Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediný šéf velké automobilky varuje před samořiditelnými auty, i když do nich sype peníze
13.9.2021 | Petr Prokopec
Šéfy velkých automobilek obvykle uslyšíte jen velebit elektrický pohon a systémy autonomního řízení, protože jde o věci, do kterých investovaly obrovské miliardy. Šéf Toyoty je k obojímu skeptický, i když firma cpe peníze do obojího též.
Paralympijské hry jsou vždy ve stínu Olympiády. Může se vám to nelíbit, většinu lidí ale zkrátka zajímají vrcholné výkony a s tím nikdo z nás nic nenadělá. Ty letošní ale byly vidět přece jen trochu více a ovlivňují světové dění i dlouho poté, co skončily. Neděje se tak ovšem v souvislosti s výkony sportovců.
Důvodem je incident, který se odehrál 26. srpna. Autonomní vozidlo e-Palette, které předloni představila Toyota, totiž srazilo jednoho atleta. Havárie se naštěstí odehrála jen ve zhruba dvoukilometrové rychlosti, přičemž sportovec sice zamířil na prohlídku do nemocnice, nicméně z té již odešel po svých. A stejně tak byl schopen nastoupit i do závodu, který se konal o dva dny později. Dalo by se tedy mluvit o drobné nehodě, šéf japonské automobilky ale nechce celou věc bagatelizovat a navzdory jejím aktivitám na tomto poli otevřeně varuje před zbrklým postupem a nereálnými očekávámími.
„Nemyslím si, že je úplně realistické, aby samořiditelná auta jezdila po normálních silnicích,“ uvedl Akio Toyoda po incidentu. Stejně tak se i sraženému omluvil, zatímco samotná automobilka navýšila bezpečnost v Olympijském městečku i na cestách. Každé vozítko dostalo druhého záložního řidiče, přičemž navýšil byl i počet personálu hlídkujícího na křižovatkách. Jedna skupina se přitom soustředila pouze na bezpečný přechod chodců, zatímco druhá naváděla auta.
Toyota nyní vyrukovala s výsledky interního šetření, které ukázalo na hned tři příčiny celého neštěstí. Tou první byl sražený chodec, který na sobě neměl žádné reflexní oblečení. Dále značka poukázala na infrastrukturu, neboť danou křižovatku hlídali pouze dva zaměstnanci, kteří navíc neměli k dispozici žádné dopravní signály. A ve finále se na nehodě podílel i samotný vůz, který evidentně chodce „přehlédl”, stejně jako jeho obsluha, třebaže ne napoprvé.
Automobilka uvedla, že vůz sportovce na přechodu při zatáčení detekoval, a proto i zastavil. Poté si však jeho operátor myslel, že cesta je bezpečná a vůz to „neviděl” jinak, načež došlo k opětovnému rozjetí. Když si pak operátor chodce povšimnul, nezvládl již zabrzdit ani on, ani autonomní systém. Máme tu tedy situaci, kdy k nehodě dojde i v uzavřeném prostředí jištěném spoustou lidí, reálný svět je vedle toho mnohem divočejším místem.
Nelze se tedy divit, že Toyoda varuje před závody ve zbrojení a příliš uspěchanému vývoji autopilotů, do kterého byla zatažena snad každá automobilka. „Výrobci jsou pod tlakem, neboť každý chce jako první přijít s úrovní SAE5, ale říkám neustále, že bychom do takového vlaku neměli naskakovat,“ říká šéf Toyoty. Automobilky se skutečně předhání v tom, kdo v tomto vývoji zajde dál, touží po výjimkách při testování v běžném provozu a do celé hry zatahují i ostatní řidiče.
Jeden z nejslavnějších vývojářů přitom říká, že funkční autopilot vyvinout se současnou technikou nelze, alespoň ne takový, který by dával jakýkoli smysl. Vývoj pochopitelně nelze zastavit a v budoucnu je možné cokoli. Jestli je ale někde na místě opatrnost, pak je to zde.
Šéf Toyoty varuje před autonomními vozy, model e-Palette totiž během paralympijských her srazil jednoho sportovce. Nic vážného se sice nestalo, příště tomu ale již může být jinak. Pokud tedy politici tolik touží po regulování čehokoli, tady mají skoro volné pole působnosti. Oni ale chtějí omezovat hlavně lidi, ne věci. Foto: Toyota
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva