Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Rapid 1,2 TSI na Nordschleife: Prince of the Ring
26.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Rapidu na Nürburgringu chybí jediné - výkon. Jinak se s náročným okruhem vypořádává až pozoruhodně snadno.
Přehled kapitol
Proč zrovna Rapid nemá dostat verzi RS?
Jestli má Nürburgring své krále, musí mít také nějaké prince - auta, kterým chybí jen málo k tomu, aby se na tomto místě cítila jako doma. A pro mě Škoda Rapid 1,2 TSI takovým princem Nürburgringu je. Skvěle se tam kvůli omezenému výkonu necítí, ale jinak? Skutečně narazíte jen na málo aut vůbec, natož pak v této cenové třídě, která tam budou poletovat s takovou lehkostí, samozřejmostí a v neposlední řadě - odolností.
Rapid 1,2 TSI dozajista nebyl stvořen pro ježdění tímto způsobem, ale funguje při něm na výbornou a to je něco, co si zaslouží uznání. Musím se vrátit k naší upoutávce, kde jsem o smyslu tohoto testu hovořil podrobněji - pochopitelně vím, že Rapid není okruhové auto, stejně tak ale vím, že každý chce dobře ovladatelný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi, který si nechá leccos líbit. Třeba už proto, že je fajn takové auto mít, nebo prostě proto, že se to občas může hodit. Navíc musím dodat, že Rapid se znovu předvedl vynikající provozní efektivitou a nezklamal ani cestou na okruh a z něj.
Abychom si rozuměli - mně se Rapid 1,2 TSI nelíbí primárně proto, že takto zvládá jízdu po Nordschlefe, ale hlavně proto, že jde jen o jednu ze součástí jeho schopností. Je to pořád hlavně „normální auto pro každého”, v němž ale vězí i pozoruhodně široký jízdní talent. S jeho koupí jistě nedostanete ty nejhodnotnější plasty, ale dostanete s ním jiné hodnoty - velmi dobré auto pro různé způsoby využití, se kterým lze na jednu stranu jezdit až bláznivým stylem a na druhou v podstatě bez jakýchkoli ústupků užívat jeho velice solidního vnitřního prostoru a slušného komfortu při obyčejné jízdě.
Pár z vás se mě v minulých týdnech ptalo na srovnání se Swiftem Sport, což je zdánlivě zvláštní, ale když uvážíte, co lze s Rapidem 1,2 TSI také dělat, dotaz úplně mimo to není. Rapid je pomalejší a není tak řidičsky podmanivý, ale je třeba 90 procent toho, co představuje Rapid Sport po řidičské stránce. Nadto je asi tak 400 procent toho, co Swift Sport představuje z hlediska běžné využitelnosti. To je pro mě ono kouzlo - Swift je v podstatě jednoúčelové auto, kterým můžete jezdit třeba také po městě, Rapid toho zvládne zásadně více, pro mnohem početnější posádku, kterou zahrne docela jiným komfortem. Je to prostě za své peníze dobrý kompromis, o tom jsem přesvědčen, proto se mi zamlouvá - je to racionální volba a i zdánlivě iracionální test na Nordschleife to potvrzuje.
Nakonec bych byl v určitém ohledu i rád, kdyby Rapid vyjevil zásadní problém, abych vám mohl krom drobných neduhů předestřít nějakou, zatím neznámou potíž a nevypadal jako blbec podplacený mladoboleslavskými zlaťáky. Jenže nic takového se zatím neděje a já nebudu přemalovávat bílou v černou jen proto, abych působil věrohodněji. Náš test neskončil, ale aspoň po stránce jízdních schopností a krátkodobé odolnosti auta opravdu nevím, co udělat více, než jej vytáhnout na okruh u francouzských hranic a absolvovat tam přes 300 kilometrů v maximálním zápřahu.
Přesto jednu věc škodovce vyčtu - považuji za nesmyslné, že zrovna tohle auto nemá dostat verzi RS. S nadsázkou některým o 1,2 TSI říkám, že už tohle je v podstatě RS, alespoň duchem. Postavit na jeho základech to skutečné by bylo při jeho přirozených schopnostech tak snadné - stačil by třeba koncernový motor 1,4 TSI se 160 koňmi, trochu snížit a přitvrdit podvozek, brzdy by o moc více nežádaly a co dál? Nic dál, s takovým výkonem a zachovanou hmotností (verze 1,4 TSI má jen o 50 kg více i s DSG, RS by muselo zůstat manuál, takže by rozdíl v kilech mohl být ještě menší) by auto muselo být tak dobré, že by rázem i na Nordschleife patřilo už mezi ta rychlá, v běžném provozu tím spíš. Za 400 tisíc Kč by z toho mohl být sympatický sporťáček pro každého, to by bylo auto, co by skutečně navázalo na „kult Rapidu”. Verze 1,2 TSI to, navzdory po mém soudu úctyhodným kvalitám, sama o sobě nezvládne...
Cena
Základní cena vozu v testovaném provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh): 319 900 Kč
Cena testovaného provedení (Rapid 1,2 TSI 105 Ambition Fresh + příplatková výbava): 394 800 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 550 - 4 100 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,9 l
Mimo město: 4,6 l
Kombinovaná: 5,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 483 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 100 kg / 1 175 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 550 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 490 l
Všechny relevantní fotografie
< Předchozí4 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva