Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?

Stále má co říci

A nemuselo by, ani pokud půjde o útratu za tankování. Náš Seat je schopen pohybovat se po dálnicích a mimo město legálními rychlostmi za 6,2 litru na sto a palubní počítač dlouhodobě ukazuje 7 l/100 km. Můj interval se na trase dlouhé přes jedenáct set kilometrů pohyboval od 6,5 do 7,7 litru. Proklamovaných 5,5 litru to není, ale odchylka od laboratorních podmínek normy není výraznější než jinde a tak nevím, co bych měl na mnou dosažené spotřebě kritizovat.

Seat se na svých internetových stránkách v textu prezentujícím Exeo s multitronicem ptá „jestli jste právě nenalezli vůz, který byl předurčen k tomu, abyste ho řídili“. Což je pochopitelně marketingový nesmysl, který vám má vnutit myšlenku osudového setkání.

Odpověď se mi ale líbí, protože dost dobře vystihuje podstatu tohoto vozu: „Koupili byste si ho, kdybyste o něm věděli.“ Je to sice trochu zjednodušující věta, ale zároveň velmi sympaticky a skromně naznačuje, že Exeo dokáže nabídnout kvality, za které jste museli kdysi kvůli čtyřem kroužkům sáhnout hodně hlouběji do kapsy. Dnes už nemusíte, jen si nesmíte příliš zakládat na morálním stáří.

Pavel Janda dodává

Měl jsem též možnost s tímto Exeem ujet pár stovek kilometrů a dovolím si přidat pár osobních postřehů.

Klíčovým pocitem z tohoto vozu je opravdu to, co Miro zmiňuje v úvodní kapitole - zatímco ve své době jsem A4 vnímal jako auto zaostávající za tehdejší konkurencí zejména od BMW, dnes se mi se znáčkem Seatu na kapotě jeví docela jinak. Cenově se totiž posunulo na úroveň vozů, které nemusely a nemusejí svádět souboje s těmi nejprestižnějšími sedany této třídy, pozitivní následky tohoto soupeření ale v Exeu zůstaly. A tomu, v čem kdysi A4 ztrácela třeba na trojkovou řadu E46, dnes nemá kdo z konkurentů nastavit zrcadlo - za nějakých 600 tisíc korun se totiž dnes nic podobného neprodává.

Ano, ve verzi 2,0 TDI nelze hovořit o tom nejlepším, co mohla koncepce A4 nabídnout, ale nemusíte si kupovat zrovna tento motor. Na zbylých částech vozu je totiž jeho třída pořád sakra znát. Zejména samozřejmost, s jakou Exeo funguje při vysokých rychlostech je i v dnešních podmínkách výjimečná. S 2,0 TDI se z kopce podíváte někam k 220 km/h, krom motoru se ale celé auto tváří, jako by se nic nedělo, jeho limity jsou mnohem dál. Nejen chování podvozku, ale hlavně komfort takové jízdy je nadprůměrný - hluk od kol nebo aerodynamický svist jsou utlumeny mnohem lépe, než je v této cenové kategorii obvyklé. Zkuste si to samé s Octavií 2,0 TDI a uvidíte ten rozdíl. Rozdíl třídy.

Ani jízdní vlastnosti se v době největší slávy původní A4 nezdály být úžasné, o ovladatelnosti ani nemluvě. Tyto záležitosti maluje dorůžova pro změnu otylost novějších aut, vedle nichž se Exeo rázem zdá být kompaktní a mrštné. A o proměně vnímání kdysi nesnesitelně „playstationového” řízení „á-čtyŕky” už byla řeč.

Vlastní kapitolu by si zasloužila převodovka testovaného provedení, která není vůbec špatná. Mám raději ještě rychleji a přesněji fungující Multitronic s osmi virtuálními stupni, i tento starší, sedmistupňový, se ale dokáže chovat rozumně. Nesmíte jej jen nechat fungovat v režimu D, kdy se „variátorsky” snaží neustále posouvat otáčky do nějaké konstantní výše. V režimu manuální volby stupňů si jakékoli nepřirozené změny otáček odpouští a pokud motor udržujete tam, kde to to má rád a příliš při tom nehlučí (2 - 3,5 tisíce otáček), odvděčí se solidní dynamikou i rozumnou spotřebou. A převody mění opravdu svižně, bez reptání. V takovém případě trochu ztrácí smysl volba automatu, neboť jako stoprocentní automat už Multitronic tak dobře nefunguje, ale pokud neradi řadíte a jste ochotni autu alespoň radit, co má dělat, pak říkám: proč ne.

Dojmy z každého auta jsou do značné míry dány konfrontací očekávání s reálnými zjištěními. O mé pozitivní pocty z ježdění tímto autem se tedy do značné míry zasloužilo to, že jsem toho od něj mnoho čekal. Ale ruku na srdce, čekáte od něj vy více? Mám pocit, že Exeo a jeho omezená popularita jsou obětí předsudků, úvah ve stylu „jak to není nové, tak to není dobré”. Je ale třeba si uvědomit, že v automobilismu se v posledních pěti deseti letech žádný dramatický technický pokrok z obecného hlediska neodehrál, průmysl se začal přizpůsobovat hlavně zpřísňujícím se normám a snahám o snížení výrobních nákladů na houstnoucím trhu. Samozřejmě, v Exeu najdete spoustu drobností, které jsou dnes zoufale neaktuální, ale technický základ je stále na vysoké úrovni. Nebo se snad u Volkswagenu normou stalo normou něco více než motor 2,0 TDI, podvozek s víceprvkovým zavěšením vzadu, kvalitní materiály v kabině nebo odhlučnění interiéru, ve kterém si můžete ve 220 km/h jen hvízdat? Ani náhodou, spíše se leccos z toho dodnes nestalo ani normou.

Zkuste ze své mysli na chvíli vytřepat vnímání ve stylu „A4 Reloaded” a na Exeo se podívat racionálně. Jako na auto mající jisté faktické vlastnosti. Pokud je poznáte, chtě nechtě zjistíte, že za svou cenu toho i dnes nabízí docela dost.

Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 19 - Seat Exeo 20TDI 01Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 20 - Seat Exeo 20TDI 21Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet - 21 - Seat Exeo 20TDI 18

Základní cena vozu (Exeo 2,0 TDI Reference): 687 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Exeo 2,0 TDI Style): 737 900 Kč
Cena testovaného provedení (Exeo 2,0 TDI Style + příplatková výbava): 793 900 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu podél nad přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 105 kW (143 k) při 4 200 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Diesel
Přenos výkonu: převodovka s plynule měnitelným převodem CVT, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,3 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,5 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 666 mm
Šířka: 1 772 mm
Výška: 1 454 mm
Rozvor náprav: 2 642 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 605 kg
Užitečná hmotnost: 485 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 442 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše