Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama

Korejci si ze seznamu konkurentů mohou odškrtnout další známé jméno. S Focusem to šlo snadno, odpravil se sám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama

25.5.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Korejci si ze seznamu konkurentů mohou odškrtnout další známé jméno. S Focusem to šlo snadno, odpravil se sám.

General Failure

Když jsem s novým Focusem urazil první delší cestu, měl jsem sto chutí zavolat na infolinku Fordu a zeptat se, kdo je to generál Failure a co sakra dělá v mém autě. Vůz mi zkrátka přišel jako neuvěřitelná směsice přehmatů. Jenže tady nejde o nějaké chyby konkrétního auta, jsou to vlastnosti daného modelu, který se z mého pohledu jednoznačně ocitl na scestí.

Ano, jsem tentokrát hodně kritický, možná více, než by si auto samo zasloužilo. Jmenovat se Stilo, řeknu: pěkný Fiat, zase tolika jednoznačnými chybami netrpí. Ale ono se jmenuje Ford Focus a to jsou slova, která přes deset let něco vyjadřovala - nejen nějakou „řidičskost”, která může být většině klientely ukradená, ale i jistou kvalitu, promyšlenost, zkrátka celkovou úroveň auta, jenž se roky právem pasovalo mezi špičku třídy.

Právě proto považuji za nutné důrazně říci, že už to nevyjadřuje. Že tohle auto už není radost řídit, to je věc jedna, ale že i v mnoha jiných ohledech zaostává za svými předchůdci, je věc docela jiná. Nerozumím tomu šílenému interiéru, komplikované ovladatelnosti nebo jízdnímu projevu, který nabízí všechno a nic. Zákazníci dosavadního vozu by mohli očekávat něco docela jiného a docela lituji každého, který si novinku bez vyzkoušení koupil s logickým očekáváním, že „auto bude stejné jako dříve, akorát lepší”.

Není stejné jako dříve a už vůbec není lepší. Focus III buď dělal někdo jiný než předchozí generace, nebo jej dělali titíž lidé beroucí do úvahy mnohem více zájmů než dříve. „Globální” klientelu? Minimalizaci výrobních nákladů? Maximální snížení normované spotřeby? Patrně všechno to a ještě mnoho dalšího, prostý zájem udělat „dobrý automobil” šel evidentně stranou. Výsledkem je vývar z Focusu - možná slušné slušné auto, ale rozhodně špatný Focus. Na jeho „nové vlastnosti” si můžete zvyknout, ale to byste si časem zvykli i na kočár tažený koněm. A alespoň já si zvykat nechci, ptám se po tom nejlepším a v tomto autě už nenacházím odpověď.

Všemi zmíněnými ústupky se Focus zkrátka posunul citelně dolů a rezolutně říkám: se špičkou třídy už si nemůže tykat. Chcete obyčejný kompakt, který je přitom radost řídit? Kupte si Kiu Cee'd, ta je dnes tím, čím byl Focus před lety. Současný Ford stejného jména se s ní ve většině ohledů jednoduše nemůže rovnat.

Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama - 42 - Test Ford Focus kombi 2012 16 TDCI 008Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama - 43 - Test Ford Focus kombi 2012 16 TDCI 059Test Ford Focus kombi 2012 1,6 TDCI: karikatura sebe sama - 44 - Test Ford Focus kombi 2012 16 TDCI 100

Proč ho chtít?

V jeho celistvosti snad jen proto, že prostě musíte mít Focus a je vám jedno, jaký bude. Jinak se najdou pouze dílčí důvody jako výborný naftový motor nebo skvělé řazení, které zůstávají tím nejlepším, co jde koupit.

Proč ho nechtít?

Protože už to není Focus. Není to ani „řidičské”, ani mimořádně kvalitní auto, kterým býval dříve. Padl kamsi k průměru a cenou to rozhodně nevyvažuje.

Cena

(Uvádíme aktuální cifry, kterým Ford říká „akční”)

Základní cena vozu (Focus 1,6 Ti-VCT 63 kW Trend): 329 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací a karoserií (Focus kombi 1,6 TDCI 70 kW Trend): 439 990 Kč
Cena vozu v testovaném provedení (Focus kombi 1,6 TDCI 70 kW Trend + příplatková výbava): 503 690 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 560 ccm
Největší výkon: 70 kW (95 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 230 Nm při 1 500 - 2 000 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,7 l
Mimo město: 3,7 l
Kombinovaná: 4,5 l
Objem palivové nádrže: 53 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 556 mm
Šířka: 1 823 mm
Výška: 1 505 mm
Rozvor náprav: 2 648 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 362 kg
Užitečná hmotnost: 538 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 476 l
Maximální zavazadlového prostoru: 1 502 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.