Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Renault Mégane RS 2014: nikdy se nevrátí pohádka mládí
17.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Mégane od Renault Sportu je i po faceliftu vynikající vůz. Potíž je, že jiní dnes už umí udělat podobná auta lépe i levněji.
Přehled kapitol
Francouzské motorové zboží je pořád boží, až na spotřebu
Jsou věci, které ostrému hatchbacku odpustíte snadno, třeba nedokonalý interiér. A jsou věci, které mu budete odpouštět složitěji, třeba nedokonalý motor. V případě Méganu RS jsou priority srovnány správně - zatímco nedokonalosti v interiéru mu odpustit prostě musíte, v případě motoru stačí jen trochu přimhouřit oko.
Ačkoli i pohonná jednotka RS má svá léta, ve srovnání s nejnovější konkurencí o mnoho nezaostává. I když se jedná znovu o značně „vyhoněný” dvoulitr (přes 130 koní na litr je prostě hodně), v žádném případě se nejedná o tvrdý, umíněný, velkými prodlevami zatížení a úzkým spektrem použitelných otáček trpící motor. Navzdory použití jediného turba reaguje motor velmi solidně už od otáček hluboko pod dvoutisícovou hranicí, bez většího otálení pouští na kola pořádné porce výkonu prakticky v jakýchkoli otáčkách a ani za bezcharakterní jej nemohu označit - výkon spíše neustále graduje a jen při delším trápení motoru v nejvyšších otáčkových sférách poznáte, že se mu někde okolo 6 500 ot./min už nejlépe nedýchá. Ale to není nic překvapivého ani vysloveně problematického.
Co u turb není vždy samozřejmé - tyhle foukané koně jsou skutečné. Rozhodně nemáte pocit, že byste v rukách třímali motor s nižším výkonem, že by se agregátu někdy nechtělo, že by byl jeho projev příliš zatížený aktuálními atmosférickými podmínkami. Náš test probíhal za velmi teplých dnů a přesto motor neztrácel glanc. Co by za to i mnohá slabší turba dala. Přidejte si k tomu velmi vhodné zpřevodování, stále relativně nízkou hmotnost (pod 1 400 kg DIN) a máte na světě pořád velmi působivou dynamiku, však si ji prohlédněte na přiloženém videu. Vůz navíc postrádá omezovač rychlosti na obvyklých 250 km/h, takže i fandy maximálek bude uspokojovat schopností dotýkat se met za hranicí 260 km/h. Má to všechno nějaká úskalí?
Bohužel má. Tím první a řekl bych, že nutně ne až tak podstatným je, že skoro všechno zmíněné může být ještě o fous lepší. Motor Méganu RS není ani za mák špatný, jenže zkuste si konkurenční a ještě o něco silnější 2,0 TSI s 280 nebo 300 koňmi a budete z něj mít o něco lepší pocit. Problémem najednou není nic - na nic se nečeká, všechno jde tak nějak samozřejměji. Reakce novějšího čtyřválce VW jsou ještě rychlejší, přísun výkonu naléhavější, šíře použitelných otáček ještě větší. Toto kouzlo nenucenosti prostě v Méganu najednou necítíte, ale znovu říkám - není to problém, poznáte to jen tehdy, když si obě jednotky postavíte vedle sebe.
Co už ale problém být může, je provozní efektivita přeplňovaného dvouitru. Tragičnosti dřívějších turb Subaru nedosahuje, nebo to alespoň nepřiznává - na palubním počítači jsem neviděl vyšší číslo než průměr 32,5 litru na 100 km, ale protože aktuální spotřeba nejde za 29,9 l/100 km, může to být také umělý limit. Buď jak buď, při dlouhodobě ostré jízdě se vejdete do 30 litrů na 100 km, velmi rychlou kombinaci zvládnete kolem 20. Svižné ježdění bez útrap znamená spotřebu kolem 14-15 litrů, více či méně klidně se dá jezdit pod lehce 10, ale to je tak minimum, s nímž lze při ještě nějak adekvátním použití auta počítat. Náš průměr za celý test (něco přes 1 000 km) činil 22,3 litru na 100 km.
Myslím, že už zmíněná exaktní čísla nejsou úplně nízká, tak úplně ale nevyjadřují pocity z toho, jak moc je RS žíznivé. Opravdu stačí jakákoli dynamická ambice a spotřeba okamžitě letí vzhůru. Vozu nechybí ani ukazatel spotřebovaného množství paliva v litrech, které vše jen podtrhuje - RS nemá problém spolykat třeba 3 litry benzinu během rychlého předjetí jediné kolony aut na pár kilometrech. A asi pro málokoho bude příjemné vidět, že tohle předjetí vás stálo stovku. Novější turba umějí být efektivnější.
Jezdit s ním je dřina, v dobrém i zlém
Zmínil jsem, že motor RS není žádný neochotný lenoch, přesto se ve srovnání s některými konkurenty neubráníte pocitu, že si z něj musíte jeho schopnosti tak trochu vydřít. Mnohem více to ale platí o dalších schopnostech vozu - RS prostě nedává kůži lacino a „odřídit” jej zejména při maximálně ostré jízdě chce nejen silné nervy, ale i svaly.
Nejvíce si nepochybně užijete s řízením, tedy hlavně s těmi aspekty, které mu dodává dělá samosvorný diferenciál testovaného provedení Cup. Je to velmi podobná píseň jako v případě nedávno testovaného Peugeotu RCZ R - tohle není žádná revonudle, nebo jak si říkají systémy nenechávající příliš promlouvat hnací síly do řízení. Tohle je nevařená francouzská nudle z pořádně hrubé mouky, pro kterou platí klasické hodnocení předokolek se samosvory - můžete zatočit a můžete přidat plyn a jet tudy, kudy jste chtěli. Pokud si ale pak chcete rozmyslet, kam chcete jet, musíte buď přehodnotit práci s plynem, nebo mít ruce jako chlápek, který byl třikrát terminátorem a dvakrát guvernérem. Samosvor pod plynem prostě nedává řízení větší prostor se prosadit, od toho je to ostatně samosvor.
Zatáčet s takovým autem přesně je pochopitelně řešitelná úloha, většinou ale pracujete s řízením a plynem v jisté interakci, a tak ubíráte jen tak, abyste zbytek zvládli „utočit”. Výsledkem je, že se s ovládáním vozu pořádně nadřete - nic proti tomu, vlastně je mi to svým způsobem i sympatické, „odřídit” takové auto je uspokojivou záležitostí. Faktem ale je, že je to někdy vážně dost dřina a některé to také může omrzet, třebaže za výslednou trakci přední osy to podle mě stojí...
Ruku v ruce s tím jde i ovládání zbylých částí vozu. Snad jen přeposilované brzdy se zbrklým nástupem trhaly partu, spojka ale není mazlík a plyn navzdory dvěma přepínatelným režimům motoru také není z těch, o které stačí brnknout a koně řehtají. A nakonec ani řazení nepůsobilo, že by v kulise chtělo poletovat na základě vašeho pofoukání, navíc se po nezbytným tlakem stává poněkud nepřesným. Žluté autíčko s úsměvem v předním nárazníku (a ten pořád může být i červený jako od rtěnky...) může vypadat jako vůz pro gaye, ale není, je to auto pro „celé chlapy”, kteří mají potřebu autu něco dát, pokud od něj chtějí něco dostat. Abyste mě nechápali špatně, ovládání tohoto Renaultu není až na drobné výjimky nepřesné, je dobré, do značné správně staroškolské. Je ale také dost fyzicky náročně, a to někomu vyhovovat může a jinému nemusí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva