Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin Cygnet byl průšvih, ale ne takový. Prodalo se nejspíš přes tisíc kusů
9.10.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Média v posledních dnech zuřivě šíří zprávu, že Aston Martin prodal pouze 150 Cygnetů namísto předpokládaných 12 tisíc. Realita ale tak strašlivá není.
Už minulý víkend jsme vás informovali o tom, že se Aston Martin rozhodl ukončit výrobu modelu Cygnet alias přepracované Toyoty iQ z důvodu nedostatečného zájmu kupujících. Takový konec nepřišel jako překvapení, neboť téměř milionová cenovka na autě tohoto ražení byla navzdory pozměněnému vzhledu, schopnosti driftovat a luxusnímu interiéru jen těžko ospravedlnitelná. Automobilka tehdy odmítla sdělit, kolik Cygnetů vlastně prodala či vyrobila a ujistila pouze, že pro případné zájemce je u dealerů stále k dispozici dostatečná skladová zásoba. Tím ale dala prostor ke spekulacím, které její pověsti úplně neprospívají.
Na počátku byla zřejmě zpráva některé z agentur, naposledy to byl Reuters. Ten správně uvedl, že bylo prodáno méně než 150 kusů tohoto vozu ve Velké Británii, doplnil to ale zvěstí, že cílem automobilky bylo prodávat 4 tisíce kusů Cygnetu ročně. Něco takového už pravda není, pes celého příběhu je ale zakopaný jinde - auto se prodávalo tři roky, to dělá záměr prodat 12 tisíc kusů. Onen odbyt nedosahující ani 150 aut sice náležel jediné zemi, ale takový detail stačí vynechat a na světě je pěkný bulvární rozpor.
Pátrali jsme po dalších podrobnostech a můžeme potvrdit, že ve Velké Británii se prodalo opravdu pod 150 Cygnetů. Informace o britských registracích nových aut hovoří o 143 vozech registrovaných do letošního roku, další ještě mohou přibýt. Je ale možné, že by se ve zbytku světa prodalo jen 6 dalších aut? Teoreticky ano, prakticky nikoli.
Stačí si projít statistiky dalších zemí a zjistíte, že třeba jen ve Francii a Monaku se Cygnet prodával i po desítkách kusů ročně. A nabízen byl po celém světě. Dopátrat se zmínky o něm v oficiálním dokumentu Astonu není snadné, pro automobilku to zjevně nebyl projekt, na který by byla mimořádně hrdý. Například výroční zpráva z roku 2011 (ty z 2010 ani 2012 se o Cygnetu raději nezmiňují vůbec...) ale hovoří o 3 817 prodaných vozech bez Cygnetu a 4 361 s ním. Bez složité matematiky tak dojdeme k závěru, že jen za rok 2011 prodal Aston 544 Cygnetů a jsou tu ještě roky 2010, 2012 a část 2013. Je snad rozumné předpokládat, že alespoň tisícovku japonsko-britských mini firma udala, a to by nebyl zase tak špatný výsledek. Však prodává jen pár tisíc vozů za rok a tento z nich dával nejmenší smysl.
Ověřit se nám nepodařilo ani to, že by Aston kdy hlásal záměr prodat 4 000 vozů za rok. Šéf firmy Ulrich Bez v roce 2011 hovořil o záměru prodávat „alespoň 1 500 Cygnetů ročně” a i když padala v rozhovorech také vyšší čísla, na 4 000 kusů ročně Aston podle prohlášení manažerů ani nepomýšlel.
Románový příběh uvedený na pravou míru tedy konstatuje: Aston chtěl za tři roky prodat nejméně 4 500 Cygnetů, poptávka ale byla nejspíše maximálně třetinová. Proto další výrobu zastavil, jen necelých 150 vozů ale po světě nejedí...



Aston Cygnet se do historie zcela jistě nezapíše jako úspěšný model, až takový propadák to ale nebyl
Zdroje: Reuters, SMMT, Car a další dobový tisk, Aston Martin
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 7 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 9 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 10 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
