Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho
11.7.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek
Nejmenší Lexus by jako obvykle rád útočil na pozice držené tradiční evropskou konkurencí, novinka místo toho zatím ale spíš orá pole neorané. Co za tím vězí?
Přehled kapitol
Pohon? Ticho i řev po pěšině
To, že je Lexus CT důkladně převlečený Prius, názorně předvádí pohled pod oděv, který skrývá totožnou hybridní technologii. Je tu tedy klasická zážehová osmnáctistovka s nepříliš oslnivými 73 kW, a potom dva elektromotory, z nichž jeden má čistě podpůrné úkoly spjaté s nabíjením baterie a startováním benzíňáku, druhý, osmdesátikoňový pak přímo participuje na pohonu auta a to buď v součinnosti se spalovacím motorem, nebo i samostatně. 100 kW, které dává celá hybridní soustava, není ani na papíře u 1 410 kg vážícího auta nikterak závratné číslo a praxe bohužel ukázala, že živější je v provozu i onen Prius. Ale nepředbíhejme, zatím se v klidu usaďte za volant, stiskněte tlačítko Power a vyčkejte v tichosti rozsvícení nápisu „ready“.
Ke klidnému rozjezdu si pohonný konglomerát totiž vystačí jen s libozvučným bzučením vysokého napětí, takže řidiči z českých metropolí mimo Prahu mohou vzpomenout na jízdu trolejbusem. Možnosti výhradního elektropohonu jsou samozřejmě omezené, jakkoli lze na elektriku jet překvapivě dlouho. Limitní rychlost je okolo 45 km/h, ujetá vzdálenost většinou nepřesáhne 4 km. Chcete-li se vpřed pohybovat pouze silou vysokého elektrického napětí, musíte se k pedálu plynu chovat nanejvýš obezřetně, v opačném případě bude automaticky zahájen proces spalování benzínu v klasickém agregátu. Praxe je tedy taková, že pokud máte hroší kůži a nevadí vám, že pomalý rozjezd z křižovatky drásá řidiče ostatních vozidel, vystačíte si s elektřinou, kdo ale chce jet normálně, musí se smířit s blafnutím benzíňáku a nepříjemným hučivým zvukem spojeným s jeho náběhem do otáček. Co se plynulosti jízdy týče se ale nástup konvenčního pohonu děje zcela neznatelně a tuto skutečnost vyčtete hlavně z neustále kmitající ručičky eko-indikátoru nalevo od tachometru.
Malý displej vedle palivoměru zobrazuje momentální toky energie v hybridním systému, takže přesně vidíte, kdy a do jaké míry se vám vaše eko snaha zrovna daří. S atraktivní, důmyslně propracovanou grafikou Hondy a její hrou se sběrem zelených lístečků se jednoduché zobrazování v Toyotách nemůže ani zdaleka měřit, leč i suchá řeč čísel a hranatých čáreček určitý psychologický moment v honbě za nízkou spotřebou představuje. Výhradně elektrifikovaný je pohyb auta jen při couvání.
Aktuální dynamiku auta přímo ovlivňuje volič jízdních režimů, který doplňuje dosti tupou bezstupňovou automatiku e-CVT. Její netradiční joystick nabízí vedle klasických poloh i písmeno „B“ podporující zvyšováním otáček brzdění motorem a tedy i rekuperaci. Vedle umístěný otočný volič nabízí výběr z módu Eco a Sport, když nezvolíte ani jeden z nich, auto se přizpůsobuje vašemu stylu v režimu Normal. Pokud to stav nabití baterií a nespočet dalších ukazatelů umožní, po stisknutí tlačítka EV (electric vehicle) lze jet výhradně na elektřinu. Tento mód je velmi zábavný pokud chcete děsit chodce zcela neslyšným přiblížením, v praxi přijde velmi vhod hlavně při pomalých posunech v kolonách. Nejpřirozeněji působí jízda v módu Eco, který svojí vláčností řidiči nenuceně podsouvá ekonomický jízdní styl. Opačným posláním vládne Sport, jehož volba znamená o poznání pohotovější reakce na přidání plynu, strmější řízení a benevolentněji naladěnou stabilizaci.
