Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

27.11.2016 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z některých úhlů vypadá trochu jako zmenšený Jaguar, jenže tohle je krotké japonské kotě a nikoli britská divoká šelma s nabroušenými drápy.

Ke skromným výkonům radostně

Když přijde řeč na motor a poprvé slyšíte, jaký má výkon, tak trochu to připomíná částku vyřčenou majitelem zastavárny nad luxusními hodinkami, které jste před malou chvílí opatrně položili na pult. Čekáte, že dostanete víc. O hodně víc, takže na moment jen nevěřícně koukáte. „Cože, 131 koní? A to má být všechno?“ Ano, ani o poníka navíc. Zamyslete se ale ještě jednou. Je to opravdu tak málo i ve spojení s miniaturním autem o hmotnosti pod jednu tunu?

Můžu na to říct jen - jak se to vezme. Pokud máte vstřikovače adrenalinu zakarbonované jinými životními zážitky za volantem, vůbec bych se nedivil, kdyby vám větší stádo pod kapotou Mazdy chybělo tak nějak z principu a dívali jste se na základní MX-5 automaticky spatra. Atmosférická patnáctistovka má v absolutních číslech opravdu skromných 131 koní, točivý moment jen 150 newtonmetrů při 4800 otáčkách za minutu a s časem 8,3 sekundy na stovku ji do asfaltu s přehledem zadupou všechny ostré hatchbacky, takže na tom despektu možná něco bude. Ze sedadla řidiče se však uvedené parametry zrelativizují.

Malá jednotka naskakuje s hutným mechanickým zavrčením, ve kterém snadno odlišíte sání od rozvodů a další zvuky k vám doléhají také zezadu skrze zdvojenou koncovku výfukového systému, výsledek ale zase tolik dramaticky nepůsobí.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 16 - Test Mazda MX5 1.5 128Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 17 - Test Mazda MX5 1.5 130Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 18 - Test Mazda MX5 1.5 132

Je to zkrátka jen trochu hlučnější a vlastně ani ne moc kultivovaný čtyřválec, který kvůli svému skromnému objemu logicky neumí vyprodukovat efektní basové linky. Jednomu nezainteresovanému posluchači se zdálo, že slyší sekačku, což nemyslel právě lichotivě, pokud jste ale vyrůstali na malých točivých motorech v osmdesátých a devadesátých letech, měly by vám být tyto tóny sympatické.

Vůbec nezastírám, že mám tohle trochu obhroublé drnčení zkreslující rychlost a umožňující snadněji řadit podle ucha mnohem raději než odtažitější anebo do reproduktorů elektronicky ozvučené turbomotory, které se staly normou. Nechápejte mě špatně, skvěle i přirozeně ozvučených přeplňovaných motorů se už objevilo spoustu, tohle mi však pořád přijde charakternější a sympatičtější.

Akustika je tedy v pořádku, přesto asi tušíte, že suše a objektivně vyprodukuje atmosférická patnáctistovka hlavně hodně muziky než skutečné dynamiky. Je to tak, přesto MX-5 pomalá není. Motor se s radostí nechá vytáčet do sedmi a půl tisíce otáček, kde lehounce zvadne, pokud se ale naučíte využívat jeho sílu a nenecháte ho spadnout pod čtyři tisíce otáček a odřadíte před omezovačem, budete se u toho řehtat jako malované houpací koně.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 19 - Test Mazda MX5 1.5 133Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 20 - Test Mazda MX5 1.5 134Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 21 - Test Mazda MX5 1.5 138Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 22 - Test Mazda MX5 1.5 068

Můžete samozřejmě namítnout, že tohle mini s plátěnou střechou jede „jen“ dvě stě a kousek, ale upřímně, kolik příležitostí máte i na zcela prázdných okreskách o víkendových ránech, abyste tenhle potenciál doopravdy vyzkoušeli (pokud si tedy náhodou nemyslíte, že se může MX-5 cítit ve své kůži na dálnicích)?

Samozřejmě, jde to a na hranice dynamických schopností tohoto vozu narazíte docela brzy, nicméně vysoká absolutní rychlost do filozofie této Mazdy nezapadá a buď se s tím smíříte anebo musíte hledat jinde. Pokud si naopak myslíte, že vše, co vážně potřebujete, jsou bryskní, čisté a digitálně neředěné reakce na plyn charismatického točivého motůrků nadaného porvat se společně s vámi o každý výjezd ze zatáčky, a který navíc ani moc nežere, jste na správné adrese.

Automobilka se totiž při redukci hmotnosti nesoustředila pouze na výkony a vylepšení ovladatelnosti, ke které se ještě dostaneme, ale měla na paměti také provozní efektivitu. Skutečnou, nikoli jen tu papírovou. V praxi to znamená, že zatímco většina současných aut s přeplňovanými motory umí jezdit opravdu úsporně ve značně omezených jízdních režimech typu brzda-provozu, tohle auto šlape za hubičku pořád.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 23 - Test Mazda MX5 1.5 094Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 24 - Test Mazda MX5 1.5 072

Mazda uvádí tabulkový průměr rovných šest litrů a dostat se k němu (anebo mimo město spadnout klidně o půl litru až litr níž při „kochání“) není žádná věda, ale že lze jezdit za osm litrů i s cihlou místo pravé boty a do deseti s plynovým pedálem permanentně přilepeným k motorové přepážce, to už tolik běžné není. Po týdnu si průměr sestávající z města a okresek v poměru přibližně padesát na padesát sedl na 7,1 litru, a můžu vám říct, že moc rychlejších aut se za celou dobou souběžně se mnou nepohybovalo.

Nízká hmotnost je hlavním kouzlem

Prostá teorie říká, že redukce váhy a tudíž i setrvačnosti má trvalý a blahodárný dopad nejen na dynamiku auta, ale rovněž i provozní náklady zahrnující jednak nižší náklady na palivo, ale také menší opotřebení brzd a pneumatik. S tím se v zásadě nedá nesouhlasit, mám ale za to, že na posledních dvou položkách zase tolik neušetříte, protože právě toto je oblast, kde si z radostí necháte vyplácet dividendy ze snahy Mazdy udělat MX-5 co nejlehčí.

S tímhle autem se zkrátka moc pomalu jezdit nedá, protože po všech stránkách a za téměř za všech podmínek funguje fantasticky. První dojem z podvozku je, že působí zvláštně měkce. Překonejte ale tuto část dráhy zavěšení, která spolehlivě a s přehledem pohlcuje všechny ostré výtluky, retardéry či díry a objevíte vítanou tuhost pro chvilky, kdy se v zatáčkách budete opravdu chtít opřít o vnější kola.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 25 - Test Mazda MX5 1.5 031Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 26 - Test Mazda MX5 1.5 032Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 27 - Test Mazda MX5 1.5 033

Zkuste to a nedotáčivost poznáte jen v extrémních případech, kdy hrubě neodhadnete trakci předních pneumatik, navzdory váze rozložené půl na půl mezi nápravami se však MX-5 nechová jen neutrálně. Při citlivých nájezdech do zatáček bez použití plynu auto jednoduše sleduje zvolenou stopu a bohorovně odkrajuje jednu špičku oblouku za druhou, zkuste ale zatočit agresivněji a vůz se i bez toho, aby jej tlačil motor, začne díky přenosu hmotnosti předvídatelně stáčet kolem svislé osy.

Stačí jemňoulinké kontra, aby se auto poslušně vrátilo zpátky, ale proč to dělat, když máte pod sebou klasickou koncepci s pohonem zadních kol, že? Inu, jeden důvod, proč byste si to nejdříve měli pořádně rozmyslet, by tady vlastně byl. Na rozdíl od dvoulitru se patnáctistovka nekombinuje se samosvorným diferenciálem, a přestože je slabší MX-5 za limitem i díky reakcím čtyřválce a jeho linearitě hodná, chybí tomu jistá předvídatelnost, kterou při precizní práci s plynem a volantem potřebujete, pokud se rozhodnete jet skutečně tvrdě.

Když už jsme u ovladatelnosti a volantu, sluší se říct, že tohle je vůbec první Miata s elektrickým posilovačem řízení a nejsem si jistý tím, co si o něm myslet. Proti jeho celkové kalibraci a odporu v závislosti na rychlosti v zásadě nic nemám, navíc čím více přední kola vytočíte, tím přirozeněji celý systém působí. Dokonce jsou zde náznaky zpětné vazby a volant se vystřeďuje zcela nenuceně, pár stupňů kolem středu je však poněkud hluché a tupé místo s pomalým náběhem, jakoby se konstruktéři snažili potlačit nervozitu přídě, ačkoli tak rychlý převod, aby to bylo nutné dělat, tady není.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 28 - Test Mazda MX5 1.5 090Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 29 - Test Mazda MX5 1.5 099Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 30 - Test Mazda MX5 1.5 048

Co jsem dosud ještě nezmínil, je převodovka. Bez ohledu na motor využívá MX-5 stejný šestistupňový manuál, a pokud jde o zpřevodování, nepochybuji, že lépe sedne k silnějšímu dvoulitru (jestli si vzpomínám správně, šestka točí na stovce kolem dva a půl tisíce otáček). Přesto si dovolím napsat, že jde možná o jednu z nejlepších převodovek na trhu.

Do kabiny trčí pouze krátká páka s malou a perfektně padnoucí koulí na konci, která se pohybuje v úžasně krátké, přesné a ostře vymezené kulise. Tohle všechno podbarvují jemné vibrace od motoru, které umí zprostředkovat pouze řadička sedící téměř nad samotnou skříní bez bovdenů či zbytečných pákových převodů.

Podobně mechanicky odolně působí rovněž brzdy s tuhým pedálem, které s nízkou hmotností nemají moc práce, snadno se stíhají uchladit i při plném zatížení a ani v takových případech nebylo možné pozorovat oslabení účinku či propad prostředního pedálu. Dieta byla zjevně (a podle očekávání) prospěšná pro malý roadster i v tomto ohledu.

Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 31 - Test Mazda MX5 1.5 052Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 32 - Test Mazda MX5 1.5 101Test Mazda MX-5 1,5: radost oholená možná až moc na kost - 33 - Test Mazda MX5 1.5 102

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.