Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule

Respektovaný německý tuner Hartge přichází s úpravou BMW 1 M Coupé. V pořádném závěsu za konkurencí, přesto s pěknými výsledky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule

15.3.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Respektovaný německý tuner Hartge přichází s úpravou BMW 1 M Coupé. V pořádném závěsu za konkurencí, přesto s pěknými výsledky.

Pokud je nám známo, BMW nikdy oficiálně nesdělilo, že omezí počet vyrobených 1 M Coupe. Limit měl být pouze časový. Přesto loni několik zdrojů spekulovalo, že více než 2 700 aut nevznikne. Ať je to jak chce, vůz je dnes pořád v konfigurátoru a ještě letos by to tak mělo i zůstat. Šance pro zákazníky ale také tuningové firmy tedy trvá.

Většina úpravců se pochopitelně pustilo do úprav 1 M co nejdříve a nebylo jich málo. Za všechny můžeme vzpomenout třeba modely RevoZport 1 M Raze P450, AC Schnitzer, TechTec nebo Kelleners. Nyní se k nim připojuje také firma Herberta Hartgeho z Beckingenu, kterou v České republice zastupuje plzeňsko-pražský dealer BMW Invelt.

Jejich produkt se co do výsledného výkonu drží poněkud zpátky. Měli jsme tu už stroje s výkonem 450 koní, nová řídicí jednotka od Hartgeho ale posouvá standardních 340 koní na 401 koňských sil při 5 850 otáčkách a původní točivý moment zvedá ze 450 na 530 newtonmetrů při 2 950 ot./min. Neměla by to být ale jen zásluha elektronických úprav. Firma mění původní výfukový systém za nerezový s koncovkami o průměru 80 mm, takže dvakrát přeplňované jednotce N54B30A se alespoň lépe dýchá.

Nové parametry motoru Hartge dokládá vylepšeným časem akcelerace z místa na 200 km/h. Sériový vůz podle Hartgeho pokoří tuto metu za 13,52 s (to ale neodpovídá ani měřením z našeho testu ani datům třeba německých kolegů - naměřili jsme shodně okolo 17 sekund), upravenému modelu na to stačí 11,34 s. Je tedy otázka, jestli to není omyl (podobnou hodnotu jsme sériové verzi naměřili ve zrychlení z 0 na 180 km/h) a některá číslovka v přehledu dynamických parametrů není špatná, ale ať tak či onak, je to pořádný kalup. Podobně není zcela jasné, jak úpravce dosáhl snížení spotřeby, ale kromě jiného uvádí, že se jeho lidem podařilo srazit průměrný apetit o 0,5 l/100 km. Holt v divizi M ještě mají co dohánět...

K nezbytným detailům každého správného tuningu patří také spoilery nebo větší kola, Hartge ale v tomto naštěstí nepřehání. Podvozek 1 M Coupé snižuje o 30 mm, na víko kufru a horní hranu zadního okna lepí decentní odtrhové hrany a do interiéru montuje hliníkové pedály.

Na kolik to všechno vyjde? I s velurovými koberečky a sadou znaků a nápisů na v přepočtu 168 tisíc Kč.


Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 1 - Hartge BMW 1 M Coupe 01Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 2 - Hartge BMW 1 M Coupe 02Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 3 - Hartge BMW 1 M Coupe 03Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 4 - Hartge BMW 1 M Coupe 04Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 5 - Hartge BMW 1 M Coupe 05Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 6 - Hartge BMW 1 M Coupe 06Hartge BMW 1 M Coupe: 401 koní a zrychlení dělové koule - 7 - Hartge BMW 1 M Coupe 07
Hartge se při ladění motoru drželo zpátky. 340 koní zvedlo na 401 a ještě slibuje lepší spotřebu

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky