Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes B 220 4Matic: všeuměl, co vše dobře neuměl
14.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Převézt rodinu umí řada kompaktních MPV. Žádné ale zatím nespojilo silný benzin, automat a 4x4 s věhlasnou značkou. Nebo? Á, Béčko se hlásí.
Přehled kapitol
Nebudu se tajit tím, že kategorie MPV nepatří k mým šálkům kávy, přesto tu je a prodejně se v záplavě všemožných míšenců úplně neztrácí. Chápu smysl kolosálních MPV schopných převážet i sedm odvážlivců, třebaže smysl menších vydání (prezentovaných s přívlastkem kompaktní) už se mi pro úctu k tradičnějším tvarům karoserie lehce vzdaluje. Předpokládám, že k takovým autům inklinují mladší rodiny, které nepotřebují autobusovou karoserii s místem i pro tchyně, kombi jim není příliš po chuti. Vystačí jim skromnější rozměry karoserie, stále vzdušnější interiér a to za cenu v mezích, které ještě zcela nezruinují její rozpočet. Ano, pro takové je tu celá škála modelů. Vezměme si třeba Ford C-Max, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira a jim podobné. Žádná prémiová značka? Přesně tak,
Přeci jen se jedna najde a už bez překvapení je to Mercedes. Jeho B-Klasse stojí z výše uvedeného důvodu na úplném okraji (či vrcholu?) kompaktních MPV zcela osamoceno už řadu let. Od ostatních se odlišuje nejen prémiovou příchutí, ale také vyšší cenovkou. Do doby než se bude po silnicích prohánět přímý konkurent z Bavorska v podání 2 Active Tourer a podobně technicky i cenově naladěný Golf Sportsvan, může si Mercedes pískat, jelikož má zcela volné pole působnosti. Má k tomu důvod, když je jeho minulost spojená s „losí otočkou“ technicky spřízněné třídy A? Na toto téma se dá jen dodat, že na konci loňského roku trojcípá hvězda prodala už milionté Béčko a stačily jí k tomu jen 2 generace a 8 let na trhu. Pošramocená image? O té bych tedy už déle nemluvil.
Od závěru roku 2011 loví poslední generace zákazníky bez sendvičové podlahové plošiny i technických jinakostí předchůdců. Novou zbraní má být recenzovaná verze B 220 s pohonem všech kol, která je marketingově šikovně nastraženou pastí na zájemce o crossovery, SUV a vozy s pohonem všech kol, jejichž popularita neustále zvolna roste. Třebaže se bude jednat o minoritní variantu nabídky, je taková návnada stuttgartských zcela logická a minimálně za ten pokus stála ať už dopadne jakkoliv.
Jakmile budou ostatní teprve připravovat pruty s voňavými nápisy xDrive a 4Motion, Mercedes už bude mít rozhozené sítě. Nutně nás tedy musí zajímat, zda je taková kombinace lákavá, zda stojí za to připlatit za prémii a zda dokáže Béčko s rodinnou povahou zanechat lepší dojmy než technicky velmi podobně vyřešené áčko. A kde že jsou vlastně ty znaky prémiovosti? Pojďme si vše raději rychle objasnit.
Říkejme mu drahý hatchback
Obvyklejší platforma zaručila Béčku přiblížení se ke kategorii hatchback, přestože plnohodnotným reprezentantem je v tomto ohledu u stutgartských nadále jen třída A. B se od krabicovějších MPV a předchozích generací přesto odlišuje zvýrazněným předním převisem a stále typicky oblému tvaru dává přednost primárně kvůli aerodynamické účinnosti. Může se tedy pochlubit úctyhodným koeficientem cx s výsledkem 0,28. To je velice slušný výkon, třebaže v kombinaci s 1,56 metru výšky a ne zrovna malou čelní plochou aerodynamický odpor beztak nebude malý. Při jízdě je to uvnitř vážně znát.
Mercedes si vyhrál i s prouděním vzduchu kolem kol, kam nasadil účelně tvarované plasty. Tradičně vyšší boky vozu se v designovém oddělení snažili rozbít dvojicí výrazných prolisů a dle mého soudu uspěli. Nakonec se tedy dá v řadě ohledů Béčko prohlásit spíše za vyšší hatchback. Tato sugesce, či optický klam však bude u odpůrců MPV fungovat jen když před nimi budete parkovat zadkem ke zdi. Zezadu se totiž jeho skutečná identita nezapře.
V této kategorii rozhodně není příliš aspirantů na titul nejkrásnějšího vozu, na druhou stranu se dá s klidným svědomím říci, že Mercedes patří k těm pohlednějším. Málokterému MPV můžete říkat hatchback, na místě bývá spíše slovo krabice, nežřídkakdy škaredá, takže tvůrcům můžeme vyseknout jedině poklonu. Pokud se mnou nesouhlasíte, nenamítám nic, jen prozradím, že Béčko není příliš fotogenické a na vlastní oči vypadá lépe. Oproti Áčku, ze kterého bere celou řadu techniky, je téměř o 7 centimetrů delší, dokonce o 12,4 centimetrů vyšší a přitom stojí jeho skořápka využívá absolutně stejného rozvoru.
Nemám ani dojem, že by od svého uvedení nějak zestárlo, vím jen, že se teď k trojcípé hvězdě hlásí zatím v největší míře. Pokud ale toužíte, aby vypadala verze se základní cenou 740 tisíc skutečně prémiově, rozumějte „mercedesově“, neměli byste předně z konfigurace vynechat zvýhodněnou sadu Active s výraznými detaily, které z jinak relativně šedé myši udělají o řád honosnější automobil. Mluvím teď o šmrncovnějších bi-xenonových světlometech, parkovacích senzorech a koženém multifunkčním volantu. To vás vyjde v lepším případě na 30 tisíc, což by se ještě dalo, jenomže jsme stále jen na startu. Individualizacím Béčka se totiž meze nekladou.
Jakmile stále nebudete mít dost, přímo se nabízí sada Sport za dalších 45 tisíc. Sice nepřináší obrat o 180 stupňů, ale trochu schůdnější cestu z nudy přece jen přiloží. Ke stříbrným lamelám masky a většímu množství chromu, přidá karoserii také například dvojici výfuků, vrtané přední kotouče se jménem značky, polokožené čalounění, černý strop, opět chrom plus řadu dalších poměrně fešných detailů. V případě zájmu znamená Sport také sportovní podvozek (s jeho volbou přijde automaticky řízení s proměnlivým převodem a účinkem posilovače).
Pak už zbývá v podstatě jen hezčí lak, který v případě testovaného vozu stojí 15 600 Kč, a sada Night s černými doplňky a dvoubarevnými osmnáctipalcovými koly. Přihoďte elektricky sklopná zrcátka a osvětlení klik rázem před vámi stojí vůz jako na fotkách. Že bude bez dalšího interiérového vybavení stát v tuto chvíli už bezmála 860 tisíc, to je první náznak, že si za něj nechá Mercedes pěkně zaplatit.
Vsazeno je tedy jednoznačně na to, že po takovém Béčku prahnete a že se rozhodně nezdráháte připlácet. Pokud je vám taková suma proti srsti, nezbývá zřejmě nic než opustit myšlenku na pohon všech kol a vydat se vstříc slabším a dostupnějším motorizacím, u nichž čtyřválec roztáčí válce přední nápravy. Jiná varianta Béčka se „čtveřicí matic“ na českém trhu totiž není.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva