Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu
13.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol a jako takové by mělo být nejlepší. Nebo aspoň lepší než 4x4 Opelu. V tomto testu není.
Opel sice již není součástí impéria General Motors, nicméně Američané z německé techniky ještě nějaký ten čas profitovat budou. Nová Insignia byla od počátku navrhována jako globální vůz, proto se nyní prodává i s logem Holdenu či Buicku. Do Spojených států zamířila pod názvem Regal a ve verzi GS ji pohání i u nás nedostupný 3,6litrový šestiválec. Základ však disponuje přeplňovaným dvoulitrem jako evropské provedení, a právě na tuto motorizaci se nyní zaměříme.
Čtyřválcová turbojednotka produkuje 250 koní a 353 Nm točivého momentu, pokud je spřažena s pohonem předních kol. Verze 4x4 má k dispozici dokonce 400 Nm. Právě v této konfiguraci se Buick Regal alias Opel Insignia ocitl ve srovnání pohonů všech kol s Audi A5 Sportback quattro. To disponuje obdobným výkonem a točivým momentem (252 koní, 370 Nm), jeho systém pohonu všech kol je ale trochu odlišný. A i když někdy může být výhodou, v tomto konkrétním testu způsobil, že se Audi doslova nehnulo z místa. A to je pro čtyři kruhy docela ostuda.
Jak se to mohlo stát? Audi používá systém Torsen, kdy středový diferenciál je součástí převodovky a za normálních okolností přerozděluje moment mezi nápravami v poměru 40:60 mezi předkem a zadkem. Na zadní nápravě navíc umí přerozdělovat točivý moment mezi jednotlivá kola. Je to pochopitelně řešení, které má usnadňovat jízdu na kluzkém povrchu a umocňovat dynamiku, než aby byla určeno do těžkého terénu. Na takový ale v tomto testu pochopitelně nedošlo.
Opel se vydal zcela jinou cestou, stejně jako Ford oslovil britskou firmu GKN Driveline. Ta modelu Insignia dodala systém Twinster AWD, který zadní nápravu připojuje pomocí dvou spojek. První má na starosti přerozdělování momentu mezi předními a zadními koly, druhá pak redistribuuje výkon mezi jednotlivými koly zadní nápravy. Ta jsou tak ovládána nezávisle na sobě, vůz se tak dokáže s nástrahami počasí poprat lépe než Audi. A právě jednu takovou nástrahu přiložený test simuluje.
Jde o chvíli, kdy tři ze čtyř kol každého vozu spočívají na velmi kluzkém povrchu, představte si led nebo hodně uježděný sníh. V zimě nic až tak nemožného. Čtvrté kolo pak má kontakt pevnou zemí. Stačí tedy, aby systém pohonu všech kol poslal výkon na ono jedno kolo, což řešení Opelu dokáže - Buick Regal se v testu rozjede prakticky okamžitě. Audi A5 Sportback naopak zůstává nehybně stát na místě a nezdá se, že by mu něco mělo pomoci.
S ohledem na rozdíly v konstrukci to dává smysl, přesto by Audi mělo být schopno výkon na jedno kolo též dostat. Pomohlo by více plynu? Možná ano, tím ale úspěch řešení Opelu nechceme nikterak zpochybnit. Stejně jako nehodláme omlouvat poněkud ostudnou porážku Audi...




Disponuje lepším pohonem všech kol Buick Regal či Audi A5 Sportback? V tomto testu je verdikt zcela jasný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ včera 10:00
- Triumph Tiger Sport 800 Tour: s cestovatelskou výbavou včera 09:22
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 7.12.2025
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
Nejnovější články
Data z Evropy konečně ukazují, jaká auta si tu první majitelé nechávají nejdéle. A kterých se co nejrychleji zbavují
před 11 hodinami
Systém na výrobu elektřiny přímo „ze silnice” s pomocí brzdících kamionů je žhavý kandidát na cenu Leštěný prd roku
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Hamiltonův snový projekt vlastního supersportu s V12 a manuálem byl prý zrušen, neskončí i samotný pilot?
včera
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jsou do milionů
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.08. 23:20 - abgx1
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.08. 23:08 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 12.08. 19:53 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.08. 19:00 - řidičBOB
- Politický koutek 12.08. 12:18 - Brus
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
