Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba
10.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Herbert Hartge a jeho kolegové nás chtějí přesvědčit, že za 300 koní šestiválcového motoru 35i si u nového BMW 3 není třeba připlácet.
Hartge je jedním z nejznámějších úpravců BMW vůbec. V poslední době jsme psali třeba o jím vyladěné řadě 1 F20, pořádně nadopované X3 hrající si na dieselové M nebo čtyřistakoňovém 1 M Coupe. To jsou všechno jistě zajímavé věci, nejprodávanějším modelem BMW je ale trojková řada a u ní bude jednou z žádaných motorizací dvoulitrové benzinové turbo 28i. A právě té se nejnověji podívali Beckingenu na zoubek.
Už nějaký čas nabízí pro tento vůz rozličné optické doplňky, ty ale pro dnešek přeskočíme a podíváme se pouze na nejnovější technickou modifikaci. Ta se totiž, podobně jako v případě dřívějšího ladění motoru N20 od Kellenerse snaží dostat z motoru 28i výkon tak velký, že už bude schopen konkurovat i silnějšímu 35i, zvláště když hmotnost vozu je o něco nižší.
Pouze úpravou řídícího software se Hartgemu podařilo vykřesat z dvoulitrového turba slušných 45 koní navíc a výchozí stádo 245 hřebců tak rozšířit až na 290 koní, které se pasou kdesi okolo 5 100 otáček za minutu. Posunulo se také maximum točivého momentu z 350 na 415 Nm, které je posazeno do 2 700 ot./min.
Kompletní křivky průběhu výkonu před a po úpravě si můžete prohlédnout na přiloženém obrázku, známa je změna dynamiky. Bohužel je naznačena klasickým hartgeovským způsobem - podivnou hodnotou akcelerace z 80 na 180 km/h. Těžko říci, jak moc je výsledné číslo 12,17 sekundy dobré, neboť tuto akceleraci snad měří jen u pana H. H., každopádně je o čtyři sekundy lepší než u sériové verze. A to je dost velký rozdíl. Ten je nakonec patrný i z přiloženého prezentačního videa úpravy.
Maximální rychlost zůstává bohužel v rukou omezovače na 250 km/h, to je trochu smutné. Na spotřebu paliva prý nemá úprava vliv, konec konců, motor je stejný a spotřeba se měří v režimu, kdy výkonu spotřebováváte v případě verzí beztak jen zlomek.
Jestli tato změna udělá z 328i něco jako 335i je bez vlastní zkušenosti obtížné říci, pokud si ale přečtete naše testy nové 328i F30 a pochopitelně též aktuální 335i F30, patrně dojdete k závěru, že výkon motoru není tím, který by mezi těmito dvěma verzemi stavěl nepřekonatelnou hráz. A zbylé odlišnosti přeprogramování řídící jednotky motoru těžko změní.
Buď jak buď, modifikace 328i F30 od Hartgeho je zajímavá. Teď ještě vědět, na kolik přijde, o to se zatím Hartge nepodělil.
Hartge snad vůbec poprvé prezentuje svou úpravu také tímto způsobem


Nové parametry motoru jsou slibné. Jeho možnosti jsou patrně vyšší, renomovaný úpravce ale musí myslet i na životnost...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
včeraJediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025
Nejčtenější články
Šéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
29.4.2025Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025Muž si nevědomky koupil zpátky své vlastní auto, které mu o pár měsíců dřív ukradli, nikdo teď neví, co si s tím počít
29.4.2025Číňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
29.4.2025U Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
29.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva