Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 2008 1,6 VTi: cross over obrubník
24.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(video) Nechápu smysl koupě auta, které jako SUV jen vypadá. Pokud si ale 2008 koupit chcete, nenacházím faktický důvod vám to rozmlouvat.
Přehled kapitol
Vnitřek na pomezí mini a kompaktu
Jestliže se 2008 svým vnějším pojetím typickému dnešnímu vozu svého druhu nevzdaluje ani o píď, uvnitř už přece jen sehrává zajímavější představení. Lecjaká podobná pseudoSUV totiž zvnějšku vypadají nafouknutá až k prasknutí, uvnitř ale nabízí sotva stejné množství prostoru jako konvenční vůz téže třídy. O ex-malém Peugeotu to neplatí, místa uvnitř je ve srovnání s 208 dozajista více.
Nechci Francouzům nemístně přiznávat byť jen trochu kreditu, a tak rovnou dodám, že dosáhnout tohoto stavu u malého crossoveru není tak obtížné jako u většího. Přesto žádný dobrý výsledek není samozřejmý a tento vážně dobrý je - pokud vepředu je místa pocitově tak nějak stejně jako ve dvěstěosmičce, vzadu je situace citelně lepší.
Malá 208 nabízí vnitřní uspořádání 2+2, v 2008 je spíše to 3+1. Něco jako McLaren F1? Ne tak docela, auto to jen alespoň v případě spolujezdce nepřehání s rozměry palubní desky a ponechává uvnitř dostatek prostoru k posunu dopředu bez nutnosti se omezovat. Vzhledem k vyšší stavbě vozu a tedy i vzpřímenější poloze vážně není problém být v pozici spolujezdce o něco více nalepen palubce a prostor na příslušné zadním sedadle z toho pochopitelně profituje - na pravou stranu vozu zkrátka bez potíží naskládáte dva urostlé, dospělé chlapy. Řidič si stejný luxus posunu vpřed dopřát nemůže a tolik místa za ním nezůstává, ani když není nikterak zvlášť přerostlý. Za mnou, a já už přerostlý jsem, pak bylo prostoru už poměrně málo, sakum prásk tu máme místo pro 3 dospělé a 1 dítě. Ale i to je posun vpřed, navíc je třeba dodat, že poloha zadních cestujících je i v případě, kdy mají menší než optimální množství prostoru pro kolena, o něco vzpřímenější a tudíž přirozenější.
Zkrátka vnitřní prostor je někde na pomezí mezi mini a kompaktem a to vlastně platí i o zavazadelníku. Jeho 360 až 1 194 litrů není málo, ani hodně, jeho využitelnost se ale zdá být v pořádku - nakládací hrana není vysloveně vysoko, vstupní otvor se snaží být co největší, vnitřní tvarování „kufru” je celkem čisté. Více asi čekat nešlo, je stále třeba mít na paměti, v jaké automobilové a cenové třídě se pohybujeme.
Design interiéru asi nemá smysl příliš rozpitvávat, oproti 208 se toho mnoho nezměnilo. I tady musím říci, že kudrlinek mohlo být méně, na druhou stranu nelze říci, že by vadily ergonomii nebo funkci vůbec. Co není příjemné, je opravdu hodně materiálu v okolí sloupků A, které jednoznačně omezují výhled ven hlavně při příjezdu k některým křižovatkám. Jinak se s vnitřkem sžijete celkem dobře, a to i s některými specifiky jako madlo ruční brzdy, které spíše než to připomene artefakt z Boeingu Dreamliner.
Dosud jsem zcela vynechal už též dobře známé umístění přístrojové desky, na kterou hledíte nikoli srze volant, ale přes něj. Nemohu říci, že bych to považoval za bůhvíjak chytré, nebo prospěšné, podle mě to není k ničemu dobré. Ale také to ničemu vysloveně nevadí, zvyknete si. Zvláštní je nakonec i volant, co volant, to je ovládací mini-šiška, která ve 208 působí podivně a ve 2008 ještě o řád podivněji. Za nekulatý (i když pořád lepší než kdekoli zploštělý) tvar by někdo zasloužil pořádně vyhubovat, podivnější vám ale nakonec přijde být jeho malý průměr. Zdá se být neadekvátní, přesnost-omezující, a to zvlášť v kombinaci se samotným řízením, které se pro vůz tohoto typu zdá být až nehorázně ostré. To je ale spíše první dojem, ze kterého vás pozdější delší zkušenost s jízdou vyvede. K té se jistě postupně propracujeme.
Benzinová jedna-šestka je pro 2008 tak akorát
Že tenhle Peugeot není tak velký, jak se navenek tváří, prozradí především nabídka jeho motorů. Typická pohonná jednotka má mezi 80 a 90 koňmi, základem je diesel s 68 koňmi a vrcholem testovaná jedna-šestka se 120 hřebečky. Zní to skromně a skromné to je, na druhou stranu je třeba mít na paměti, že vůz vychází z velmi lehké 208 a i po přerodu v 2008 si ponechává docela nízkou hmotnost - testovaná verze vážila pořád méně než 1 200 kg (1 195 kg DIN).
Pod deset kilo na koně, to není špatný poměr a pokud se podíváte na přiložené video, patrně nabudete přesvědčení, že tahle 2008 docela upaluje. Nebudu odporovat, k A ale musím dodat i B - snímek s akcelerací byl pořízen za ideálních podmínek, tedy za vlahého večera s vypnutou klimatizací a obsazením pouze řidičem. Navíc reflektuje maximální dynamiku při využití otáček, kde motor dosahuje nejvyššího výkonu. Pokud se tohle sejde, je 2008 1,6 VTi docela dravec a alespoň ke 170 km/h se dere velmi přesvědčivě. Dokonce i pružnost je slušná, podívejte se na zrychlení z 50 na 130 pětku, tohle není vizuální ztvárnění slova „neochota”. Máte i pocit, že jde o docela silné auto (bez přehánění), jenže skutečný svět není tak ideální, jako tento.
S každou další přidanou zátěží akcie motoru citelně klesají, zvláště pak, když se s posádkou na palubě chcete vyhnout nejvyšším otáčkám. Motor je sice obvykle velmi tichý, v posledních dvou tisících otáček ale pustí do interiéru trochu vysavačové show. Není to nic hrozného, vysloveně příjemný zvuk pro vaše děti, manželku, tchýni a podobná stvoření to ale nebude, takže se těmto otáčkám budete snažit vyhnout. V nižších o motoru příliš nevíte, jeho výkon v nich ale není tak vysoký, aby nebylo znát, jestli máte puštěnou klimatizaci, jestli vezmete na palubu dalších pár lidí nebo do kufru přiložíte jejich zavazadla.
Když se tohle všechno sejde dohromady, má už motor s 2008 docela dost práce. Nikdy bych sice neřekl, že se s ním stane příliš pomalým, výkonově se ale zdá být nároky tak akorát pokrývající. V čem je problém? Vlastně v ničem, 1,6 VTi si klidně kupte (nakonec není nějak zvlášť drahý, oproti holému základu připlatíte i s lepší, střední výbavou jen 56 tisíc Kč), nedokážu si ale úplně dobře představit, jak moc bude vůz použitelný se základním tříválcem 1,2 nebo dieselem 1,4 HDi. Asi si je budu muset půjčit, abych to zjistil, teď ale radím opatrnost - diesely 1,6 a benzin 1,6 budou pro 2008 v pořádku, cokoli níže bude zřejmě chtít trpělivost, nebo trochu jiné než rodinné využití.
Ale zpátky k testované jedna-šestce. Pokud jde o charakter, už jsem naznačil to podstatné - je to atmosférický motor stále relativně malého objemu, a tak je třeba se smířit s tím, že poctivý výkon odevzdává až v posledních pár tisících otáček. Dole neokouzluje, na druhou stranu je ale třeba dodat, že navzdory kostky-netrhajícímu projevu dokáže spolehlivě pracovat skoro od volnoběhu a to je přínosné přinejmenším pro jedno - spotřebu paliva.
I když je vůz vybaven docela krátkým pětikvaltem (na 212 km/h končí pětka na omezovači otáček, třebaže níže posazeném než u předchozích rychlostních stupňů, i to je z následujícího videa patrné), je jeho jednoznačně největší předností malá lačnost po palivu při pomalé jízdě. Uvážíte-li velikost vozu a jeho „nemoderní” (žádné turbo = žádná moderna, to dá rozum) motorizaci, budete mít možná i problém uvěřit výsledku 2,5 litru benzinu na 100 km z testu co možná nejnižší spotřeby. I poněkud méně šetřivé jízdní styly zvládá motor bez potíží, dostat se při předpisové mimoměstské jízdě po okreskách do 5 litrů není až takový problém. A při klidné kombinaci jsem se ani při obsazení vozu třemi lidmi neměl problém opakovaně vejít mezi 6 a 6,5 litru.
S rostoucími nároky jde spotřeba poměrně nahoru - svižné přesuny v provozu jsem zvládal kolem 8,5 litru, to je ale pořád umírněný styl. Pokud vám 2008 začne z nějakého důvodu připomínat Loebovu 208, pak se s apetitem podíváte klidně až k 18litrové hranici. Všechno mezi 8 a 18 je zkrátka při rychlé jízdě možné a není to málo, na druhou stranu buďme realisté - tohle je auto „do pohody” a jeho optimalizace pro nízkou spotřebu při klidné jízdě mi nevadí. Naopak, tohle řešení považuji v tomto případě za vhodné.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva