Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Rapid 1,2 TSI na Nordschleife: Prince of the Ring
26.10.2013 | Pavel Janda | 5 příspěvků
(+ videa) Rapidu na Nürburgringu chybí jediné - výkon. Jinak se s náročným okruhem vypořádává až pozoruhodně snadno.
Přehled kapitol
Proč zrovna Rapid nemá dostat verzi RS?
Jestli má Nürburgring své krále, musí mít také nějaké prince - auta, kterým chybí jen málo k tomu, aby se na tomto místě cítila jako doma. A pro mě Škoda Rapid 1,2 TSI takovým princem Nürburgringu je. Skvěle se tam kvůli omezenému výkonu necítí, ale jinak? Skutečně narazíte jen na málo aut vůbec, natož pak v této cenové třídě, která tam budou poletovat s takovou lehkostí, samozřejmostí a v neposlední řadě - odolností.
Rapid 1,2 TSI dozajista nebyl stvořen pro ježdění tímto způsobem, ale funguje při něm na výbornou a to je něco, co si zaslouží uznání. Musím se vrátit k naší upoutávce, kde jsem o smyslu tohoto testu hovořil podrobněji - pochopitelně vím, že Rapid není okruhové auto, stejně tak ale vím, že každý chce dobře ovladatelný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi, který si nechá leccos líbit. Třeba už proto, že je fajn takové auto mít, nebo prostě proto, že se to občas může hodit. Navíc musím dodat, že Rapid se znovu předvedl vynikající provozní efektivitou a nezklamal ani cestou na okruh a z něj.
Abychom si rozuměli - mně se Rapid 1,2 TSI nelíbí primárně proto, že takto zvládá jízdu po Nordschlefe, ale hlavně proto, že jde jen o jednu ze součástí jeho schopností. Je to pořád hlavně „normální auto pro každého”, v němž ale vězí i pozoruhodně široký jízdní talent. S jeho koupí jistě nedostanete ty nejhodnotnější plasty, ale dostanete s ním jiné hodnoty - velmi dobré auto pro různé způsoby využití, se kterým lze na jednu stranu jezdit až bláznivým stylem a na druhou v podstatě bez jakýchkoli ústupků užívat jeho velice solidního vnitřního prostoru a slušného komfortu při obyčejné jízdě.
Pár z vás se mě v minulých týdnech ptalo na srovnání se Swiftem Sport, což je zdánlivě zvláštní, ale když uvážíte, co lze s Rapidem 1,2 TSI také dělat, dotaz úplně mimo to není. Rapid je pomalejší a není tak řidičsky podmanivý, ale je třeba 90 procent toho, co představuje Rapid Sport po řidičské stránce. Nadto je asi tak 400 procent toho, co Swift Sport představuje z hlediska běžné využitelnosti. To je pro mě ono kouzlo - Swift je v podstatě jednoúčelové auto, kterým můžete jezdit třeba také po městě, Rapid toho zvládne zásadně více, pro mnohem početnější posádku, kterou zahrne docela jiným komfortem. Je to prostě za své peníze dobrý kompromis, o tom jsem přesvědčen, proto se mi zamlouvá - je to racionální volba a i zdánlivě iracionální test na Nordschleife to potvrzuje.
Nakonec bych byl v určitém ohledu i rád, kdyby Rapid vyjevil zásadní problém, abych vám mohl krom drobných neduhů předestřít nějakou, zatím neznámou potíž a nevypadal jako blbec podplacený mladoboleslavskými zlaťáky. Jenže nic takového se zatím neděje a já nebudu přemalovávat bílou v černou jen proto, abych působil věrohodněji. Náš test neskončil, ale aspoň po stránce jízdních schopností a krátkodobé odolnosti auta opravdu nevím, co udělat více, než jej vytáhnout na okruh u francouzských hranic a absolvovat tam přes 300 kilometrů v maximálním zápřahu.
Přesto jednu věc škodovce vyčtu - považuji za nesmyslné, že zrovna tohle auto nemá dostat verzi RS. S nadsázkou některým o 1,2 TSI říkám, že už tohle je v podstatě RS, alespoň duchem. Postavit na jeho základech to skutečné by bylo při jeho přirozených schopnostech tak snadné - stačil by třeba koncernový motor 1,4 TSI se 160 koňmi, trochu snížit a přitvrdit podvozek, brzdy by o moc více nežádaly a co dál? Nic dál, s takovým výkonem a zachovanou hmotností (verze 1,4 TSI má jen o 50 kg více i s DSG, RS by muselo zůstat manuál, takže by rozdíl v kilech mohl být ještě menší) by auto muselo být tak dobré, že by rázem i na Nordschleife patřilo už mezi ta rychlá, v běžném provozu tím spíš. Za 400 tisíc Kč by z toho mohl být sympatický sporťáček pro každého, to by bylo auto, co by skutečně navázalo na „kult Rapidu”. Verze 1,2 TSI to, navzdory po mém soudu úctyhodným kvalitám, sama o sobě nezvládne...
Cena
Základní cena vozu v testovaném provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh): 319 900 Kč
Cena testovaného provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh + příplatková výbava): 394 800 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 550 - 4 100 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,9 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 483 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 100 kg / 1 175 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 550 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 490 l
Všechny relevantní fotografie
< Předchozí4 / 4
Diskuze 5 příspěvků
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 5 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 18:31 - Brus
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 16:21 - HondaMan
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan