Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní
16.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Kelleners Sport se jako první renomovaný úpravce rozhodl zvýšit výkon motoru BMW N20. A dotáhl to vcelku daleko, k hranici 300 koní.
Asi nikdy nepřestaneme oplakávat řadové třílitrové šestiválce BMW s atmosférickým plněním. Jde (opravdu stále jde, ale učme se pomalu říkat „šlo”) o jeden z vrcholů evoluce benzinových motorů. Mají vše, co takové motory mají mít - výkon, charakter, zvuk a v neposlední řadě fungují mimořádně efektivně. Řada konkurentů se jim v posledních dekádách v dílčích aspektech přiblížila, komplexnosti předností bavorských R6 ale nikdy nedosáhla.
Je paradoxem, že BMW se této konkurenčí výhody rozhodlo zbavit samo, třebaže pod tlakem existujících regulací EU. Jistě existovaly i jiné způsoby, kterak snížit papírovou spotřebu těchto motorů než jejich postupným (a vzhledem k jejich kvalitám i potupným) vyřazením z nabídky a postupným nahrazením přeplňovaným dvoulitrem N20. Tuto koncepci dotáhlo k samé špičce hned několik výrobců, především koncern Volkswagen, ale i Volvo, Ford a další, kteří své více či méně dobré „čtyřhrnky” s úspěchem nabízejí. BMW tedy se dvou variací již nemůže mnoho lepšího nabídnout. Tomu se říká dobrovolná ztráta prestiže.
I když se náhrada šestiválců čtyřválcovým turbem může zdát být především sérií proher, neboť vedle papírově (a v určitém specifickém režimu i reálně) nižší spotřeby paliva nabízí jen horší vlastnosti, je tu přece jen jedna věc, která může alespoň část zákazníků potěšit. Ano, je to turbo, takže vydolovat z něj vyšší výkon jde skoro mávnutím kouzelného proutku, což u vycizelovaného atmosféricky plněného motoru rozhodně neplatí.
Dosud si s úpravou N20 nikdo hlavu nedělal, i když je v prodeji už docela dlouho. Důvod je zřejmě prostý - debutoval v modelu X1, který si zřejmě nekoupí nikdo toužící po maximální dynamice, objevil se i v inovované řadě 5, jež se ve verzi 528i též jistě nestane terčem choutek řidičů preferujících vysoké výkony a o inovované X3 2012 lze s úspěchem tvrdit totéž co o X1.
V posledních měsících a týdnech ale byly představeny dva modely vybavené tímto čtyřválcem, u nichž už lze nějakou tu touhu po laciném výkonu navíc očekávat. Jde o Z4 sDrive 28i resp. Z4 sDrive 20i a především novou řadu 3 F30. Není tedy překvapením, že se první tuning pro obě výkonové verze motoru N20 objevuje právě nyní.
Na svědomí ho má známý německý úpravce Kelleners, který v poslední době zazářil hlavně svou úpravou modelu 1 M Coupe, jinak si ale hlavně s technikou BMW hraje úspěšně již spoustu let. K úpravě N20 přistoupil vcelku rozumně a bez jakýchkoli zásadu do techniky nabízí modul, který zvýší výkon motoru o obligátních 20 procent.
Schopnosti slabší varianty N20 (prodává se obvykle jako 20i), která se normálně chlubí 134 kW (184 koní) výkonu a 270 Nm točivého momentu tak můžete posunout k hranici 162 kW (220 koní) a 324 Nm. Zajímavější a troufneme si říci i prodávanější bude změna parametrů silnějšího provedení (28i), které si ze standardních 180 kW (245 koní) a 350 Nm pomůže až k 216 kW (294 koní) a 420 Nm. To jsou parametry blízké tomu, jaké nabízí třílitrové turbo a i když i to lze upravit, předpokládáme, že dostupnost podobných úprav dále povzbudí zájem o podobně bezcharakterní, ale lehčí a úspornější motor 2,0 turbo.
První zmiňovaná modifikace je dostupná pro modely X1 20i, X3 20i, 520i, Z4 20i a brzy i 320i, druhá pak pro X1 28i, X3 28i, 528i, Z4 28i a brzy i 328i F30. Cenu úpravy (resp. modulu, jde de facto o tzv. power box) ani dynamiku posílených verzí zatím Kelleners nezveřejnil. Předpokládáme ale, že těchto údajů se dočkáme již brzy.
Otázkou samozřejmě je, jestli lze snadnou dostupnost možnosti takto zvýšit výkon vozu, která dříve nebyla k dispozici, označit za dobrou, nebo špatnou zprávu. Jednoznačnou odpověď vám ale nedáme - na jednu stranu je něco takového zkrátka fajn, na druhou stranu ale víme, že oběť v podobě ztráty dokonalého charakteru atmosféricky plněných šestiválců je hodně velká.
Každopádně je třeba dodat, že nabídka Kellenerse je první, ale jistě nebude jediná. Vzhledem k potenciálu motoru můžeme již brzy očekávat další podobné modifikace a můžeme se skoro spolehnout na to, že některá z nich se podívá i za hranici 300 kobyl.



BMW Z4 sDrive28i, 528i F10 nebo 328i F30 si brzy budete moci posílit až k hranici 300 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 2 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva