Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Apple chtěl před několika léty koupit Teslu. Odmítla, možná tím prováhala šanci přežít
22.5.2019 | Petr Prokopec
S Teslou to v posledních měsících nevypadá vůbec dobře, a tak její akcie klesly pod 200 dolarů za kus, na úroveň z roku 2016. Citelně vyšší částku jí nabízel počítačový gigant už o tři léta dříve.
Pokud jste v poslední době nesledovali situaci okolo Tesly, může vás současná hodnota jejích akcií překvapit. Kalifornská automobilka se vůbec poprvé od listopadu 2016 dostala pod hranici 200 dolarů (cca 4 600 Kč), za čím stojí řada neúspěchů z poslední doby. Zájem o vozy značky není bůhvíjaký ani ve Spojených státech, ani v Evropě nebo Číně a poptávka po větších Modelech S a X dramaticky klesla. Právě ty se přitom staraly o většinu marže automobilky.
Korunu všemu dalo prohlášení Elona Muska z minulého týdne, podle kterého bude muset značka nyní obracet každou korunu, jinak je do 10 měsíců na suchu. Tato slova zjevně zapůsobila nejen na zaměstnance, ale i na investory, kteří se od Tesly začínají odvracet. A co je pro značku ještě horší, pokles hodnoty firmy má dále pokračovat.
Prognózy analytiků společností Morgan Stanley a Citigroup jsou opravdu kruté, v prvním případě se hovoří možném poklesu až na 10 dolarů (230 Kč) za akcii, ve druhém pak na 36 USD (830 Kč). Tento černý scénář má 40procentní pravděpodobnost. Podle analytiků Tesla nemá šanci na úspěch na čínském trhu, s čímž Musk naplno počítá. Americká poptávka pak měla být prakticky uspokojena, zatímco ta evropská je už teď omezená. Navíc je již za dveřmi všemožná konkurence (zejména Audi, Mercedes a Porsche), k níž vzhlíží hlavně zákazníci zmíněných Modelů S a X.
Zdá se tedy, že hrozba bankrotu je ve hře tak jako nikdy předtím. Ten by ale samozřejmě nemusel znamenat a nejspíše neznamenal konec Tesly, neboť značku by nejspíše převzal někdo z konkurentů nebo z firem z jiných odvětví. V tomto kontextu je zajímavé, že Tesla mohla být už nyní „v suchu”, kdyby kdysi kývla na zájem mocného Applu. Jak prozradil Craig Irwin ze společnosti Roth Capital Partners, firma s nakousnutým jablkem ve znaku o něčem takovém uvažovala již v roce 2013. V té době Apple nabízel 240 dolarů (5 540 Kč) za akcii, reálná hodnota firmy se přitom pohybovala ještě níže než nyní, a sice na 190 USD (4 390 Kč).
„Vím zcela jistě, že toto tvrzení je přesné. Apple chtěl skutečně koupit Teslu. Nejsem si jist, zda se vše dostalo do fáze, kdy by k tomu vznikly nějaké psané dokumenty, ale z mnoha zdrojů vím, že se to skutečně stalo,“ uvedl nově Irwin. Ten pak zároveň dodal, že pokud Apple měl zájem tehdy, je možné, že by jej měl i nyní. Ovšem za tu správnou cenu, což by mohl být oříšek. Pokud se do budoucna počítá s tím, že Tesla bude spíše jen klesat, pak by počítačový gigant nejspíše současnou tržní hodnotu nedorovnal ani nepřevýšil.
Pokud ale Tesla zkrachuje, Apple jistě nebude jediný zájemce. Šéf Volkswagenu nedávno řekl, že jím řízená firma měla už loni připravené desítky miliard Eur, které by mohla do Tesly investovat, pokud by se skutečně chtěla stáhnout z burzy. A není důvod domnívat se, že by VW Group či jiné automobilky neměly o případné torzo Tesly zájem.
Neznamená to samozřejmě, že se něco takového musí stát, nicméně leccos tomu nahrává. Nejde jen o pád akcií, ale také o to, že Musk musí kvůli své závislosti na Twitteru, nerozvážným komentářům a následné dohodě s americkou Komisí pro cenné papíry uvolnit šéfovské místo. Tento krok Apple v roce 2013 vyžadoval, od protistrany se však dočkal logického odmítnutí. A nejspíše i proto z dohody nakonec sešlo.
Jsme tedy zvědavi na další týdny a měsíce, samotná Tesla zatím situaci nekomentovala. S ohledem na svůj aktuální stav ale Musk a spol. mohou jen litovat, že kdysi na nabídku nekývli. Peníze Applu (firma má nyní k dispozici 245 miliard dolarů v hotovosti, to by ani Tesla hned tak „nepropálila”...) a jeho pozice mimo automobilový sektor by dovolila věčnému fremontskému start-upu zůstat nezávislou automobilkou, což pochopitelně nebude možné, pokud by spadla do klína některému z gigantů stejného oboru. To už ale spekulujeme - Tesla je zatím zcela samostatná firma a jistě udělá maximum proto, aby se udržela nad vodou. Vyloženě na pokraji bankrotu v tuto chvíli není.


Tesla za posledních pár měsíců přišla o takřka polovinu své hodnoty. Tento pád navíc má pokračovat, možná se tak blíží situace, kdy bude ovládnuta jinou společností. Apple je vzhledem ke svému někdejšímu zájmu stále ve hře, není ovšem sám
Zdroj: CNBC
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 7 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
před 9 hodinami
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 10 hodinami
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
dnes
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
dnes
Živá témata na fóru
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
