Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes B 220 4Matic: všeuměl, co vše dobře neuměl
14.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Převézt rodinu umí řada kompaktních MPV. Žádné ale zatím nespojilo silný benzin, automat a 4x4 s věhlasnou značkou. Nebo? Á, Béčko se hlásí.
Přehled kapitol
Jistota „čtyř matic“
Jak se s tímhle Béčkem ale vlastně jezdí, to musí prozradit až pořádná projížďka. Na hladkém asfaltu jde o velmi jistý vůz, kterému byste tak vysokou karoserii ani těžiště rozhodně netipovali. Totéž předvede i na dálnici. Nese se noblesně a nerušeně vpřed, kontakt s vozovkou jen tak neztrácí a nerozhodí ho ani ostřejší manévry. Jeho čtyřprvková zadní náprava a modifikovaný McPherson vpředu si s celým kompletem rozumějí. Jakmile ale přijedete na silnici s převážně příčnými nerovnostmi či začnete na pilu tlačit více než je zdrávo, Béčko odhalí ne zcela tuhou karoserii a tenké silentbloky, přes které se tlumiče rádi opírají do karoserie.
Výsledkem budiž občasné rázy do podvozku a najednou ne zcela „prémiové” pocity. Ani dvouplášťové tlumiče vpředu nejsou s to tento neduh eliminovat a vůz si velmi rád občas zadupe. Většinu negativních vibrací odfiltrují sedadla, ale posádka si toho jednoduše nemůže nevšimnout. Už dříve jsem se přesvědčil, že tak úplně nezávisí na volbě typu podvozku ani na velikosti kol, třebaže menší elektrony s větším profilem gumy lehce pomáhají dojem vylepšit.
Pokud čekáte, že dokáže B 220 4Matic ještě něco jiného než komfortní jízdu, nejste mimo mísu. Umí jezdit i docela svižně zatáčkami, dokonce bez výrazných náklonů karoserie, ale v pořádném rozparádění vás vždycky zkrotí jeho ESP a to i v režimu s omezenými zásahy, který je nevýstižně nazván OFF. Třída B má navíc asistent zvaný Torque Vectoring Brake, který v kombinaci s ESP přibržďuje jednotlivá kola, aby vyvodil lepší stáčivý efekt.
Nejlépe tohoto sluhu odhalíte v táhlé zatáčce, do které najedete rychleji a on vám při tom začne brzdit zadní vnitřní kolo. Trošku nepřirozené, ale v jménu bezpečnosti rodiny se proti němu zásadní námitka vznést nedá. Pohon všech kol 4Matic byl vyvíjen ve spolupráci s AMG, a tak se dočkáte stejného systému, jaký je i v nejsilnějším Áčku. Elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová spojka tedy zajišťuje plně variabilní přenos výkonu mezi nápravami a to v rozmezí 50:50 až 100:0.
Zatímco při klidné jízdě je k službám preferovaná přední náprava, při sportovním režimu je ve větší míře využíváno té zadní, což vyústí logicky v lepší trakci a neutrálnějšímu chování pod plynem. Systém 4x4 přidá nejen skousnutelných 70 kilogramů, ale také 6 litrů palivové nádrže navíc, což může v extrému znamenat až 100 kilometrů k dobru. Zázrak to není, ale jako rezerva navíc? Proč ne.
Od 4Matic čekejte výtečnou trakci, na druhou stranu ale žádné vzrušující žážitky za volantem. Mělo by je MPV vlastně poskytovat? Ano i ne. Nemuselo kvůli rodině, jenomže s takovým výkonem už by je na druhou stranu leckdo čekat mohl. Béčko jezdí při běžné projížďce jako po kolejích, vyšší tempo si však nechá líbit leda do určité míry. V extrému už pomalu vytahuje bílou vlajku a jakoby říkalo, tak takhle raději ne, máš vzadu caparty, tak se tak chovej. Nějakou přetáčivost od něj nečekejte. Pokud bych měl k něčemu přirovnat jeho chování, pak je to přesně tak, jak naznačuje logika. Jednoduše je to áčko s vyšším těžištěm a lehce zúženým rozchodem kol. Více od něj nečekejte, méně ale také ne - pro MPV tedy v podstatě pochvala.
Radost z jízdy nečekejte
Na suchém asfaltu vám při plné akceleraci koly 4Matic neprohrábne, i když se o to budete usilovně snažit. Totéž v bledě modrém zopakuje v podstatě i na sněhu. Pro větší jistotu a trakci za zhoršených adhezních podmínek se tedy suma sumárum čtyřkolka hodí, třebaže se o skutečné užitné hodnotě čtyřkolky můžeme hodiny a dny dohadovat. Oproti předokolce s nižším výkonem zásadní výhody v podstatě nepřidá - pokud netaháte rodinu jen do zasněžených alpských vrcholků, hraje 4Matic jen roli psychologického pomocníka. Škoda tedy, že se verze B 220 neprodává bez pohonu všech kol a s manuální převodovkou, protože právě takové by se mohlo mnohým zamlouvat více, mě nevyjímaje.
V nějakém řidičském nadšení ale Béčko hodně drží zkrátka zcela necitlivé řízení s elektrickým posilovačem, které neprozrazuje zhola nic o dění pod předními koly a občas působí snad i málo strmé. Do děje vás zkrátka a dobře nevtáhne, krev v žilách nerozproudí, tep nijak nezrychlí. Preferuje čistou a nejlépe adekvátní rychlostí projížděnou stopu, má rádo plynulost a neagresivní zacházení. Na první pokusy ho jeho brzdová soustava zpomalí působivě a to bez ponoru přední části, ale delší trápení při sjezdech delších kopců už brzdy se zvednutou hlavou neodejdou.
Pokud bych měl jízdní vlastnosti nakonec sumarizovat, nemůžu říct nic jiného, než že na poměry MPV jezdí Béčko snad možná nejlépe, i když s takovou jistotou a sterilitou až z toho musí leckoho zamrazit. Na limit se dohnat dá, ale dříve než se k němu dostanete, vůz vám je schopen jasně naznačit, že jeho doménou je něco zcela jiného. Že by raději pohodu bez skotačení.
Pokud se přesto rozhodnete podnikat boj s nejlepšími časy, můžete se na něj docela dobře spolehnout. Jen při tom zůstanete ledově klidní a možná se i přistihnete, že přemýšlíte, proč například vaše děti nosí tak špatné známky ze školy. Ano, je to německé, sterilní a luxusní auto, které budete oslavovat do chvíle, než s ním sjedete rozbité silnice nebo zastavíte na benzince. Je to vlastně takové Áčko, které dává před stylem přednost rodině, jízdními vlastnostmi spíše jistotě než čemukoliv jinému.
Je tolik možností, tak proč tohle Béčko?
Nemůžu se přesto zbavit dojmu, že za cenu bezmála jednoho milionu v dnešní době pořídíte zajímavější auta a pro rodinu budou dokonce vhodnější, pro řidiče zajímavější, více je zapojí do děje, tudíž více pobaví. MPV nejsou mojí krevní skupinou, a tak se na to koukám takto, Béčko hanit nechci. Stejně jako já by tedy už od podstaty museli potenciální zákazníci zamířit do jiné kategorie automobilů a požadovat jiné ingredience. Takové Céčkové kombi je pro mě i se slabším motorem lákavější, třebaže nebude tak našlapané výbavou. Pokud bych se oprostil od nadbytečné příplatkové výbavy, pak bych dokázal sestavit zajímavější a jízdně o stupeň přitažlivější vůz.
Pokud bych přesto prahnul po pohonu všech kol, pak bych asi raději než do Béčka skočil po novém crossoveru GLA, který se tváří více šik a s 4Maticem nabídne dokonce i turbodiesely. Nebo bych prostě polkl a vydal se méně „prémiovou” cestou do kategorie, která má nespočet zástupců, třebaže ne vždy musejí být o tolik horší než Béčko. Je to jen otázkou priorit. Chcete-li MPV, Béčka se nebojte, iI tak bych mohl skončit.
Pokud mám hodnotit tento konkrétní vůz s konkrétní specifikací dodám jen, že bych se přikláněl raději k naftě a čtyřkolku pustil z hlavy. B 220 4Matic totiž nabízí manévrovací prostor pouze v příplatkové výbavě a za tu si nechává kvůli té nešizené výjimečnosti znamenitě zaplatit. Nemůžete však mít manuál, nemůžete mít pohon předních kol, a tak nemůžete mít ani relativně nízkou cenu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva