Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty
17.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
125d s paketem M není nejostřejší, nejkomfortnější, ani ten nejlépe ovladatelný kompakt. V těchto i dalších ohledech je ale tak dobrý, že se mu ve výsledku nic nerovná.
Přehled kapitol
Jako by brala lekce od E46
Možná si nyní říkáte, že jsem v úvodu trochu přeháněl, vždyť nakonec jsem až tak mnoho výjimečných vlastností 125d nevyzdvihl. Tak je tu příjemná spotřeba, slušná agilita a přitom vysoký komfort jízdy, také rozumná ovladatelnost, kvalita... Ale stačí to na tak odvážná tvrzení?
Věřte tomu, že stačí. Jedinečnost testované jedničky nespočívá v jedné konkrétní excelentní vlastnosti. Krom spotřeby paliva resp. efektivity jeho motoru ve většině jízdních režimů není auto superskvělé v žádném ohledu. Pokud toužíte po nějak vyhraněném voze, tohle nebude správnou odpovědí na vaše požadavky.
Chtějte jen agilitu do extrému jako u předchozí 130i a budete zklamáni. Chtějte jen nekonečnou poddajnost podvozku jako u Hyundai i30 a budete zklamáni. Chtějte jen dokonalou montáž starších Audi a budete zklamáni. Chtějte jen prostor jako u Škody Octavia a budete zklamáni. Výjimečnost 125d spočívá v tom, co všechno dokáže dělat naráz a přitom jak dobře. Není to snaha nabídnout všechno a neumět přitom nic, je to pokus nabídnout všechno a v každém myslitelném ohledu nabídnout skoro maximum možného, jakkoli se to všechno na první pohled zdá neslučitelné.
Vůz mi v tomto ohledu hodně připomněl časy trojkové řady E46, dle mého soudu stále nejlepšího auta střední třídy, které kdy bylo vyrobeno. Ani ona přece nic neuměla perfektně, ale pokud jste chtěli jet ostře, uspokojila vaše i velmi vysoké nároky. Pokud jste chtěli jet komfortně, zvládla totéž. Ona prostě zvládla uspokojovat naráz tak protichůdné požadavky, až se to zdálo být nemožné.
A přesně tohle dokáže 125d. Je to opravdu uspokojivé auto, a to v tolika ohledech, že i mě dokázalo vykouzlit úsměv na tváři. Ne někde v horských vracečkách nebo na okruhu, prostě při normálním ježdění prakticky všude. Nevybral bych si ji jako hot hatch nebo komfortní kompakt, ale několikrát jsem si za jejím volantem musel říci, že je prostě strašně fajn. Žádné lepší slovo mě nenapadlo.
Nejsem přitom z těch, kteří by o svém úsudku, zvláště takto pozitivním, nepochybovali. I proto jsem autem nechal sjet dva mé blízké přátele, jeden je majitelem BMW 130i a M3 E90, druhý za poslední desítky let vystřídal velké množství aut této třídy, se kterými ujel přes milion kilometrů. První, a to mě opravdu pobavilo, po krátké jízdě řekl s úsměvem jen: „Prosím, nech mě v tom ještě chvíli sedět.” Druhý mi pak s menším odstupem napsal: „Je vidět, ze se auto, a diesel k tomu, da stále ještě vyrobit.”
BMW 125d s paketem M má prostě své kouzlo dané spojením tolika příjemných vlastností, že oslovuje i tu nejnáročnější klientelu. Právě to by mělo BMW dělat, pokud chce s vysokými cenami dále bojovat o přízeň těch, kterým konfekce nestačí. U této jedničky se mu to daří skoro na sto procent...
Proč ho chtít
Viděno obecnými měřítky je to nejlepší auto nižší střední třídy, které si dnes můžete koupit. Má všechno od komfortu přes atraktivní jízdní projev až po kvalitu a nízkou spotřebu. Pokud chcete tu nejlepší kombinaci podobných vlastností, nemůžete volit jinak.
Proč ho nechtít
125d vás patrně neuspokojí, pokud toužíte po vyložené vyhraněném autě, něčím takovým se tato verze být nesnaží. Jinak vám bude proti srsti snad jen pokud nemůžete vystát Dieselův motor. Jestli je v ostatních ohledech stejně dobrá i benzinová alternativa 125i si netroufnu bez osobní zkušenosti říci. Kouzlo se někdy vytrácí snadno...
Cena
Základní cena vozu (114i 3D): 552 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (125d 3D): 837 500 Kč
Cena testovaného provedení (125d M Sport 5D + příplatková výbava):' 1 187 225 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 1 995 ccm
Největší výkon: 160 kW (218 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 450 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 240 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,3 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 52 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 324 mm
Šířka: 1 765 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 690 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 465 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 360 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 200 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 11 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva