Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu
13.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol a jako takové by mělo být nejlepší. Nebo aspoň lepší než 4x4 Opelu. V tomto testu není.
Opel sice již není součástí impéria General Motors, nicméně Američané z německé techniky ještě nějaký ten čas profitovat budou. Nová Insignia byla od počátku navrhována jako globální vůz, proto se nyní prodává i s logem Holdenu či Buicku. Do Spojených států zamířila pod názvem Regal a ve verzi GS ji pohání i u nás nedostupný 3,6litrový šestiválec. Základ však disponuje přeplňovaným dvoulitrem jako evropské provedení, a právě na tuto motorizaci se nyní zaměříme.
Čtyřválcová turbojednotka produkuje 250 koní a 353 Nm točivého momentu, pokud je spřažena s pohonem předních kol. Verze 4x4 má k dispozici dokonce 400 Nm. Právě v této konfiguraci se Buick Regal alias Opel Insignia ocitl ve srovnání pohonů všech kol s Audi A5 Sportback quattro. To disponuje obdobným výkonem a točivým momentem (252 koní, 370 Nm), jeho systém pohonu všech kol je ale trochu odlišný. A i když někdy může být výhodou, v tomto konkrétním testu způsobil, že se Audi doslova nehnulo z místa. A to je pro čtyři kruhy docela ostuda.
Jak se to mohlo stát? Audi používá systém Torsen, kdy středový diferenciál je součástí převodovky a za normálních okolností přerozděluje moment mezi nápravami v poměru 40:60 mezi předkem a zadkem. Na zadní nápravě navíc umí přerozdělovat točivý moment mezi jednotlivá kola. Je to pochopitelně řešení, které má usnadňovat jízdu na kluzkém povrchu a umocňovat dynamiku, než aby byla určeno do těžkého terénu. Na takový ale v tomto testu pochopitelně nedošlo.
Opel se vydal zcela jinou cestou, stejně jako Ford oslovil britskou firmu GKN Driveline. Ta modelu Insignia dodala systém Twinster AWD, který zadní nápravu připojuje pomocí dvou spojek. První má na starosti přerozdělování momentu mezi předními a zadními koly, druhá pak redistribuuje výkon mezi jednotlivými koly zadní nápravy. Ta jsou tak ovládána nezávisle na sobě, vůz se tak dokáže s nástrahami počasí poprat lépe než Audi. A právě jednu takovou nástrahu přiložený test simuluje.
Jde o chvíli, kdy tři ze čtyř kol každého vozu spočívají na velmi kluzkém povrchu, představte si led nebo hodně uježděný sníh. V zimě nic až tak nemožného. Čtvrté kolo pak má kontakt pevnou zemí. Stačí tedy, aby systém pohonu všech kol poslal výkon na ono jedno kolo, což řešení Opelu dokáže - Buick Regal se v testu rozjede prakticky okamžitě. Audi A5 Sportback naopak zůstává nehybně stát na místě a nezdá se, že by mu něco mělo pomoci.
S ohledem na rozdíly v konstrukci to dává smysl, přesto by Audi mělo být schopno výkon na jedno kolo též dostat. Pomohlo by více plynu? Možná ano, tím ale úspěch řešení Opelu nechceme nikterak zpochybnit. Stejně jako nehodláme omlouvat poněkud ostudnou porážku Audi...




Disponuje lepším pohonem všech kol Buick Regal či Audi A5 Sportback? V tomto testu je verdikt zcela jasný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 9 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí včera 16:30
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez včera 16:15
- Vítězem Masia, 18. Vostatek včera 16:00
- Herrera slaví titul včera 15:00
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa včera 13:00
Nejnovější články
Zkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
před 2 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 4 hodinamiK mání je auto, které osobně zdevastoval „Mr. Bean”. Pak ho nechal opravit, přesto jej prodává s dírou
před 5 hodinamiNa elektrickém Hummeru si dealeři chtěli mastit kapsy, teď ho nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
před 7 hodinamiMáte rádi bobra? Firma zkusila napravit kontroverzní příď současného BMW M3, obrátilo se to proti ní
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.20. 17:11 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.20. 16:41 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam