Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad

(+ videa) Nová Octavia je velmi dobrá, ve většině verzí by ale mohla být ještě lepší, kdyby se vyhnula použití anachronické zadní nápravy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad

10.1.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nová Octavia je velmi dobrá, ve většině verzí by ale mohla být ještě lepší, kdyby se vyhnula použití anachronické zadní nápravy.

Uživatelsky mazlivé

Předchozí zmínkou o převodovce už zavadil o to, co se mi zdá být devízou teď už asi všech nových koncernových kompaktů posledních generací - uživatelské přívětivosti vyplývající z velmi dobré ovladatelnosti. Octavia v tomto směru z dobré party nevypadla, naopak bych řekl, že v ní míří hodně vysoko.

Ne tak vysoko jako A3 2012, to je mazel číslo jedna, ale jako celek se mi zdá být sladěná lépe než nový Leon, který bych, bez urážky, zhodnotil slovy: „složili jsme co nám poslali kluci z Wolfsburgu, ono to fungovalo, tak jsme to už nechali”. Poslední generace koncernových komponentů jsou zkrátka dost možná tak povedené, že je těžké z nich poskládat něco špatného. On je Leon v tomto směru také hodně dobrý, ale Octavie je prostě lepší.

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 34 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 001Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 35 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 006Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 36 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 008

První příjemné překvapení se jmenuje řízení. Žádné lepší se v mladoboleslavském dostavníku nikdy neobjevilo, a to navzdory tomu, že donedávna mělo ještě hydraulický posilovač. Teď je sice elektrický, ale než se tahle moderní zhovadilost (s urážkou, jde tu o nízkou spotřebu za každou cenu) dostala do Octavie, naučili se ji u VW dělat tak dobře, že předchůdce jinak příhodnější základní koncepce snadno překonává. Řízení je přesné, rychlé, díky dobrému naladění auta jako celku máte pocit, že je i celkem čitelné a jeho posilovač? No ten pracuje tak, jak si řeknete - nastavitelné jízdní režimy mění krom odezev plynu také jeho projev a musím říci, že v režimu Sport jsem s ním byl velmi spokojen. Nic zásadně lepšího se z elektricky posilovaného řízení dnes vymáčknout nedá a pro Octavii, nakonec nejen s ohledem její nevalnou minulost v tomto smyslu, představuje dobré řešení.

Vynikající řazení už jsme si prošli, na práci s plynem se dá zvyknout. Pak je tu ještě spojka a brzda. V obou případech vzkazuji německému vedení škodovky „kein Problem”, spojka je jemná, čitelná a nejrychlejší možné řazení v ničem neomezující, brzdy se mi nezdály být obvykle přeposilované a jejich přesné dávkování nebyla potíž.

Když si tohle spojíte, máte před sebou uživatelsky příjemný celek, který na jednu stranu poslouchá a na druhou stranu neobtěžuje. Nic ze zmíněného nevyžaduje větší pozornost, je to prostě dobrý kompromis, který dokáže obsloužit řidiče i neřidiče, ve většině smyslů těchto slov. Když pak vyrazíte na cesty, ať už pomalé, nebo rychlé, máte na jednu stranu vyhráno. Je tu ale jedna věc, která vám i tyhle skvělé pocity dokáže narušit.

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 37 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 042Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 38 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 043Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 39 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 18 TSI 044

Zadní náprava české řidiče potrápí

Octavia III má jeden aspekt, o kterém Škoda mluví tuze nerada. A věřím, že o něm bude i tuze nerada číst. Mně je to líto pánové, já bych byl rád, kdyby se o téhle věci nejen nemluvilo, ale kdyby ani skutečně neexistovala. Jenže ona existuje a její projevy mi nedávají prostor jí nezmínit. K čemu plíživě mezi zákopy mířím? K faktu, že všechny verze Octavie s výkonem do 110 kW včetně mají zadní nápravu řešenou pomocí dvojice vlečených ramen a torzní příčky, je to tzv. kliková náprava. A jestliže v Leonu 1,4 TFSI jsem ji vnímal jako jistý problém, pak v Octavii 2,0 TDI ji vnímám jako dost podstatný problém.

Začnu ale tím lepším, co se, znovu na rozdíl od Leonu, podařilo lidem ze škodovky udělat lépe. Vůz s motorem 2,0 TDI už má slušnou porci výkonu, kilogramů (1 330 kg včetně eurosložky) i převisů (přes metr za zadní nápravou) na to, aby tuhle koncepci slušně potrápil. Octavie III ale kupodivu nemá žádný podstatný problém se stabilitou prakticky v jakékoli rychlosti. Je to asi tím, že je naladěna totálně neutrálně - auto přetáčivost nenaznačí, i kdybyste se ušněrovali volantem a ušlapali nohama. Odpružení je navíc spíše tužší (rozhodně o dost tužší než třeba u Octavie číslo jedna, která toto řešení zadní osy měla naposledy) a asi i díky spojení těchto dvou aspektů se podařilo dosáhnout výše zmíněného. Vytáhněte Octavii III 2,0 TDI na kvalitní technickou okresku jako jsou ty, které vidíte na přiloženém videu a budete se i bavit - auto navzdory zmíněnému nepůsobí prkenně a je přiměřeně „akční”. I když se k přetáčivosti přinutit ne a nedá, výrazně nedotáčivé také není. Tohle je v pořádku. Je to více než v pořádku, je to nad očekávání dobré, zvlášť uvážím-li testovanou specifikaci - v 1,2 TSI nebo 1,4 TSI to doufám bude ještě lepší.

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 40 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 41 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 037Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 42 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 034

Jenže jeden problém podvozek má - fungování na nerovnostech, a to v mnoha ohledech. Pokud si začnete snít výše nastíněný sen, probuzení přijde velmi rychle a hezké procitnutí to nebude. Stačí jedním kolem přejet naprosto nevinnou nerovnost typu mírně vystouplý poklop kanálu a okamžitě cítíte, že tady něco nehraje. Zadní osa není s to precizně odfiltrovat ani to a čím větší nerovnosti začnete potkávat, tím více budete přicházet do kontaktu s nesvatou trojicí: hlučností, nervozitou a odskoky.

Opravdu stačí jedna nerovnost, která přijde do kontaktu s jediným kolem a víte, že na bezhlučnou filtraci nerovností můžete zapomenout, náprava je vzhledem k „vyklidnění” zbytku auta dost podstatným zdrojem nepříjemných zvuků na palubě. Aerodynamický hluk a nakonec i motor je ve vyšších rychlostech snadno přehlušen, projevy nápravy slyšíte i na dálnici v rychlostech přes 130 km/h.

Podobně nepříjemná je nervozita. Opět stačí jeden výmol a krom citelného poskakování zadního kola přímo na něm cítíte jemné vibrace od zadní osy ještě během několika dalších metrů už jinak ničím nenarušované jízdy. A třetí věcí je obecná neschopnost „držet stopu” na špatném povrchu a je to pochopitelně tím horší, čím více nerovností je. Jedna špatně zaasfaltovaná jáma pro uložení kdo ví čeho (třeba plynového potrubí) klidně jen v mírné zatáčce a auto na ní citelně odskakuje ze zvolené stopy.

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 43 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 041Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 44 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 033Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 45 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042

Když pak s těmito vlohami narazíte na opravdu špatnou silnici (v Portugalsku jich moc není) nebo cestu s povrchem tvořeným dlažebními kostkami, je to opravdu nepříjemné. Celá ta jinak kvalitní jízda (dobře, je tu hlučnější motor, ale ne zase tak, aby vám permanentně lezl krkem) rázem dostává silnou ránu. Opět se mohu odvolat na Octavii II, která se ani s 30 tisíci za volantu takhle na špatném povrchu nechová a tohle bylo skoro nové auto. Je to bezesporu nejmarkantnější nedostatek nové Octavie, po přejezdu asfaltového oraniště máte chuť házet z auta ručník.

Nechci říci, že to je tragédie, tahle věc nedělá z dobrého auta špatné. Ale s lítostí říkám, že z potenciálně velmi dobrého vozu dělá maximálně snesitelný. A to je prostě škoda, s malým š. Octavia se vzdala cesty na piedestal výměnou za co? Za ušetření 10 nebo 20 tisíc korun na vývojových, výrobních a dalších souvisejících nákladech? Více to být nemůže.

Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 46 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 044Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 47 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad - 48 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 046

Na věc se dá dívat i jinak, pro O3 smířlivěji, úplně vysvětlit si to ale sami před sebou nedokážete. Přemýšlel jsem o tom dlouho a myslím, že by to nebyl ani takový problém, kdyby se tato náprava (jakkoli i to by bylo minus) dávala stejně jako u nového Golfu jen do verzí 1,2 TSI a 1,6 TDI. Řekněme, že jsou to varianty, u kterých je důležitá cena a které si někdo koupí hlavně pro kratší jízdy. Ale dává vám totéž nějaký smysl u verze, jejíž cena v testované výbavě Elegance začíná na bezmála 600 tisících Kč a kterou si řada lidí koupí jako cestovní auto, s nímž ujede třeba 100 tisíc kilometrů za dva roky? Kdyby to mělo být po Rakousku, budiž, ale podívejte se kolem sebe - místní silnice jsou jedna velká díra a kliková náprava v O3 je z hlediska ideálního fungování pro jakéhokoli řidiče právě s nimi dosti nekompatibilní. A nechci slyšet řeči o tom, jak to někdo nepozná, nebo jak to může být jedno někomu, kdo nechce na silnicích závodit, oba argumenty jsou trapnými klišé. Na dobré silnici se naopak O3 aktivní jízdě vůbec nebrání, zmíněné nedostatky jsou ránou více pro komfort než pro cokoli jiného. A že je někdo nepozná? To by musel být hluchý a bezcitný, toto nejde nezaznamenat.

Skutečně se děsím se pomyšlení na chvíli, až se české asfaltové porno setká s konstrukčním nápravovým pornem. To bude mimořádná řežba, ze které bude kde kdo plakat. Ale vyjádřím ještě jednu naději - autu by mohla pomoci menší kola než ta chlubící se průměrem divukrásných 18 palců, která se objevila na testovaném voze. Mohla, měla, nevím, ale proměně šedé v bílou nevěřím - už několikrát zmíněný Leon měl také 18" kola a tak velkými potížemi netrpěl. Jasnou odpověď dá až čas, každopádně mě mrzí, že Škoda zašla s aplikací této bez nejmenší diskuze anachronické zadní nápravy až tak daleko bez možnosti volby. Pokud je MQB taková skvělá skládačka, proč není za příplatek pár desítek tisíc k mání víceprvek, na který je auto připraveno? Stálo by to jako kdejaká nesmyslná elektronika a autu by to pomohlo mnohem více. Kdo si kupuje vůz za 600 tisíc, ten by si mnohdy jistě připlatil rád a snadno. A kdo by nechtěl, proč ne, i s tímhle se dá žít. Bylo by to aspoň svobodné, tohle je diktát.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.