Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nula lidí. Manažer automobilky poctivě sečetl počet zákazníků, kteří si od ní chtěli koupit elektrické auto, tím vývoj skončil
20.7.2025 | Petr Miler
Jsme přesvědčeni, že k podobnému číslu by došla i spousta jiných výrobců, raději se ale nikoho neptají. A když se zeptají - nebo když jim to samé dají zákazníci najevo nezájmem o už představené auto - stejně se tím neřídí. Díky bohu, že existují výjimky.
Proč jde automobilový svět v posledních letech tak rychle do kopru? Protože většina automobilek přestala dělat obchod, takhle jednoduché to je. Kdyby ho dělala, nikdy by nemohla dojít k povaze produktů, které dnes nabízí a nepřišlo by ani nic dalšího, co v návaznosti na nevalnou nabídku následovalo. Primárním cílem se stala „compliance”, vyhovění normám a zákonným požadavkům všeho druhu, ne vyhovění představám zákazníkům.
Velké automobilky mají pocit, že si to mohou dovolit, je to ale jen neschopnost jejich manažerů pohlédnout za hranice setrvačnosti fungování těchto firem a jejich vnímání ze strany trhu. Dříve nebo později zjistí, že to ani v jejich případě tak není, však proč dnes automobilky jako Mercedes-Benz po letech devastace vlastní nabídky jen chytají vodopády? Menší firmy se musí potýkat s mnohem přímočařejšími reakcemi, a tak si takové omyly jako nabídnutí nikým nevyžádaných věcí nemohou dovolit ani na chvíli. A tak to také nedělají, jak potvrdil kolegům z Car Buzzu Sebastian Berridi, manažer pro vnější vztahy u automobilky Pagani.
Také tuto firmu kdysi napadlo, že by mohla přijít s elektromobilem. Při začátku vývoje modelu Utopia tak v roce 2017 počítala s tím, že přijde s elektrickou i spalovací verzí. Nebyl to pouhý nápad, firma podle Berridiho investovala do vývoje takového vozu spoustu času a peněz a počítala s tím, že využije zázemí Mercedesu-AMG k tomu, aby nabídla to nejlepší možné řešení, které je k dispozici. Když ale oslovila svou bohatou klientelu a takový vůz jí nabídla, zájem projevilo přesně 0 lidí. Nenašel se ani jeden jediný zájemce, který by něco takového chtěl, bavíme se o absolutně nulovém procentu potenciálních kupců. Není divu, že celý projekt šel v tu chvíli k ledu.
„Ukázali jsme tento nápad našim dealerům a zákazníkům, ale nikdo neprojevil zájem. Jsme rodinná firma, takže jsme bateriové elektromobily museli opustit. Museli jsme celý projekt zrušit. Budujeme udržitelný byznys a nemůžeme jít proti našim ekonomickým zájmům,” řekl zcela racionálně Berridi. Kéž by stejně uvažovali lidé jako Källenius, Zellmer, Schäfer a další, ti všichni jdou proti ekonomickým zájmům jimi řízených firem zcela vědomě a soustavně.
„Elektromobily dál zkoumáme, protože Horacio (Pagani - pozn. red.) je velmi zvědavý člověk s vědeckým přístupem k životu,” uvedl dále Berridi, jedním dechem ale dodal: „Pokud máme vyvinout elektrické Pagani, musí jezdit jako Pagani. A to dnes není možné. Naše simulace ukazují, že takové auto by vážilo o 600 až 700 kilogramů víc. A elektrické Pagani by ani nezlepšilo naši ekologickou stopu, stačí se podívat na roční počet kilometrů najížděných našimi auty,” dodal. Platí něco jiného pro - přinejmenším - spoustu sportovních modelů mainstreamovějších značek? Ani omylem, jen vedení těchto firem nepřemýšlí a slepě investuje do řešení, které chce podobný počet lidí, kolik si jich přeje elektrické Pagani. A bezdůvodně věří, že taková nakonec někdo koupí. Ale lidé je nekupují a i ten nejlepší z nich se potýká s nezájmem.
Elektrické sporťáky zkrátka mohou být působivě rychlé v přímce, ale co dál? Nic. Na okruhu už bodují leda mizerným dojezdem a všechno ostatní je známá pohádka. Charakter, emoce, intenzivní pocit z jízdy se sportovním vozem, nic z toho nenabízejí. Gumová slečna na baterky s e-shopu pro dospělé také jistě umí technicky spoustu věcí možná i lépe než dáma z masa a kostí, vedle které večer uleháte. A kdo preferuje gumu? Pár lidí se najde, pár jistě, někteří ale mají pocit, že v případě aut je ekvivalent téhož ideálem pro všechny. Není. Stačí to přijmout jako fakt, není.



Pagani Utopia mělo být utopicky i elektrické. Pak se ale automobilka zeptala zákazníků, co oni na to... Foto: Pagani
Zdroj: Car Buzz
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
před 10 hodinamiZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
před 22 minutamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před hodinouNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
před 3 hodinamiMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
před 4 hodinamiElektrický Charger je takový propadák, že výrobce musel snížit cenu o víc jak 100 tisíc. Nepomůže tím stejně ničemu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 14:23 - abgx1
- Onboard videa 09.02. 12:30 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch