Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Analytici radí BMW, aby si koupilo zpět značku, kterou už mělo a s úlevou prodalo
20.9.2019 | Petr Prokopec
S ohledem na minulost to zní jako dosti svérázný nápad, dává ale smysl. Britské značky Jaguar a Land Rover jsou v hluboké ztrátě a ke dnu táhnou i mateřskou Tata Motors, náručí většího koncernu orientovaného na západní trhy by pomohlo.
O problémech britské automobilky Jaguar Land Rover už si štěbetají i vrabci na střeše. Loňský fiskální rok skončily s největší ztrátou ve své historii a vyhlídky do budoucna rozhodně nejsou dobré. Problémy, které firmu tíží, tedy klesající poptávka na čínském trhu a nejistota spojená s Brexitem, stále ještě nezmizely. Pokud k tomu navíc připočteme skutečnost, že elektrický Jaguar I-Pace, do kterého byly investovány miliardy, je navzdory titulům auta roku totální propadák, je skoro jisté, že obě značky čekají těžká léta.
Řada analytiků si proto myslí, že by bylo nejlepší, kdyby Britové opětovně přešli pod nadvládu Němců. Konkrétně je řeč o BMW, které Land Rover vlastnilo od roku 1994. O šest let později ale Němci problematickou automobilku s úlevou prodali Fordu, který ji začlenil do své prémiové divize po bok Jaguaru. Nicméně v roce 2007, tedy ještě před globální ekonomickou krizí, modrý ovál oznámil, že chystá odprodej obou firem. O rok později pak byla uzavřena dohoda s indickou firmou Tata Motors, která značky vlastní dodnes.
Zpočátku bylo toto spojení velmi úspěšné a pro Indy muselo jít i o jisté zadostiučinění za období britské koloniální nadvlády, poslední léta jsou ovšem nadmíru krušná. A právě jen kvůli Jaguaru a Land Roveru se Tata Motors dostala do největší ztráty ve své historii. Odprodej by tedy dával smysl, jakkoliv by to však dle analytické firmy Sanford C. Bernstein znamenalo, že Indové musí poněkud ustoupit v rámci své hrdosti.
Tato překážka rozhodně není nepřekonatelná, daleko větší problémy jsou ovšem na druhé straně. Pro BMW bylo totiž vlastnictví Land Roveru „traumatizujícím obdobím a v Mnichově stále ještě pracují manažeři, které tato zkušenost emočně straší,“ jak dodává analytik Max Warburton. Jakkoliv tedy dle něj je značka zavalena kapitálem, velmi pravděpodobně se do koupě těchto automobilek nepohrne.
Na druhou stranu, stále se pohybujeme v obchodním světě, kde finance jsou nad emocemi. A dle analytiků by odkoupení obou automobilek navýšilo souhrnné registrace skupiny BMW o nemalých 20 procent. Značka by tak měla jistotu, že se k ní úhlavní konkurence v podobě Audi a Mercedesu hned tak nepřiblíží. A Britové by měli mnohem větší šanci přežít - tak malá automobilka v tak konkurenčním prostředí s důrazem na nejnovější technologie to bude mít vždy těžké. Uvidíme tedy, jak se vše vyvrbí, oficiálně se zatím k celé věci nevyjádřila ani jedna strana.






Pod vedením BMW vznikl třeba Land Rover Defender, v Mnichově na tyto časy nevzpomínají rádi
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
Nejnovější články
Němci postavili ojetý VW Passat proti dalšímu miláčkovi mezi domácími služebáky. A vysvětlili, proč „pašík” táhne jako nic jiného
před 3 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 5 hodinamiŠéf Fordu se z návštěvy Číny vrátil zděšený. Poté, co viděl v tamních továrnách, neví, zda má Ford vůbec nějakou budoucnost
před 6 hodinamiMotor 1,8 bez turba, látkové gauče místo sedaček, „švihadla”. K mání je spása odpůrců moderny jako dodnes nejeté auto
před 8 hodinamiVolbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 18:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 10.21. 18:33 - řidičBOB
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 16:52 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB