Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

(+ videa) Oba mají silná dvoulitrová turba, manuál, samosvor a v názvu slovo Performance. Který z nich jej naplňuje a který se jím jen honosí?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

24.12.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Oba mají silná dvoulitrová turba, manuál, samosvor a v názvu slovo Performance. Který z nich jej naplňuje a který se jím jen honosí?

Emocemi OPC zadupává GTI Performance do země...

Zlomit chléb podobných klání lze jen na silnici, a tak nepřekvapí, že se obrysy výsledku začnou rýsovat teprve na ní. A po dosud zmíněném vás asi nepřekvapí ani to, že body tady začnou naskakovat hlavně na konto rohovníka s bleskem ve znaku.

Přesto musím uznale smeknout před tím, co GTI dokáže. Nevím, jestli bych souhlasil s vyzněním jeho celého názvu, ale mohu-li si půjčit alespoň části, složil bych je ve VolksPerformance, lidový výkon. Je opravdu pozoruhodné, jak málo aktivity je třeba vyvíjet, abyste s tímto autem byli pekelně rychlí. Mám pocit, že i dvě ruce a dvě nohy jsou přílišným předpokladem ke schopnosti dostat z tohoto auta maximum a že to maximum něco znamená. Výkon v přímce už jste viděli, spojte si jej se zmíněnou snadnou ovladatelností, trakcí nezáludného elektronického samosvoru, podvozkem agilním tak, aby se mu do zatáček chtělo dost, ale ne moc a prakticky nezdolnými brzdami a máte na světě auto, kterého se lecjaký 300koňový sporťák staršího data vzniku musí obávat.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 50 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 036Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 51 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 038Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 52 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 040

Něco takového, ač vám to tělo adrenalinem asi nezaplaví, není nutně špatné, to, co zde láme chleba je nevypínatelné ESP. Už jsme to probírali v několika jiných testech, tady to ale musím zopakovat - není možné chtít stvořit opravdu dobrý hot hatch a zároveň doufat, že všechno to dobro nacpete do možností vymezených zásahy elektroniky. To prostě není reálné a i GTI Performance to poškozuje. Na jednu stranu tím, že tam, kde opravdu začíná o něco jít, začíná také úřadovat elektronika a jízdu zasazuje do vymezených mantinelů. A na druhou stranu tím, že cítíte, že právě nevypínatelné elektronice bylo v naladění auta leccos podřízeno. Čím více se tedy blížíte limitu, tím více se rozevírají nůžky i mezi Golfem GTI a Golfem R, nakonec i Leonem Cupra a v tomto případě nejpádněji - Astou OPC. Pro rychlost to ve výsledku tolik neznamená, pro emoce ale ano.

Jízda Golfem GTI není radosti-prostá, vedle pocitů z OPC ale připomene smuteční marš vedle svatební odrhovačky z Lohengrin. A ESP, které u OPC plně vypnete, je opravdu jen jakýmsi symbolem rozdílů mezi oběma vozy, ve skutečnosti odlišnosti začnete pociťovat už podstatně dříve.

Nejde tu jen o již probíranou ovladatelnost a (ve srovnání s GTI) jakousi neurvalost OPC, která vás nějakými pocity naplňuje sama o sobě, klíčové je chování podvozku. Ač je OPC citelně těžším autem, na silnici je vedle GTI pocitově lehčí a ve výsledku podstatně mrštnější a agilnější. GTI se do zatáček chce, na limitu ale tíhne spíše k nedotáčivosti. OPC je jiné, do zatáček se vrhá po hlavě a vydolovat z něj nedotáčivé projevy lze snad jen v nejnižších rychlostech.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 53 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 032Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 54 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 034Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 55 - Test Opel Astra OPC srovnavaci 036

Možná si nyní říkáte, že nejsem příliš konzistentní, neboť slova o OPC připomínají chování nedávno testovaného Méganu RS, které jsem takto nevelebil. Jenže tak to není - OPC není jako RS, je to takový správný kompromis mezi ním a Golfem. Je sice je neotesaný, ale vždy jde plně ovládnout a i když je hodně rozevlátý, zůstává naprosto kontrolovatelný až do vysokých rychlostí. Můžete dát ve 260 km/h skutečné rychlosti „plná Bremba” v mírném zatáčce a auto se vám nezačne rozsypávat pod rukama jako Mégane, i v takto extrémních situacích zůstává plně ve vašich rukou.

A je tu ještě jedna věc, která je u OPC jasně lepší - samosvorný diferenciál. Ten volswagenovský, elektronický se nám úplně nezdál už v prvním testu a dokonale se nechoval ani tentokrát. Jevil se mi být takový pokusem spojit výhody čistě elektronického a čistě mechanického řešení, který vždy nedopadá špatně (umí třeba někdy „správně nefungovat”, rozumějte „nesvírat”, když je to zbytečné), občas ale spojuje i nevýhody - stane se vám, že odlehčené kolo stejně prokluzuje a stane se vám i to, že čistotu řízení „uzamykání” diferenciálu stejně ovlivňuje. Poctivé mechanické řešení Opelu je lepší přinejmenším svou konzistencí a znovu jsem byl okouzlen kombinací schopnosti přenést na přední osy takové nálože výkonu klidně v ostrých vracečkách, aniž by byla podstatně narušena možnost řídit vůz pouze volantem. Opravdu pozoruhodné a pro GTI - k jeho smůle - ve své čistotě a stabilitě zcela nedostižné.

Zmíněné jsou pocity a přesně ty mi dávaly dohromady i přesvědčení, že OPC musí GTI na ostré technické trati prostě zničit. Že ho zadupe do země, že mu nadělí klidně sekundy na každém kilometru. Byl jsem o tom přesvědčen i po provedených testech - tak rychlé, tak agilní a tak podmanivé se mi OPC zdálo. Jenže to byly zase jen dojmy. Podívejte se sami na přímé videosrovnání jízd obou vozů z totožné trati a uvidíte skutečný rozdíl. Uvážíme-li, že dynamika obou aut v přímce je prakticky stejná, pak všechno výše zmíněné je pravdou a OPC nakonec GTI komplexními jízdními schopnostmi překonává. Prsa korejské dívky by se ale vedle zjištěného rozdílu zdála jako Kilimandžáro - každá desetinka OPC k dobru před GTI je těžce vydřená.

Proto musím tuto stať nakonec stejně uzavřít poněkud dvousečně. Ano, OPC je více „hot” a za volantem vám dopřeje podstatně více zábavy. Pustí vás zcela ke kormidlu a díky agilnějšímu naladění vám dovolí nejen prožívat v GTI nepoznané emoce, ale i jej porazit. Rychlostní rozdíl je ale tak malý, že primární útěchou vám musí být ony pocity. Nejsem si ostatně vůbec jistý, zda by se situace minimálně nevyrovnala, kdybyste v GTI mohli vypnout ESP, které vás ve výsledku při maximálně ostré jízdě prostě brzdí.

...jenže na cestu k babičce si jej nevyberete ani omylem

Předchozími řádky by tento test klidně mohl skončit, hot hatche ale nikdy nebyly okruhovými auty, jsou to přece rychlé vozy pro každý den. A tak se ani projevu GTI a OPC při poněkud skromnějších způsobech využití nemůžeme vyhnout.

Ani tentokrát ve vás nechci vyvolat dojem, že OPC je nějaký princ Drsoň, do kterého můžete usednout leda v bandáži pro kickboxery a čekat rány ze všech stran. Není, je to civilizované auto, které každodennímu využití v obecné rovině neklade žádná podstatné překážky. Jenže Golf GTI je tak neuvěřitelně cilizovaný, že akcie OPC v tomto ohledu rychle míří dolů.

Nejde přitom o podvozek, tam má naopak OPC navrch. Oba vozy měly 19" kola, tedy volbu českého silničního masochisty, v kombinaci s adaptivními podvozky. GTI má navíc vzadu víceprvek a při jeho celkové civilizovanosti by člověk čekal, že to bude on, kdo nad hlavu zdvihne pohár krále českého asfaltového porna. Jenže GTI to opravdu není. OPC si s nerovnostmi ve všech režimech nastavení podvozku poradí s bravurou a neodskočí, ani vás netrápí hlukem, je přitom pořád velmi stabilní. GTI slušně, ale nikdy ne tak dobře filtruje nerovnosti v režimech podvozku Comfort a Normal, ve Sport skáče na zejména příčných nerovnostech jak kamzík po hrátkách s vodní dýmkou. A ještě je k tomu hlučnější. Když navíc zvolíte měkčí režim, tedy ten komfortní, dostanete při aktivnější jízdě jako bonus pocity Kryštofa K. při bouři v Atlantiku.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 56 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 21Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 57 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 23Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 58 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 22

Jenže to je tak všechno, v čem GTI není při normálních přesunech lepší než OPC. Zejména vás laská svou nenáročností na ovládání ani při rychlostech daleko za hranicí 200 km/h, je celkově tišší a pokud zvolíte správné nastavení podvozku, pak i uhlazenější. GTI bylo prostě vždy králem, pokud došlo na kombinaci rychlosti na jedné straně a obyčejnosti na straně druhé. V tomto směru nenachází v OPC sobě rovného, třebaže o necivilizované auto nejde. OPC je lepší hot hatch a je i o něco rychlejší. Daní za to ale je, že v případě jakéhokoli jiného využití za GTI citelně zaostává a chtěl bych vidět někoho, kdo by si na cestu s rodinou k babičce vybral raději OPC. GTI je v tomto tak dobré, že je možná vůbec nejlepší mezi všemi rychlými kompakty. A pokud vám to nekoresponduje s mými narážkami na podvozek, pak dodávám, že 18 palců je také dost palců. 19palcová kola jsou na české silnice na takovém autě prostě hloupost a nevím, proč na novinářských autech jsou...

Na tomto místě pak musím přiznat Golfu GTI kredit ještě v jedné věci - působí, že svůj výkon dokonale zvládá nejen v případě okamžitého nasazení, ale i dlouhodobě. Zkraje jsme zmínil, že u OPC jsem vždy měl pochybnosti o jeho výdrži a i když tento test je úplně nepotvrdil (také s 8 tkm na tachometru bylo auto pořád skvělé, dokonce brzdy fungovaly lépe než kdysi na novém - asi věc pozdější výroby), pořád jsme z OPC měl pocit, že se při drsné jízdě tak trochu zadýchává. Že mu prostě nedělá úplně nejlépe a když takto najedete pár desítek tisíc kilometrů, možná už budete mít pod rukama docela jiné auto. Nemám pro to žádný exaktní důkaz, je to jen pocit.

GTI naproti tomu jízdu ve výsledku téměř stejnou rychlostí zvládal jako by se nedělo vůbec nic, jako by takto mohl jezdit pořád. I on měl najeto 8 tisíc kilometrů, ale interiér držel, brzdy neprotestovaly, tlumiče se nepřehřívaly, mé pocity byly v tomto případě lepší. Ale i tentokrát šlo jen o ně a pouze dlouhodobé užívání obou aut by ukázalo, jak si které v tomto ohledu opravdu stojí.

Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 59 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 26Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 60 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 27Test VW Golf 7 GTI vs. Opel Astra OPC: tak kdo je tu za výkon? - 61 - Test VW Golf 7 GTI vs Opel Astra OPC spolecne 29

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.