Home > Rubriky a sekce > Tiskové zprávy > Článek
Autosedačky BeSafe jsou připraveny na protisměrné uchycení
24.4.2015 | tisková zpráva
Docílení stavu, kdy budou rodiče vozit své děti v autosedačkách uchycených proti směru jízdy co možná nejdéle, je jednou z priorit norského výrobce dětských autosedaček značky BeSafe.
Protisměrné uchycení nařizuje i nové homologační nařízení pro dětské autosedačky i-Size (UN R 129), platné od července 2013. Změna právních předpisů vede k povinnosti vozit vaše ratolesti proti směru jízdy minimálně do 15 měsíců věku dítěte, zavádí kritéria pro ochranu při bočním nárazu, namísto váhových kategorií upřednostňuje klasifikaci autosedaček dle velikosti dítěte a vyžaduje správnou instalaci autosedačky v automobilu s důrazem na systém ISOfix. Firma BeSafe je u svých produktů napřed, kromě první autosedačky homologované dle normy i-Size nabízí řadu dalších inovovaných modelů, včetně protisměrných autosedaček až do čtyř let věku dítěte. Novinkou v sortimentu je také model BeSafe iZi Combi X4 ISOfix s nastavitelnými ISOfixovými konektory.
Nové nařízení, které v současné době platí paralelně s normou ECE R44/04, je rozděleno do tří fází. Zatím první fáze i-Size, pokrývající autosedačky s ISOfixem skupiny 0+/1 s integrovanými pásy, vstoupila v platnost 9. července 2013. Druhá fáze následně stanoví kritéria homologace autosedaček pro starší děti bez integrovaných pásů s i bez systému ISOfix, třetí fáze se pak bude týkat všech autosedaček skupiny 1 s integrovanými pásy, které se uchycují tříbodovými automobilovými pásy. Stávající norma ECE R44/04 by měla být ukončena přibližně po roce 2017, jakmile bude schválen standard všech tří fází normy i-Size, přesné datum zatím nebylo stanoveno.
Všechny výrobce dětských zádržných systémů norma zavazuje k výrobě autosedaček, které umožní přepravu proti směru jízdy alespoň do 15 měsíců věku dítěte. „Jedná se o významný krok správným směrem. Současné nařízení totiž umožňuje, aby již 9kilové dítě (přibližně 9měsíční) cestovalo ve směru jízdy, což může být v případě nehody extrémně nebezpečné,“ podotýká Ondřej Pilecký ze společnosti Babypoint, která je výhradním distributorem značky BeSafe na českém trhu. Hlavička dítěte ve věku 5 měsíců představuje 25 % celkové tělesné hmotnosti, u dospělého jedince je to 6 % z celkové tělesné hmotnosti. Svalstvo na krku kojence je navíc velmi slabé, stále se vyvíjející. Čelní náraz je tudíž v prvním roce života dítěte velmi nebezpečný, v autosedačkách upevněných po směru jízdy je zatížení takového nárazu 5x vyšší než při protisměrné instalaci. „Ve Švédsku je zcela běžné vozit děti proti směru jízdy až do 3. nebo 4. roku dítěte. Význam vlivu protisměrné instalace na následky nehod potvrzují i nezávislé studie o dopravních nehodách společností Volvo a Folksam. Vyplývá z nich, že do 4 let věku mají děti při těžkých nehodách 5x větší šanci na přežití, budou-li cestovat proti směru jízdy,“ upřesňuje Ondřej Pilecký.
Samozřejmostí autosedaček homologovaných dle i-Size je i účinná ochrana při bočním nárazu. Nařízení ECE R44/04 požaduje protisměrnou instalaci pouze u autosedaček skupiny 0+ (od narození do 13 kg). U dalších skupin může být aktuálně platné třídění autosedaček dle váhových kategorií nejasné a řada rodičů se tak nemusí správně rozhodnout, kdy autosedačku vyměnit. Navíc autosedačky skupiny 0+ jsou většinou pro třináctikilové děti malé. „Každopádně umístit dítě ve věku cca devět měsíců do autosedačky uchycené ve směru jízdy (skupina I, 9 - 18 kg) je příliš brzy. Příčinou je často mylná kategorizace autosedaček dle hmotnosti dítěte,“ upozorňuje Ondřej Pilecký. Nařízení i Size je v tomto objektivnější, vychází totiž z výšky postavy dítěte, podobně jako při určování velikosti oblečení. Kromě tělesné výšky je určena také hranice maximální hmotnosti, do které může dítě autosedačku používat. Autosedačky jsou vybaveny odpovídajícím značením.
Nařízení i-Size dále obsahuje řadu předpisů, které omezují chyby při instalaci a používání autosedaček. Například kombinovaná instalace ISOfixem a tříbodovým pásem není u jednoho produktu možná. Účinným řešením je v tomto ohledu systém ISOfix, tedy konektory, které se bezpečně zacvakávají do sedadel automobilů. Od července 2013 proto automobiloví výrobci musejí logem i-Size označovat všechna tomu přizpůsobená sedadla. Testování bude probíhat na nových Q-figurínách. Při testech dle ECE R44/04 se používají figuríny P generace, které vznikly před 30 lety. Testy s Q-figurínami různých velikostí, vybavenými senzory i na hlavě a šíji, by tak měly být konstantnější a spolehlivější.
Pro více informací navštivte web Babypointu. Pokud chcete vidět celou nabídku norských sedaček, podívejte se na prezentaci značky Besafe.












Autosedačky BeSafe
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 3 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 5 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 6 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 8 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
