asfaltu, můžete si dovolit skoro cokoli. Podvozek na to ale zareaguje asi tak, jako by vám po chvíli řekl: „Jejda, bum...” ve snaze vám připomenout, co všechno si musel protrpět, aby se přes zmíněné přenesl stylem, který zavání komfortní limuzínou. Bez přehánění. A 17" kola přitom nebyla zase tak malá, aby se o to zasloužily jen pneumatiky s vyšším profilem.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 38 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 095Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 39 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 098Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 40 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 102

O tichém motoru už řeč byla, to ale nemusí mít každý za plus. Co by ale měl mít za plus je eliminace aerodynamického hluku. S autem se při troše snahy vydáte až za hranici 200 km/h a i při této příležitosti je aerodynamický svist mimořádně malý. Do nějakých 180 km/h pak není prakticky žádný.

Dejte si výše zmíněné dvě věci dohromady, přidejte si snadnou ovladatelnost a máte před sebou vůz výjimečných cestovních kvalit. Měl jsem jeden den během testu ujet nějakých 500 km skoro výlučně po okreskách a původně jsem si myslel, že raději zvolím jiné auto. Nakonec jsem se ale na jízdu s A3 těšil, byla tak příjemná a neúnavná a pokud mi něco chybělo, byl to výkon. Auto by totiž nejen v tomto směru mělo na mnohem víc než 122 koní.

Poddajnému podvozku není akce cizí

Když jsem s A3 jezdil, stále se mi vracelo nutkání napsat článek ve stylu „Už jsme asi zapomněli, co je to lehké auto” a možná ho ještě někdy napíšu. Ale to podstatné vám ve zkratce mohu říci zde - jsem přesvědčen, že za spoustu svých příjemných vlastností A3 vděčí prostě tomu, že váží jen 1 175 kg. Pomáhá to nejen slušné dynamice, ale i zmíněné ovladatelnosti (tank skvěle ovladatelný nebude, i kdybyste byli mistři v ladění všech rozhraní), stoprocentně i schopnosti skoro létat nad nerovnostmi a v neposlední řadě i tomu, co zmíním dále.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 41 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 103Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 42 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 104Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 43 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 105

Jednak jde o jízdní vlastnosti, které nejsou vůbec marné. Vůz jen minimálně projevuje jakékoli setrvačné tendence a ačkoli na limitu je mírně nedotáčivý, nečekaně „akčně” naladěná elastokinematika zadní osy vám dovolí srovnat si ho do pomalých i rychlejších zatáček velmi snadnou prací s plynem a volantem. Vodit si jej sérií rychlých zatáček je tak jednoduché, nezáludné a... a já to řeknu: ono je to i zábavné. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem se v A3 bavil, v téhle to jde. Vytáhněte jej na klikatou okresku a i když nebudete nejrychlejší, budete vysmátí, protože si to jen tak jako by nic budete švihat zatáčkami.

Další úžasnou věcí jsou brzdy, které A3 nezdolně opakovaně zpomalují i z rychlostí blízkých 200 km/h. Pominu-li RS6 a S8 s karbon-keramickými kotouči, znovu marně vzpomínám na brzdící Audi. To se prostě nikdy nevyrábělo a nevyrábí, tady to najednou jde. A nemluvím jen o tom, že brzdy vydrží, i samotné zpomalení je impozantní. Neprovedl jsem žádná exaktní měření, ale to, s jakou grácií vůz zpomalí třeba i z 200 na 160 km/h, to si jen tak neužijete ani v mnohem „serioznějších” autech.

Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 44 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 087Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 45 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 091Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost - 46 - Test Audi A3 8V 2012 14 TFSI 092

Jsem přesvědčen, že nic z toho by nebylo pravdou, kdyby auto nebylo na poměry kompaktní třídy posledních let lehké jako pírko. A musím přiznat, že už asi nejsem schopen objektivně posoudit, jak moc tohle všechno bylo normální před 10-15 lety, kdy auta v rámci nižší střední třídy vážila při tomto výkonu maximálně stejně. Už jsem to prostě zapomněl a sjet si dnes nějakým poloveteránem to neřekne zcela, udržet takové auto v dokonalém stavu po takovou dobu není vůbec obvyklé. Mám prostě znovu pocit, že Chapman měl pravdu. Ale ono se asi ještě nikdy neukázalo, že ji neměl...

Přesto je tu jeden menší, ale citelný neduh. I přesto, že podvozek se zvukově chová na nerovnostech fantasticky, na opravdu velmi špatném povrchu je z něj cítit jistá nervozita, co se stability týče. Je to velmi nepatrné, ale s ohledem na to, v kolika směrech se jinak podvozek blíží dokonalosti, je to prostě citelné.

A to je třeba zmínit další „lowcostovou” vlastnost MQB - s výkonem pod 90 kW budou zadní nápravu tvořit jen vlečená ramena a torzní příčka, u předchozí generace věc nemožná. I s tímhle řešením se dají dělat divy, ale pokud má A3 jisté limity i s víceprvkem, s „klikou” to lepší určitě nebude. Navíc nemohu nezmínit, že kompaktní Korejci s multi-linkem (bez ohledu na výkon) jsou v tomto ohledu skoro dokonalí, A3 jim nestačí. A i tohle zjištění mě vede k celkem jednoznačnému resumé.


Toto video mělo dokumentovat lehkost a mrštnost nové A3 a také její ovladatelnost, když si můžete bez uzardění i za těchto klimatických podmínek troufnout sahat po jejích limitech, navíc na letních pneu. Asi to úplně nevyšlo, ale když už jsme ho natočili...

Diskuze 20 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.