Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Nová verze Alpine A110 za 16,5 milionu ohromuje nejen cenou a vzhledem, dorazí vám rozdělená na dva kusy
25.2.2024 | Petr Prokopec
Tohle auto navazuje na svého času marný pokus o vítězství v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce světa, nejen tím je ale pozoruhodné. Alpine A110 si vzali do parády u Zagata a do hry přidali také jeden velmi zajímavý trik.
Krátce po skončení závodu 24 hodin Le Mans v roce 1967 začala mezinárodní sportovní komise CSI (Commission Sportive Internationale) diskutovat o možnostech, jak omezit až příliš vysoké rychlosti, kterých už tehdy začala závodní auta na okruhu Le Sarthe dosahovat. Prakticky každý měl tehdy stále na paměti dodnes nejtragičtější nehodu historie aut, k níž došlo v roce 1955 a měla krutou bilanci v podobě ve více než 80 mrtvých diváků. Nakonec bylo rozhodnuto, že dojde na omezení objemu motoru na tři (prototypy skupiny 6) a pět (skupina 4) litrů.
Tento verdikt rázem vyřadil ze hry sedmilitrové osmiválce Fordu a Chevroletu, stejně jako objemnější jednotky od Ferrari. Svou šanci v té chvíli vycítila francouzská automobilka Alpine, která v roce 1967 bojovala v Le Mans s modelem A210. Pro následující podnik proto prišla s jeho upravenou verzí A220. Ta se místo čtyřválců dočkala třílitrového osmiválce, který posílal výkon na širší a větší kola. Souběžně s tím došlo k nafouknutí a prodloužení karoserie a přesunu volantu z levé strany na pravou.
Svůj sen si ale Francouzi nesplnili, A220 skončil v závodě na osmém místě. Ihned za ním se navíc seřadily tři slabší speciály A210. O rok později přišlo ještě větší fiasko, neboť závod dokončilo pouze jedno čtyřválcové kupé. Všechna čtyři přihlášená osmiválcová auta ale cíl neviděla, stejně jako pod šachovnicí neprojela ani další tři se slabšími jednotkami. V roce 1970 tak již značka Alpine na startovní čáře chyběla. A když v roce 1978 konečně zabodoval model A442, dělo se tak už pod taktovkou Renaultu, který Alpine ovládá dodnes.
Právě na zapomenutý speciál A220 se nyní rozhodla navázat italská karosárna Zagato. Ta přišla s přepracovaným kupé A110, jehož označení AGTZ Twin Tail naznačuje, kde se čerpala inspirace - jsou to ony prototypy s prodlouženou zádí. Protože ale automobilová branže od konce 60. let prošla nemalým vývojem, došlo i v tomto ohledu na velmi zajímavý posun. Nový zadní panel je totiž odnímatelný, pročež se majitel bude moci rozhodnout, zda jej nechá doma a usnadní si tak třeba parkování.
Italové zatím nedali k dispozici mnoho informací, snad kromě skutečnosti, že produkce bude omezena na pouhých 19 aut, z nichž mnoho volných kousků již nezbývá navzdory ceně 650 tisíc Eur (cca 16,5 mil. Kč). Zda a případně jakým způsobem tedy došlo na úpravu motoru či podvozku, nevíme. Při pohledu na oficiální snímky je ovšem zjevné, že karosárna nezůstala jen u odnímatelné zádě. Přepracována byla totiž i čelní maska, světlomety, boční okna, záď či střecha s vyboulením pro helmy dvou cestujících.
Víc by společnost Zagato měla prozradit nejpozději v květnu, kdy AGTZ Twin Tail čeká živý debut u jezera Como. S prvními vozy se pak majitelé mají shledat již v říjnu letošního roku, formy na karoserii tedy Italové zjevně již mají hotové.
Přepracovaná záď z A110 dělá skutečnou závodní „placku“ pro Le Mans. Nástavec lze přitom snadno odejmout a ponechat třeba v garáži, abyste si usnadnili třeba parkování ve městě. Foto: Zagato
Zdroj: Zagato
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejčtenější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024 - Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024 - VW představil znak na auto, který má zabránit střetům se zvěří. A přísahá, že nejde o aprílový žert
30.3.2024 - Auto od čínského výrobce mobilů, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, je okamžitě hit
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva