Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka

(+ video) Nový turbodiesel vytlačil z nabídky starou sedmnáctistovku. Dostojí v rodinné Zafiře slibům o lepší dynamice i spotřebě paliva?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka

14.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nový turbodiesel vytlačil z nabídky starou sedmnáctistovku. Dostojí v rodinné Zafiře slibům o lepší dynamice i spotřebě paliva?

Variabilita s připomínkami

Na platformě Delta II z Astry J, na které stojí také Ampera nebo kabriolet Cascada, svedli konstruktéři Zafiry boj s efektivním využitím vnitřního prostoru a nutno dodat, že z něho vyšli až na detaily se vztyčenou hlavou. Rozvorem 2,76 metru shodným s Orlandem spadá MPV od Opelu nad průměr kategorie, třebaže na Grand C4 Picasso ztrácí v tomto ohledu výrazných osm centimetrů, na S-Max ještě o jeden víc. Délkou však naprostou většinu zástupců své kategorie předčí a prostoru nad sedáky směrem ke stropu nikoho limitovat nebude. V pěti pasažérech rozhodně ne. Dobré předpoklady pro poskytnutí dostatku místa početné posádce jednoznačně má.

Ani realita se od tohoto zjištění v zásadě nijak neodchyluje. Vpředu by mohl na první pohled vadit výraznější středový tunel, avšak jeho strmý spád spolu s vyšší pozicí sedadel nad podlahou dělá maximum pro to, aby nikoho neutiskoval. Situace se vyvíjí pozitivně i směrem k zádi a velkou měrou je se pod tím podepisuje variabilní systém sedadel (Flex7), který si Zafira nese s lehkými modifikacemi už od první generace.

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 16 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 050Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 17 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 053Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 18 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 054Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 19 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 055

Ten je dostupný bez příplatku pouze u vrcholné výbavy Cosmo. Pokud po té dvojici sedadel třetí řady prahnete, vaše může být i se zbývajícími za 17 400 Kč, nebo ještě výhodněji od druhého stupně výbavy v rámci komfortní sady Enjoy, která přihodí vskutku dobrá ergonomická přední sedadla, navigaci a Bluetooth-hands-free. Pokud máte už nyní svého favorita na šesti či sedmimístný kočár, ještě raději vydržte...

Prostřední řadu tvoří trojice takřka identických sedadel, která můžete podélně, nezávisle na sobě posouvat v rozsahu 21 centimetrů a zvětšovat tak zavazadelník, respektive prostor pro příležitostnou dvojici zcela vzadu. Nějakým bočním vedením prostřední trojka zrovna neoplývá, komfortem kvůli tvrdým opěrkám jakbysmet, třem vyšším pasažérům k naprostému pohodlí nestačí ani téměř 1,5 metru široký prostor. Alespoň, že obavy, kam složit nohy, nikdy nejsou na místě. Mezi kompaktními empévéčky je totiž Zafira v podélném směru na špici.

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 20 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 099Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 21 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 056Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 22 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 057

Při jízdě ve čtyřech pasažérech by bylo vhodnější, kdyby šlo krajní sedadla odsunout výrazněji od dveří směrem ke středu, protože Zafira nabízí tento posuv spíše symbolický (zhruba 5 centimetrů), otlačené lokty o výplně dveří z toho nebudou, ale velká pohoda také ne. Zafira se to posádce snaží kompenzovat příplatkem za sezení Lounge (6 300 Kč), který z prostředního sedadla udělá po mnohdy nejednoduché operaci docela štědrou loketní opěrku. Z hlediska prostoru tedy dobré, ovšem už málokdo ví, že uprostřed na „trojce“ nesmí sedět dle uživatelského manuálu osoba vyšší než 150 centimetrů, a snad kvůli úchytu pásu sem nedáte trojici dětských sedaček.

Nejsem rodinný typ, ani odborník na MPV, ale dokážu posoudit, zda dokáže k něčemu dvojice nejzadnějších sedadel vlastně posloužit. Dětem možná, ovšem pak jen se 152litrovým zavazadelníkem. Sám jsem se tam snažil nasoukat a nic jednoduchého to nebylo, mých 177 centimetrů je prostě moc. Věřím, že do 160 centimetrů se tu ještě někdo posadí, ovšem pokud před ním budou sedět prostorově náročnější postavy, i jeho kolena budou stále v kontaktu s opěráky a nízká pozice nad zemí nebude jejich vhodnějšímu nasměrování zrovna nahrávat do karet. Pro zlobivé děti dobré, pro kohokoliv jiného se nedají doporučit na nic delšího než několikaminutový převoz. Tento problém však mají snad všechny vozy této kategorie - Zafira je stále spíše kompaktní než pravověrné MPV.

Ani vstřebávání systému sklápění a posouvání sedadel druhé řady není zrovna jednoduché. Jakmile dostanete pomyslný certifikát na všechna ta poutka a tlačítka v sedadlech (chce to zvyk a občas i trochu síly), můžete si hrát s libovolně s rovnou ložnou plochou a obrovským objemem. V pětimístném uspořádání je k dispozici 710 litrů a ve dvoumístném pak ryze stěhováckých 1 860. K tomu si navíc můžete připočíst možnost sklopení opěráku spolujezdcova sedadla, a tedy možnost převézt snad i telegrafní sloup, plus přes třicet odkládacích ploch a schránek včetně uzavíratelné dvojice před spolujezdcem. Ztratit něco v Zafiře nebude vůbec složité. Raději honem za volant.

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 23 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 100Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 24 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 102Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 25 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 104Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 26 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 026Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 27 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 027Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 28 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 028

Zub času tu hlodá rychle

Kabina je všestranná jako u ostatních Opelů a zcela zjevná je tu inspirace Astrou. To může být na jednu stranu plusem, na druhou ale v některých ohledech také pihou na kráse. Copak pozice za volantem, ta je mezi MPV takřka bez připomínek a vzhledem k vynikajícím anatomickým sedadlům s regulací sedáku i možnostem nastavení opory stehen je dobrý pocit ještě povýšen. Opomeneme-li hlavové opěrky, které jsou vůči opěráku snad až moc vystrčené už v základní pozici, není třeba nic zásadně hanit. Dobrý je i výhled od volantu do všech stran včetně minioken u A-sloupků, pozice pedálů a adaptivních bi-xenonů .

Problémy však nastávají jakmile se začnete v Zafiře trochu „hrabat“. Interiér už trochu začíná být okousán zubem času a při jízdě si občas vrzne. Stačí pohled na klíček, grafiku displeje přístrojového štítu, kde se zajímavě zobrazuje vzdálenost parkovacích čidel od překážky, nebo na ovladače světel a palubního počítače.

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 29 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 052Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 30 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 051Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 31 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 081

Rázem si musíte vzpomenout, že je sem musel zavát vítr z minulosti. Jistě, Zafira není nejstarší, ovšem v přímé konfrontaci s konkurencí už jí prostě vlak s nápisem „moderní” ujel. Totéž platí pro grafiku a mapy navigačního systému a v podstatě i ovládání všeho ostatního. Těch tlačítek je tu až běda, u Opelu však nepřekvapí. Kromě toho se v předním okně palubní deska leskne a to nebývá za slunečných dnů něčím, co byste zrovna od vozu žádali.

Rozhodně jsem ctitelem inovativních myšlenek a nápadů, ovšem další vynález nazvaný Flexconsole z Merivy není podle mého dotažený k dokonalosti a za ty 2 tisíce nestojí. Chybějící madlo ruční brzdy je u něho nahrazeno kolébkovým ovladačem elektronické sestry, což umožnilo umístit dvě ližiny mezi přední sedadla a do nich pak připnout loketní opěrku a dvojitý držák na nápoje. Nejprve je problém najít ideální pozici obou elementů, čas od času vám při manipulaci jeden vyskočí. Oba předměty se však po většinu času v kolejnicích trochu vrtí, což není nic moc. Osvětlení LED pásky nebo vyhřívaný volant za 5 tisíc tohle asi nespraví, působí to zkrátka trochu lacině.

Kdo čekal, že s nejvyšší výbavou Cosmo dostane vše, co by mohl a snad i nemohl chtít, musí nahlédnout do ceníku a připravit se na to, že za ty nejlepší prvky, co Opel do Zafiry dává, bude muset připlatit. Kouzlení s příplatky už jsem naznačil u exteriéru na začátku. Uvnitř se to ovšem týká ergonomických sedadel, jejich vyhřívání, navigace (kterou bych klidně oželel) a dokonce i rozhraní Bluetooth pro připojení telefonu k handsfree. Toto nejlépe zakoupit pohromadě v rámci komfortní sady Cosmo a jednoho příplatku, což vyjde na více než 44 tisíc a to není u vrcholné výbavy spolu s ostatním rozhodně málo. Naštěstí už není třeba dokupovat dvouzónovou klimatizaci, tempomat ani zatmavená zadní skla.

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 32 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 068Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 33 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 071Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 34 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 072
Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 35 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 082Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 36 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 083Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka - 37 - Test Opel Zafira T 16 CDTI 2014 064

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.