Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi: nejslabší, máte padáka
14.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Nový turbodiesel vytlačil z nabídky starou sedmnáctistovku. Dostojí v rodinné Zafiře slibům o lepší dynamice i spotřebě paliva?
Přehled kapitol
Variabilita s připomínkami
Na platformě Delta II z Astry J, na které stojí také Ampera nebo kabriolet Cascada, svedli konstruktéři Zafiry boj s efektivním využitím vnitřního prostoru a nutno dodat, že z něho vyšli až na detaily se vztyčenou hlavou. Rozvorem 2,76 metru shodným s Orlandem spadá MPV od Opelu nad průměr kategorie, třebaže na Grand C4 Picasso ztrácí v tomto ohledu výrazných osm centimetrů, na S-Max ještě o jeden víc. Délkou však naprostou většinu zástupců své kategorie předčí a prostoru nad sedáky směrem ke stropu nikoho limitovat nebude. V pěti pasažérech rozhodně ne. Dobré předpoklady pro poskytnutí dostatku místa početné posádce jednoznačně má.
Ani realita se od tohoto zjištění v zásadě nijak neodchyluje. Vpředu by mohl na první pohled vadit výraznější středový tunel, avšak jeho strmý spád spolu s vyšší pozicí sedadel nad podlahou dělá maximum pro to, aby nikoho neutiskoval. Situace se vyvíjí pozitivně i směrem k zádi a velkou měrou je se pod tím podepisuje variabilní systém sedadel (Flex7), který si Zafira nese s lehkými modifikacemi už od první generace.
Ten je dostupný bez příplatku pouze u vrcholné výbavy Cosmo. Pokud po té dvojici sedadel třetí řady prahnete, vaše může být i se zbývajícími za 17 400 Kč, nebo ještě výhodněji od druhého stupně výbavy v rámci komfortní sady Enjoy, která přihodí vskutku dobrá ergonomická přední sedadla, navigaci a Bluetooth-hands-free. Pokud máte už nyní svého favorita na šesti či sedmimístný kočár, ještě raději vydržte...
Prostřední řadu tvoří trojice takřka identických sedadel, která můžete podélně, nezávisle na sobě posouvat v rozsahu 21 centimetrů a zvětšovat tak zavazadelník, respektive prostor pro příležitostnou dvojici zcela vzadu. Nějakým bočním vedením prostřední trojka zrovna neoplývá, komfortem kvůli tvrdým opěrkám jakbysmet, třem vyšším pasažérům k naprostému pohodlí nestačí ani téměř 1,5 metru široký prostor. Alespoň, že obavy, kam složit nohy, nikdy nejsou na místě. Mezi kompaktními empévéčky je totiž Zafira v podélném směru na špici.
Při jízdě ve čtyřech pasažérech by bylo vhodnější, kdyby šlo krajní sedadla odsunout výrazněji od dveří směrem ke středu, protože Zafira nabízí tento posuv spíše symbolický (zhruba 5 centimetrů), otlačené lokty o výplně dveří z toho nebudou, ale velká pohoda také ne. Zafira se to posádce snaží kompenzovat příplatkem za sezení Lounge (6 300 Kč), který z prostředního sedadla udělá po mnohdy nejednoduché operaci docela štědrou loketní opěrku. Z hlediska prostoru tedy dobré, ovšem už málokdo ví, že uprostřed na „trojce“ nesmí sedět dle uživatelského manuálu osoba vyšší než 150 centimetrů, a snad kvůli úchytu pásu sem nedáte trojici dětských sedaček.
Nejsem rodinný typ, ani odborník na MPV, ale dokážu posoudit, zda dokáže k něčemu dvojice nejzadnějších sedadel vlastně posloužit. Dětem možná, ovšem pak jen se 152litrovým zavazadelníkem. Sám jsem se tam snažil nasoukat a nic jednoduchého to nebylo, mých 177 centimetrů je prostě moc. Věřím, že do 160 centimetrů se tu ještě někdo posadí, ovšem pokud před ním budou sedět prostorově náročnější postavy, i jeho kolena budou stále v kontaktu s opěráky a nízká pozice nad zemí nebude jejich vhodnějšímu nasměrování zrovna nahrávat do karet. Pro zlobivé děti dobré, pro kohokoliv jiného se nedají doporučit na nic delšího než několikaminutový převoz. Tento problém však mají snad všechny vozy této kategorie - Zafira je stále spíše kompaktní než pravověrné MPV.
Ani vstřebávání systému sklápění a posouvání sedadel druhé řady není zrovna jednoduché. Jakmile dostanete pomyslný certifikát na všechna ta poutka a tlačítka v sedadlech (chce to zvyk a občas i trochu síly), můžete si hrát s libovolně s rovnou ložnou plochou a obrovským objemem. V pětimístném uspořádání je k dispozici 710 litrů a ve dvoumístném pak ryze stěhováckých 1 860. K tomu si navíc můžete připočíst možnost sklopení opěráku spolujezdcova sedadla, a tedy možnost převézt snad i telegrafní sloup, plus přes třicet odkládacích ploch a schránek včetně uzavíratelné dvojice před spolujezdcem. Ztratit něco v Zafiře nebude vůbec složité. Raději honem za volant.
Zub času tu hlodá rychle
Kabina je všestranná jako u ostatních Opelů a zcela zjevná je tu inspirace Astrou. To může být na jednu stranu plusem, na druhou ale v některých ohledech také pihou na kráse. Copak pozice za volantem, ta je mezi MPV takřka bez připomínek a vzhledem k vynikajícím anatomickým sedadlům s regulací sedáku i možnostem nastavení opory stehen je dobrý pocit ještě povýšen. Opomeneme-li hlavové opěrky, které jsou vůči opěráku snad až moc vystrčené už v základní pozici, není třeba nic zásadně hanit. Dobrý je i výhled od volantu do všech stran včetně minioken u A-sloupků, pozice pedálů a adaptivních bi-xenonů .
Problémy však nastávají jakmile se začnete v Zafiře trochu „hrabat“. Interiér už trochu začíná být okousán zubem času a při jízdě si občas vrzne. Stačí pohled na klíček, grafiku displeje přístrojového štítu, kde se zajímavě zobrazuje vzdálenost parkovacích čidel od překážky, nebo na ovladače světel a palubního počítače.
Rázem si musíte vzpomenout, že je sem musel zavát vítr z minulosti. Jistě, Zafira není nejstarší, ovšem v přímé konfrontaci s konkurencí už jí prostě vlak s nápisem „moderní” ujel. Totéž platí pro grafiku a mapy navigačního systému a v podstatě i ovládání všeho ostatního. Těch tlačítek je tu až běda, u Opelu však nepřekvapí. Kromě toho se v předním okně palubní deska leskne a to nebývá za slunečných dnů něčím, co byste zrovna od vozu žádali.
Rozhodně jsem ctitelem inovativních myšlenek a nápadů, ovšem další vynález nazvaný Flexconsole z Merivy není podle mého dotažený k dokonalosti a za ty 2 tisíce nestojí. Chybějící madlo ruční brzdy je u něho nahrazeno kolébkovým ovladačem elektronické sestry, což umožnilo umístit dvě ližiny mezi přední sedadla a do nich pak připnout loketní opěrku a dvojitý držák na nápoje. Nejprve je problém najít ideální pozici obou elementů, čas od času vám při manipulaci jeden vyskočí. Oba předměty se však po většinu času v kolejnicích trochu vrtí, což není nic moc. Osvětlení LED pásky nebo vyhřívaný volant za 5 tisíc tohle asi nespraví, působí to zkrátka trochu lacině.
Kdo čekal, že s nejvyšší výbavou Cosmo dostane vše, co by mohl a snad i nemohl chtít, musí nahlédnout do ceníku a připravit se na to, že za ty nejlepší prvky, co Opel do Zafiry dává, bude muset připlatit. Kouzlení s příplatky už jsem naznačil u exteriéru na začátku. Uvnitř se to ovšem týká ergonomických sedadel, jejich vyhřívání, navigace (kterou bych klidně oželel) a dokonce i rozhraní Bluetooth pro připojení telefonu k handsfree. Toto nejlépe zakoupit pohromadě v rámci komfortní sady Cosmo a jednoho příplatku, což vyjde na více než 44 tisíc a to není u vrcholné výbavy spolu s ostatním rozhodně málo. Naštěstí už není třeba dokupovat dvouzónovou klimatizaci, tempomat ani zatmavená zadní skla.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejčtenější články
- Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024 - Ford rozhýbal prodeje nechtěných elektromobilů. Stačilo je zlevnit o 190 tisíc Kč ve chvíli, kdy prodělává 892 tisíc na kuse
3.4.2024 - V Rusku se znovu vyrábí úplně nové Citroëny. Mají pořád stejnou techniku, elektroniku, loga, všechno
3.4.2024 - Smutné: Tohle starší a levné falešné naftové AMG je dnes víc AMG než skutečné nové AMG
3.4.2024 - Avizované zdražení Tesel byl jen blaf. Prodeje rychle padají, skladové zásoby rostou, ceny půjdou zase dolů
3.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva