Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Firma staví vysněný dieselový supersport, který automobilka nakonec odmítla vyrábět
19.7.2021 | Petr Miler
Byl to jeden z nejkontroverznějších nápadů své doby, který měl už proto doputovat do sériové výroby. Nestalo se, někteří se ale teď aspoň částečně pokouší vrátit čas.
Psal se rok 2008, Facebook ještě nic velkého neznamenal a iPhone si sotva začínal klestit cestu ke světové slávě. Když se tehdy něco na internetu dočkalo jakési sociální interakce, dělo se tak spíše s pomocí hromadných e-mailů posílaných mezi počítači. A pokud jste tou dobou byli náležitě online a zajímali se o auta, dost pravděpodobně vám přistála v mailu zpráva podivující se nad novým konceptem Audi jménem R8 V12 TDI.
I když diesely byly tehdy v kursu, naftový supersport byla troufalá věc budící obrovský rozruch. Ferdinand Piëch, který tehdy stál v čele celého koncernu VW, ale dobře věděl, jak zaujmout pouhými technickými kejklemi a bodoval znovu na jedničku. Kolem tohoto auta byl velký humbuk a jsme přesvědčeni o tom, že Audi by jej poslalo do prodeje už proto. Tehdy bující finanční krize ale nakonec velela okrajové projekty přehodnotit a jinak v podstatě hotový vůz tak nakonec zelenou pro sériovou výrobu nedostal.
Jestli vás to mrzí, nebo ne, budete vědět sami, nás ale ano. I když pro naftové sporťáky zrovna nehoříme, už výjimečnost tohoto auta - však si představte kombinaci 500 koní, 1 000 Nm a manuální převodovky - obhajovala jeho smysl. Bohužel, R8 TDI zůstala jen vlhkým snem některých. A zjevně se najdou tací, kteří jej nepustili z hlavy dodnes.
Patří mezi ně lidé z firmy Darkside Developments, britského tunera, který se zabývá modifikacemi naftových motorů a cizí mu nejsou ani rozsáhlejší projekty. Když 1. dubna žertoval o tom, že by postavil R8 s motorem 1,9 TDI PD, asi ani netušil, jak velkou pozornost si takový nápad získá. A tak se nyní skutečně pustil do stavby tohoto vozu s motorem TDI, akorát jiným.
Projekt je zatím v plenkách, a tak u Darkside Developments zatím řeší, jaký motor vlastně použít. Není to jednoduché rozhodování už kvůli koncepci R8 - na uložení vzadu s pohonem 4x4 moc motorů a převodovek koncernu VW připraveno není. A protože snahou je zachovat autu manuální řazení, rozhodování se točí kolem tohoto bodu.
S ohledem na realitu předpokládáme, že volba padne na řádně upravený motor 3,0 TDI, který může snadno dávat přes 500 koní jako původní V12 TDI. Samozřejmě, šestiválec je na R8 trochu plebejský, takže existují i důvody, proč dát přednost V8 TDI, tady je ale problém s převodovkou. Manuály schopné pracovat s upravenou V8 TDI se najdou, ale budou velmi, velmi drahé, v případě V6 to nebude zase tak složité. Dvanáctiválec (použitý nakonec jen v modelu Q7) byl na každý pád pro svou prostorovou náročnost vyloučen.
Auto nicméně vznikne a popravdě se jej nemůžeme dočkat. I kdyby to nakonec byla R8 V6 TDI, půjde o bláznivou věc, která může spojovat velmi protichůdné vlastnosti. Nakonec, kolik dieselových sporťáků tento svět poznal? Pokud nebudeme počítat auta jako BMW M550d za cosi jako M5d a pomineme žerty jako Octavia 1,9 TDI s 66 kW, pak 0 bude ta správná odpověď. A zrovna v této době by si svět aut něco takového zasloužil.






Audi R8 V12 TDI nakonec vzniklo jen jako koncept, nyní se dočká alespoň jakéhosi nástupce s menším motorem. Uvidíme jej v akci i v běžném provozu. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: Darkside Developments@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 2 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 5 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva