Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

(+ videa) Oba mají silná dvoulitrová turba, manuál, samosvor a v názvu slovo Performance. Který z nich jej naplňuje a který se jím jen honosí?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

24.12.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Oba mají silná dvoulitrová turba, manuál, samosvor a v názvu slovo Performance. Který z nich jej naplňuje a který se jím jen honosí?

50 chybějících koní VW účinně maskuje hmotností i linearitou

Možná jste toto srovnání předem označili za nesmyslné, vždyť Opel má 50 koní, téměř 22 procent výkonu navíc, to je přece jiná dynamická liga. Chápu, může to tak vypadat, jenže maximální výkon není vše a v praxi nemusí znamenat tolik. Je třeba si prohlédnout ještě pár kolonek s technickými údaji a ani ty navíc nemusí říci vše.

Předně je GTI citelně lehčí. Údaj o hmotnosti v technickém průkazu s virtuálním eurořidičem na palubě činí 1 382 kg, OPC má ve stejné kolonce 1 550 kg. Srovnejte si méně pokřivené údaje dle DIN a zjistíte, že OPC je o nějakých 12 procent těžší. 22procentní rozdíl ve výkonu rázem tak přesvědčivě nevypadá, jsou tu ale i další faktory, které technické údaje neprozradí a které oba vozy dynamicky řadí do jednoho šiku.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 32 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 109Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 33 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 111Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 34 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 112

Zpřevodování šestitupňových manuálů to není, u obou aut je srovnatelné, srovnatelně dobré. Ani mezi projevem motorů nepanují propastné rozdíly, ale i ty existující na srovnání wolfsburského manka stačí. Dvoulitrové turbo Opelu jsem před dvěma léty označil za výborné a platí to stále - má nejen vysoký špičkový výkon, ale je použitelné od nejnižších otáček, má solidní odezvy (rozpačité chování motoru při stání na místě - zejména plíživý pokles otáček a zvláštní reakce - neberte až tak vážně, za jízdy je jiné) i slušný charakter. Problém? Tohle všechno je u 2,0 TSI ještě o fous lepší.

Už několikrát jsem řekl, že současný 2,0 TSI je nejlepší dvoulitrové turbo na trhu a každá další zkušenost s ním mě v tom utvrzuje. Motor OPC vám přijde být vynikající, dokud nezkusíte TSI - má pocitově větší jiskru, všechno s ním jde tak nějak rychleji. Lépe a ostřeji reaguje, lehčeji jde do otáček, servírovaná dynamika je díky plošší výkonové špičce velmi nenucená. Je to prostě lepší jednotka a pravděpodobně disponuje i relativně vyšším výkonem ve středních otáčkách. Jen díky tomu se může výslednou dynamikou GTI OPC vyrovnat, přes všechny dříve zmíněné ztráty.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 35 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 112Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 36 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 113Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 37 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 114

Kdybyste ale pocitově měli říci, které auto je rychlejší, odpovíte pravděpodobně OPC, i já jsem si to myslel. Jenže jde jen o pocit - OPC má přece jen o něco starší turbomotor, který reaguje pomaleji, projevuje se tak trochu neotesaně, ale o to více vám přísun výkonu přijde naléhavější. K tomu tachometr je trochu větší lhář a motor má čistě reálný, opravdu sytý projev díky sání i výfukům. Máte za jeho volantem pocit, že jste osedlali ďábelský vysavač, v citelně noblesněji, nenuceněji působícím Golfu, kde většinu trombónovitého „zvuku motoru” obstarávají reproduktory, si připadáte spíše jako na klíně Hany Zagorové zpívající „Hej mistře basu”. To dnes srdce rozbuší jen penzistům. Když ale vsadíte na stopky nebo přímé srovnání, zjistíte, že OPC prostě rychleji jen působí, reálně rychleji nejede, ve výsledné dynamice si oba vozy mohou podat ruce, je to prakticky 1:1. Až chybějící omezovač rychlosti OPC nechá zvítězit rüsselsheimský blesk, ale to se pohybujeme v oblastech za hranicí 250 km/h.

Velmi podobně je tomu i v případě spotřeby, tady jsou oba motory velmi efektivní a ostatním turbům jdou příkladem. GTI je na tom ve výsledku o něco lépe, ale vezmeme-li v potaz výkonový a hmotnostní rozdíl, není to dáno efektivitou samotného motoru jako spíše celého vozu. Pakliže se rozhodnete dostat z obou vozů maximum, připravte se na hodnoty okolo 28 litrů na 100 km u OPC a 24 u GTI. Pakliže vám půjde jen o hodně rychlé ježdění, máte to tak za 18 a 17, svižnou jízdu zvládnou oba vozy kolem 13litrového odběru. Do 10 se dá jezdit rozumně, ale svižné, předpisové ježdění bez větších snah o úspornost se odehraje do 8 litrů na 100. Jak vidíte, s klesajícími nároky na dynamiku se efektivita obou aut srovnává a dosvědčuje výše řečené - o těch pár litrů navíc si u OPC neříká marnotratnost motoru, ale 50 koní a 168 kg, ani jedno při pomalé jízdě tolik znát není.

Sněhová koule vs. Rubikova kostka

Už chování motoru obvykle naznačuje, jak na tom je to které auto s ovladatelností a tento případ není výjimkou. Pokud jste si ze stati pojednávající o obou agregátech odnesli, že motor GTI je v rámci možností vymezených svou koncepcí v podstatě dokonale precizní, ale přesně kvůli této své vlastnosti také poněkud do-hry-nevtahující, pak máte předem udělaný docela dobrý obrázek o tom, jaký dojem na řidiče dělá vůz jako celek. A v případě OPC je to velmi podobná písnička.

Jsou to v obou případech mince se dvěma stranami a bude jen na vás zjistit, která z nich je vám bližší. Když GTI vyměníte za OPC, máte pocit, že jste právě osedlali pytel plný práskacích kuliček. Do rukou se vám dostane vůz, který pod vámi vybuchuje v touze něco dělat, ve snaze naznačovat vám, co všechno svede, který vám chce dát do rukou všechnu svou sílu a nechat ji krotit. Zanechám-li eufemismů, je to auto, které na vás promlouvá všemi dostupnými kanály a ve srovnání s GTI nic nepředstírá - máte „v uších” skutečně hřmící a výfuky práskající motor, v rukou skutečné řízení, které vás bude vyhazovat ze sedla, když budete necitlivě zacházet s plynem na silnici připomínající spíše železniční koleje, po pravé paži řazení, v němž přesně cítíte, kam zapadá které kolečko a pod nohama minimálně dva ze tří pedálů (plyn je trochu volšový...), jimiž si musíte vyšlapat vítězství nad stádem 280 koní.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 38 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 048Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 39 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 055Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 40 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 050

Neberte mě doslova, tohle není žádný starosvětský hot hatch, vedle GTI se tak ale OPC nutně jeví. Je takové... skutečné, neumělé. Jistá neotesanost mu dává kouzlo a přitom nepramení v samolibost. OPC je velmi dobře ovladatelné a nechá ze sebe rychle vymáčknout maximum, ve srovnání s GTI se o to ale musíte o poznání více zasloužit. Jak už jsem naznačil, vnímat se to dá různě, ale pokud chcete mít pocit, že řídíte, pak byste to měli brát pozitivně. Tento pocit vám OPC dodá a není to zmar - musíte mu vládnout a ovládnete ho, k tomu se ale ještě dostaneme.

Po přesednutí z OPC do GTI se dostaví přesně opačné pocity. Vlastně dokud toto přesednutí nezažijete, nezdá se vám GTI až takové - už po prvních kilometrech sice cítíte, že tohle je velmi snadno ovladatelné auto, až po srovnání s čímkoli „normálním” ale poznáte, jak moc samo v něm všechno jde. Řazení snad ani není řazení, to je takový složitější volič automatu - kulisa je dokonale přesná, řadička se v ní pohybuje lehce a samozřejmě, ale kulisa je jinak naprosto umělá a zpětná vazba od převodovky menší než pohyb částic při nula stupních Kelvina. Řízení s proměnlivým převodem je to samé v bledě modrém a na ovládání brzd vám bude stačit péro z gauče, obtěžovat se pro ovládání tohoto pedálu s nohou je zcela zbytné.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 41 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 048Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 42 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 055Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 43 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 053

S plynem a spojkou je to lepší, přesto se to všechno zdá být docela tristní. Kolega při testech zmínil, že tohle je pocitově vlastně úplně normální Golf a měl pravdu. Jenže i když všechna zmíněná rozhraní nejsou těmi, která by vás vtahovala do hry, která by ve vás probouzela emoce a nutila vás cokoli dělat jako v Astře, zdráhám se tvrdit, že jde o něco špatného nebo dokonce nefunkčního. Ono to ve výsledku vůbec špatně nefunguje.

Je to trochu ohraná písnička, neboť jsem to zmiňoval už ve vícero testech novějších aut koncernu VW, ale i když dílčími hodnoceními projdou jednotlivé ovládací prvky s dost bídnými známkami, ve výsledku nedávají dohromady špatný celek. Ne, stroj na emoce to vážně není, neprostupnou bariéru mezi vámi a autem ale tyto věci nevytváří. Z auta prostě je možné dostávat maximum, a to velmi snadno. Že se při tom tak nezapotíte a že si nebudete připadat, že jedete tak rychle, je holý fakt, ale bylo by asi nemístné tvrdit, že tohle je věc objektivně špatná. Někdo to může vnímat přesně opačně.

Přesto, mám-li se na některou stranu přidat, volím OPC. GTI je vedle něj jako Rubikova kostka - všechno je v něm naprosto přesné, probíhá po předem jasně daných drahá, s nulovou možností odchylky. Je to zajímavé, ale něco tomu chybí, ve výsledku si můžete udělat jen kostku, akorát různě barevnou. OPC je vedle toho jako sněhová koule - z dostupných krystalků si splácáte, co chcete, i tak to ale má jasný tvar a účel. Může to být koule, může to být i krychle, ale když vás geometricky přesné tvary přestanou bavit, můžete ti postavit třeba sněhuláka. GTI vás do těchto vod nepustí a i když za to nabízí věci, které OPC nemá, se sportovní jízdou nemají mnoho společného. A o tu tady jde prředevším, tak se pojďme konečně projet.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 44 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 073Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 45 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 092Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 46 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 065 Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 47 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 077Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 48 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 094Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 49 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 051

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše