Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho

Nejmenší Lexus by jako obvykle rád útočil na pozice držené tradiční evropskou konkurencí, novinka místo toho zatím ale spíš orá pole neorané. Co za tím vězí?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho

11.7.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejmenší Lexus by jako obvykle rád útočil na pozice držené tradiční evropskou konkurencí, novinka místo toho zatím ale spíš orá pole neorané. Co za tím vězí?

Pohon? Ticho i řev po pěšině

To, že je Lexus CT důkladně převlečený Prius, názorně předvádí pohled pod oděv, který skrývá totožnou hybridní technologii. Je tu tedy klasická zážehová osmnáctistovka s nepříliš oslnivými 73 kW, a potom dva elektromotory, z nichž jeden má čistě podpůrné úkoly spjaté s nabíjením baterie a startováním benzíňáku, druhý, osmdesátikoňový pak přímo participuje na pohonu auta a to buď v součinnosti se spalovacím motorem, nebo i samostatně. 100 kW, které dává celá hybridní soustava, není ani na papíře u 1 410 kg vážícího auta nikterak závratné číslo a praxe bohužel ukázala, že živější je v provozu i onen Prius. Ale nepředbíhejme, zatím se v klidu usaďte za volant, stiskněte tlačítko Power a vyčkejte v tichosti rozsvícení nápisu „ready“.

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 23 - Test Lexus CT 200h 90Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 24 - Test Lexus CT 200h 91Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 25 - Test Lexus CT 200h 92

Ke klidnému rozjezdu si pohonný konglomerát totiž vystačí jen s libozvučným bzučením vysokého napětí, takže řidiči z českých metropolí mimo Prahu mohou vzpomenout na jízdu trolejbusem. Možnosti výhradního elektropohonu jsou samozřejmě omezené, jakkoli lze na elektriku jet překvapivě dlouho. Limitní rychlost je okolo 45 km/h, ujetá vzdálenost většinou nepřesáhne 4 km. Chcete-li se vpřed pohybovat pouze silou vysokého elektrického napětí, musíte se k pedálu plynu chovat nanejvýš obezřetně, v opačném případě bude automaticky zahájen proces spalování benzínu v klasickém agregátu. Praxe je tedy taková, že pokud máte hroší kůži a nevadí vám, že pomalý rozjezd z křižovatky drásá řidiče ostatních vozidel, vystačíte si s elektřinou, kdo ale chce jet normálně, musí se smířit s blafnutím benzíňáku a nepříjemným hučivým zvukem spojeným s jeho náběhem do otáček. Co se plynulosti jízdy týče se ale nástup konvenčního pohonu děje zcela neznatelně a tuto skutečnost vyčtete hlavně z neustále kmitající ručičky eko-indikátoru nalevo od tachometru.

Malý displej vedle palivoměru zobrazuje momentální toky energie v hybridním systému, takže přesně vidíte, kdy a do jaké míry se vám vaše eko snaha zrovna daří. S atraktivní, důmyslně propracovanou grafikou Hondy a její hrou se sběrem zelených lístečků se jednoduché zobrazování v Toyotách nemůže ani zdaleka měřit, leč i suchá řeč čísel a hranatých čáreček určitý psychologický moment v honbě za nízkou spotřebou představuje. Výhradně elektrifikovaný je pohyb auta jen při couvání.

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 26 - Test Lexus CT 200h 59Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 27 - Test Lexus CT 200h 48Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 28 - Test Lexus CT 200h 49

Aktuální dynamiku auta přímo ovlivňuje volič jízdních režimů, který doplňuje dosti tupou bezstupňovou automatiku e-CVT. Její netradiční joystick nabízí vedle klasických poloh i písmeno „B“ podporující zvyšováním otáček brzdění motorem a tedy i rekuperaci. Vedle umístěný otočný volič nabízí výběr z módu Eco a Sport, když nezvolíte ani jeden z nich, auto se přizpůsobuje vašemu stylu v režimu Normal. Pokud to stav nabití baterií a nespočet dalších ukazatelů umožní, po stisknutí tlačítka EV (electric vehicle) lze jet výhradně na elektřinu. Tento mód je velmi zábavný pokud chcete děsit chodce zcela neslyšným přiblížením, v praxi přijde velmi vhod hlavně při pomalých posunech v kolonách. Nejpřirozeněji působí jízda v módu Eco, který svojí vláčností řidiči nenuceně podsouvá ekonomický jízdní styl. Opačným posláním vládne Sport, jehož volba znamená o poznání pohotovější reakce na přidání plynu, strmější řízení a benevolentněji naladěnou stabilizaci.

Náběh výkonu bývá skutečně slibný a žhavou atmosféru na palubě se snaží navodit i náhle zrudnuvší podsvícení a ekonoměr proměněný v otáčkoměr. Úvodní nadšení bohužel vyprchá velmi záhy, neboť výkonu se zkrátka nedostává. V dálničních kopcích nebo při snahách o rychlé předjetí benzíňák jen bezmocně vyje v nejvyšších otáčkách, požadované akce se však bohužel jaksi nedostavuje. Že jsem podobný projev motoru zažil naposled u Volva 340 s vylágrovaným variátorem asi svědčí za vše. Stokrát si přitom můžete opakovat, že tohle auto je hybrid a je to tedy normální. Na takové alibistické odsudky si však Lexus nasadil svým vzhledem, podvozkem i samotným marketingem laťku příliš vysoko.

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 29 - Test Lexus CT 200h 53Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 30 - Test Lexus CT 200h 54Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 31 - Test Lexus CT 200h 56

Velmi příjemně se naopak s „cétéčkem“ jezdí po městě, kde hybridní systém pracuje optimálně, což se blahodárně projevuje na spotřebě. Platí totiž zvrácené pravidlo, že čím hustší provoz, tím lépe. Počítač tak v podvečerní Praze zpravidla vykazoval něco mezi 4,3 - 4,8 litru na sto. Stále velmi příznivá je i konstantní jízda okolo stovky, kdy stěží překročíte 4,5 litru. Dálniční limit znamená apetit lehce přes 6 litrů. To je číslo plně srovnatelné s podobně výkonnými nafťáky, jejich dynamika je ale obvykle lepší, a to více, než by papírové informace o výkonu nasvědčovaly.

Schopný, ale zbytečně tvrdý podvozek

Chování hybridního Lexusu CT na silnici nevykazuje ve srovnání s klasickými auty žádná zvláštní specifika. Příspěvkem budiž i lepší rozložení hmotnosti dané benzínovým motorem vpředu a elektrickou výzbrojí situovanou nad zadní nápravu. Auto ve výsledku není o moc těžší než obtloustlé kompakty a podle toho vypadají i jízdní vlastnosti, které jsou na nadprůměrné úrovni. Projevuje se zde dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol, což je podstatný rozdíl oproti Priusu, který se musí spokojit s jednoduchou vlečenou nápravou s torzní příčkou. Žádné přískoky se tedy nekonají a relativně těžké auto se zatáčkami prosmýká snadno jako laňka. Nedotáčivost je takřka neznámý pojem, to už se spíš v režimu Sport setkáte s jemným ustřelením zádi, které bohužel v zárodku eliminuje nevypínatelná stabilizace. Zcela naroveň špičce třídy řadím řízení, které je zejména ve sportovním módu krásně komunikativní a přesné.

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 32 - Test Lexus CT 200h 25Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 33 - Test Lexus CT 200h 26Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 34 - Test Lexus CT 200h 27

Potud by bylo vše výborné, pokud bychom hovořili o sporťáku. Kamenem úrazu našeho auta se sedmnáctipalcovými koly se bohužel ukázala být přílišná tvrdost odpružení, která jaksi nekoresponduje s předpokládaným využitím auta na horších městských cestách. Uvnitř sice nic nechrastí ani nevrže, ale tupých rázů od sebemenších nerovností bylo nezdravě mnoho a to i na poslech. Takové naladění by mělo své opodstatnění v kooperaci se silným šestiválcem, u líného hybridního stroje, kde agilní chování v zatáčkách nemáte šanci plně využít je to ale zbytečný „luxus“.

Testovanému Lexusu nechyběl příplatkový přednárazový bezpečnostní systém (PCS) (+ 60.000,- Kč) vyhodnocující za pomoci mikrovlného radaru hrozící riziko srážky. Jeho součástí byl i adaptivní tempomat, který se na rozdíl od toho v IS250 choval citlivěji a nepřipravoval řidiči žádná skoková zpomalení. Samozřejmostí je návrat k původní nastavené rychlosti po objetí překážky, adaptování lze ale i zcela deaktivovat. Jak tomu už u Toyot a spol. od pradávna bývá, brzdy nejsou právě jedovaté, svou funkci ale bez problémů plní a pochopitelně také rekuperují brzdnou energii zpět do akumulátorů.

Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 35 - Test Lexus CT 200h 29Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 36 - Test Lexus CT 200h 33Test Lexus CT 200h: příliš drahé ticho - 37 - Test Lexus CT 200h 36

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.