Náběh výkonu bývá skutečně slibný a žhavou atmosféru na palubě se snaží navodit i náhle zrudnuvší podsvícení a ekonoměr proměněný v otáčkoměr. Úvodní nadšení bohužel vyprchá velmi záhy, neboť výkonu se zkrátka nedostává. V dálničních kopcích nebo při snahách o rychlé předjetí benzíňák jen bezmocně vyje v nejvyšších otáčkách, požadované akce se však bohužel jaksi nedostavuje. Že jsem podobný projev motoru zažil naposled u Volva 340 s vylágrovaným variátorem asi svědčí za vše. Stokrát si přitom můžete opakovat, že tohle auto je hybrid a je to tedy normální. Na takové alibistické odsudky si však Lexus nasadil svým vzhledem, podvozkem i samotným marketingem laťku příliš vysoko.
Velmi příjemně se naopak s „cétéčkem“ jezdí po městě, kde hybridní systém pracuje optimálně, což se blahodárně projevuje na spotřebě. Platí totiž zvrácené pravidlo, že čím hustší provoz, tím lépe. Počítač tak v podvečerní Praze zpravidla vykazoval něco mezi 4,3 - 4,8 litru na sto. Stále velmi příznivá je i konstantní jízda okolo stovky, kdy stěží překročíte 4,5 litru. Dálniční limit znamená apetit lehce přes 6 litrů. To je číslo plně srovnatelné s podobně výkonnými nafťáky, jejich dynamika je ale obvykle lepší, a to více, než by papírové informace o výkonu nasvědčovaly.
Schopný, ale zbytečně tvrdý podvozek
Chování hybridního Lexusu CT na silnici nevykazuje ve srovnání s klasickými auty žádná zvláštní specifika. Příspěvkem budiž i lepší rozložení hmotnosti dané benzínovým motorem vpředu a elektrickou výzbrojí situovanou nad zadní nápravu. Auto ve výsledku není o moc těžší než obtloustlé kompakty a podle toho vypadají i jízdní vlastnosti, které jsou na nadprůměrné úrovni. Projevuje se zde dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol, což je podstatný rozdíl oproti Priusu, který se musí spokojit s jednoduchou vlečenou nápravou s torzní příčkou. Žádné přískoky se tedy nekonají a relativně těžké auto se zatáčkami prosmýká snadno jako laňka. Nedotáčivost je takřka neznámý pojem, to už se spíš v režimu Sport setkáte s jemným ustřelením zádi, které bohužel v zárodku eliminuje nevypínatelná stabilizace. Zcela naroveň špičce třídy řadím řízení, které je zejména ve sportovním módu krásně komunikativní a přesné.
Potud by bylo vše výborné, pokud bychom hovořili o sporťáku. Kamenem úrazu našeho auta se sedmnáctipalcovými koly se bohužel ukázala být přílišná tvrdost odpružení, která jaksi nekoresponduje s předpokládaným využitím auta na horších městských cestách. Uvnitř sice nic nechrastí ani nevrže, ale tupých rázů od sebemenších nerovností bylo nezdravě mnoho a to i na poslech. Takové naladění by mělo své opodstatnění v kooperaci se silným šestiválcem, u líného hybridního stroje, kde agilní chování v zatáčkách nemáte šanci plně využít je to ale zbytečný „luxus“.
Testovanému Lexusu nechyběl příplatkový přednárazový bezpečnostní systém (PCS) (+ 60.000,- Kč) vyhodnocující za pomoci mikrovlného radaru hrozící riziko srážky. Jeho součástí byl i adaptivní tempomat, který se na rozdíl od toho v IS250 choval citlivěji a nepřipravoval řidiči žádná skoková zpomalení. Samozřejmostí je návrat k původní nastavené rychlosti po objetí překážky, adaptování lze ale i zcela deaktivovat. Jak tomu už u Toyot a spol. od pradávna bývá, brzdy nejsou právě jedovaté, svou funkci ale bez problémů plní a pochopitelně také rekuperují brzdnou energii zpět do akumulátorů.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva