Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí

(+ videa) Mégane od Renault Sportu je i po faceliftu vynikající vůz. Potíž je, že jiní dnes už umí udělat podobná auta lépe i levněji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí

17.10.2014 | Pavel Janda | 85 příspěvků

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Mégane od Renault Sportu je i po faceliftu vynikající vůz. Potíž je, že jiní dnes už umí udělat podobná auta lépe i levněji.

Mrštný jak bič, až do sebezničení

Takže tu máme charakterově dobrý, nepochybně velmi výkonný, jen poněkud „užraný” motor a k tomu tak trochu „ranařské” ovládání, které nebude mít problém vycucat z vás poslední kapku potu, pokud nebudete znát mez toho, jak dlouho můžete vy cucat dynamiku ze svého RS. Na základě těchto charakteristik můžete očekávat trochu těžkopádné auto, se kterým se budete více prát než si hrát. Jenže tak to není.

První dojem z naladění auta totiž nálady z projevu ovládacích prvků jednoznačně zastiňuje. Podvozek Méganu RS Cup 2014 je pořád zřetelně věrný frázi „kam volant, tam plech” a řešením elastokinematiky zadní osy nechává vůz pokládat do zatáček s pozoruhodnou samozřejmostí. Snad jen v nejpomalejších šikanách jaksi nemá co poslat napřed a nechává projevit spíše přirozenou nedotáčivost výchozí koncepce, jakmile ale máte pod palcem trochu rychlosti a podvozek může pracovat se setrvačností, posílá do zatáček jako první záď.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 28 - Renault Megane RS 265 2014 test 020Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 29 - Renault Megane RS 265 2014 test 021Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 30 - Renault Megane RS 265 2014 test 024

Je to příjemné, je to hravé a sami si můžete plynem, brzdami a volantem regulovat, jak moc chcete nechat tuto vlastnost vozu projevit. Mégane je možné poslat do zatáčky i v podstatě zcela bokem, můžete volit i úplně čistou stopu - je to na vás. Vůz tedy zůstává navzdory své vrtavé povaze ovladatelný a také díky tomu je pekelně rychlý. Vlastně vám ani nepřijde, jak moc rychlý je, dokud si nezačnete všímat tachometru či stopek. Méně až středně rychlými technickými pasážemi se auto prosmýká s takovou elegancí a samozřejmostí, že to bere dech. Spojte si to s dynamikou předestřenou v předchozí kapitole a přestanete se divit, že si řidiče RS musíte při návštěvě Nordschleife pořádně odpracovat i v o něco potentnějších autech. Do této chvíle je všechno dobré, mincí bez dvou stran ale ani případ ostrého Méganu není.

Problémem RS je přesně to, co jej také činí tak zajímavým. Jeho podvozek je zkrátka mrštný až příliš a to, co představuje strašně zajímavou samozřejmost do nějakých 90 procent dynamických možností, je při sahání po maximu rázem trochu na obtíž. Jestliže v nízkých rychlostech je to nepodstatné a ve středních s nároky vyplývajícími z fyzicky náročného ovládání leda vyčerpávající, ve vysokých se to stává neřešitelnou potíží.

Rozdělím nyní potenciální zákazníky RS na dva tábory - na ty, kteří se chtějí za volantem hlavně bavit a na ty, kteří z něj budou chtít dostávat dynamické maximum a bavit se teprve jím. Pro ty první je i toto naladění dokonalé. Můžete s autem jet pořád vlastně docela „na pohodu”, třeba na 80 procentech možného a budete se bavit. Auto je dynamické, mrštné, hravé, prostě zábavné. Budu-li předpokládat, že takoví lidé budou více chtít jen zřídka nebo vůbec, těžko najdou i dnes na trhu něco lepšího, většina ostatních vozů je za podobných okolností řidičsky o dost méně přitažlivá, v podstatě se v nich nic neděje.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 31 - Renault Megane RS 265 2014 test 026Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 32 - Renault Megane RS 265 2014 test 027Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 33 - Renault Megane RS 265 2014 test 028

Bohužel pro Renault ale patřím spíše do té druhé skupiny. Neříkám, že si rád nesjedu jen svižně a za takových okolností neocením, že je auto řidičsky poutavé. Ocením to. Ten pravý řidičský grál je pro mě ale jinde - chci z vozu dostat maximum, chci efektivně využít veškerou jeho dynamiku ad absurdum, ad infinitum a být uspokojen teprve z toho. Tomu ale musí auto asistovat a to Mégane RS prostě nedělá.

Ve středních rychlostech ze sebe všechno ještě dostat nechá, ale musíte si dávat obrovský pozor zejména na citlivé brzdy i řízení, abyste všechno dělali správně. Stačí jeden omyl ve sladění práce s těmito ovládacími prvky a vůz pod brzdami bere směr brod, i když byste rádi mířili spíše kamsi k apexu. Tohle ale opravdu ještě ukočírovat lze, jen vám to přijde příliš vydřené, zbytečné upracované, nemístně náročné. Možná vás to bude bavit i tak, sám jsem si ale často říkal, že by auto mohlo být poslušnější, klidnější, méně rozevláté, že by to vlastně ničemu neuškodilo a jízdě jen prospělo. Tato věc ještě může být otázkou úhlu pohledu, pokud se ale z vozu pokusíte dostat maximum na velmi rychlé trati, půjdete domů s brekem.

Bavme se místech, kde budete alespoň nárazově dosahovat rychlostí přes 200 km/h, což bude s Méganem RS možná více silnic, než si nyní dokážete představit. V takových chvílích začíná auto na svém tanečním podvozku zcela ztrácet glanc a je v podstatě nemožné vodit jej přesně tak, jak chcete. Chvílemi mi až nahánělo strach - chcete jít ve 220 km/h na plné brzdy, ale pokud to uděláte na jiném místě než na absolutně rovné silnici při dokonale rovné jízdě, zadní náprava vám okamžitě začne posílat auto do pohybu tím či oním směrem. Podobně se vůz chová i při průjezdu velmi rychlými zatáčkami, ve kterých podvozek opět ztrácí přesnost. Jen řízením to nevyřešíte, musíte regulovat práci s brzdami či plynem a to vás stojí čas.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 34 - Renault Megane RS 265 2014 test 029Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 35 - Renault Megane RS 265 2014 test 030Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 36 - Renault Megane RS 265 2014 test 031

Zmíněné má za následek, že 100 procent možného z auta za daných okolností prostě dolovat ani nebudete chtít, nebude to možné. Můžete se spokojit s něčím menším než optimem a půjde to, ale je to tak správné? Ne pro mě. Z mého pohledu je dnes Mégane RS vozem, který prodává schopnost být velmi rychlý „někde” za vlastnost nebýt tak rychlý „jinde”. Je to pochopitelně možná směna, jistě relevantní přístup ke konstrukci vozu, ale nejde to dnes náhodou už lépe? Mám pocit, že jde a zkušenosti s Leonem Cupra mě v tom utvrzují.

Ti, kteří rovněž zkusili oba vozy, mohou namítnout, že Cupra je vedle podmanivého Méganu inertní kus rychlého plechu. Budu jim rozumět, ono to tak je, ale jen pokud jedete na oněch 80 procent možného - pak je Cupra nudná a RS zábavné. Ale to neznamená, že tento poměr platí vždy - Cupra je také zábavná, ale až blíže limitům svých možností, kde je nejen to, ale ve srovnání s Méganem také přesná a její dynamika zůstává využitelná zejména ve vysokých rychlostech v podstatně větší míře.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 37 - Renault Megane RS 265 2014 test 038Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 38 - Renault Megane RS 265 2014 test 044Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 39 - Renault Megane RS 265 2014 test 046

Toto není srovnávací test, a tak toho zanechám, chci říci podtrhnou pouze jedno a povím vám to trochu svérázným slovníkem - Mégane RS je „něco” a je to dobré „něco”. Ale aby byl tak dobré „něco”, není to tak dobré „něco jiného”. A to „něco jiného” je nakonec jen plně využitelný 265koňový vůz (který dokáže dosahovat i rychlostí přes 260 km/h). Asi by mi to nevadilo, kdyby tu ovšem nebylo další, tentokrát 280koňové auto stejné třídy, které dokáže být dobrým tím i oním a ve výsledku tak představovat lépe využitelný komplet. Že není tak zábavné, když o nic nejde, je pro mě i racionální přístup k věci nicotná ztráta, se kterou se snadno smířím. Věřím, že třeba pro vás může být Mégane RS tou nejlepší volbou a budu tomu rozumět. Ale pro mě ji v tuto chvíli prostě nepředstavuje (nakonec i s ohledem na cenu, ke které se ještě dostaneme) a nebylo by to asi srozumitelné, kdybych se na existenci Cupry neodvolal. Právě ta totiž před RS bez okolků říká: Jde to i lépe, mon ami.

K jízdnímu projevu už jen jedno - brzdy od Bremba jsou dobré, ale prostě nevydrží vše. Okamžitý účinek je výborný, střednědobá odolnost též. Dejte si ale pár desítek ostrých kilometrů s častým brzděním z rychlostí přes 200 km/h a při tom posledním (snad ne úplně posledním...) zpomalení zjistíte, že už vlastně moc nezpomalujete. Úprk brzdného účinku ze scény je neobyčejné rychlý a tudíž překvapivý. A z mého pohledu nastal o něco dříve, než bych očekával. Tím ale neříkám, že brzdy RS jsou špatné a nic nevydrží, pouze varuji před tím, že ony vás před koncem své aktivní služby příliš zřetelně varovat nebudou...

Gran turismo to ne a není

Mégane RS Cup je hot hatch a to nejpodstatnější na adresu jeho jízdního projevu už zaznělo, pokud by ale někdo chtěl vědět, jak dobře si stojí z hlediska poněkud méně náročného využití, povím vám to též. A pokud už jste unaveni ze záplavy mých slov, shrnu to stručně předem - bída to není, na vožení manželky do práce bych vám ale jednoznačně doporučil jiné auto.

Začnu-li u podvozku, ten je navzdory svému snížení a přitvrzení poddajný a nerovnosti většiny českých silnic zvládne filtrovat. Přesto vás ale auto jako celek tak trochu vyklepe - zdvih pružin je očividně malý, nizoučké sedačky s vertikálními pohyby také mnoho nedělají, a tak se za volantem z rázů od podvozku neustále pohupujete poněkud více, než by vám muselo být příjemné.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 40 - Renault Megane RS 265 2014 test 053Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 41 - Renault Megane RS 265 2014 test 082Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 42 - Renault Megane RS 265 2014 test 083

Po zvukové stránce také není RS zrovna komfortním autem, když o sobě dává vědět hlavně zvukovým projevem motoru resp. výfuku. To asi až tak nepřekvapí, že ale hodně dobře uslyšíte i více zahřátý diferenciál by mohlo. A z čeho na tutti nebudete mít radost, je celkem intenzivní aerodynamický hluk, který se od oken či dveří (žádný bezrám, jen dvoje dveře, tady bych problém vážně nečekal) začne ozývat v rychlostech nad 200 km/h.

Tohle auto prostě není GT a není to ani překvapivé, ani nutně špatné, jen to tak prostě je. Je to peprný hot hatch, se kterým se také dá někam dojet, ne auto na ježdění, se kterým se dá také někdy sportovat.

Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 43 - Renault Megane RS 265 2014 test 084Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 44 - Renault Megane RS 265 2014 test 085Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí - 45 - Renault Megane RS 265 2014 test 087

Diskuze 85 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.