Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilka připravila jen 5 let stará auta o část funkcí, je to další úskalí moderních vozů
4.3.2021 | Petr Prokopec
Dokážete si představit, že by vám u 5 let starého auta přestalo fungovat třeba řazení nebo autorádio, protože by výrobce prostě ukončil jeho podporu? Asi ne, u elektronických funkcí to ale možné je.
Moderní auta toho nabízí stále víc. Zatímco ještě před pár dekádami šlo s trochou nadsázky jen o sedadla na kolech, kdy maximem vymožeností byla klimatizace a autorádio, dnes jsou to hotové pojízdné počítače. Jen díky tomu můžete mít na palubě na co si pomyslíte - online mapy, předpověď počasí, zprávy z Twitteru... Skutečně cokoli.
Je to fajn, problémem ale je, že čím více jsou auta napěchovaná elektronikou, tím více zastarávají. Autorádio s příjmem velmi krátkých vln funguje už dekády a nejspíše ještě nějaký čas fungovat bude. Pokud ale byl váš vůz třeba v roce 2017 vybaven možností zobrazovat online satelitní mapy Googlu, dnes už to fungovat nemusí, i když mapy samotné jsou dostupné. Toto poznali např. majitelé některých Audi vyrobených právě do tohoto roku, neboť neustálé aktualizace palubních systémů už se staly nekompatibilní se staršími verzemi palubního hardware a mapy najednou přestaly fungovat.
Tohle je bohužel úskalí aut a zatímco dosud bylo normální, že vůz i po patnácti letech od svého zrodu nabízel všechny možnosti, které mě jako nový, nyní už to nemusí platit ani po letech pěti. Dokládá to nejen případ Audi, ale patálie spojené s některými modely Hyundai. Korejská automobilka totiž již informovala dealery o tom, že v případě aut vyrobených v letech 2012 až 2016 a osazených první generací systému BlueLink dojde na ukončení podpory. V důsledku toho přestanou fungovat některé i bezpečnostní prvky.
Nedivíme se, že to řadu lidí naštvalo. Však si představte, že jste si před pouhými pěti lety koupili nový vůz, za nějž jste dali nemalé peníze. Nyní ale o část jeho funkcionality přijdete. V principu je jedno, jestli jde o autorádio nebo BlueLink, část standardní výbavy je nenávratně pryč. Na jednu stranu je to skandální, na druhou pochopitelné - stejně jako starší iPhony nemohou dost dobře fungovat s nejnovějším iOS, ani starší auta nemohou držet krok s vývojem, který se odehrává mimo ně.
Hyundai tak oznámilo, že podporu ztrácí automatické upozornění po nárazu, nouzové asistenční volání či vyhledávání ukradeného vozidla. Tedy v mnoha případech stěžejní funkce. Přesto o ně majitelé korejských vozů v důsledku ukončení zastaralé globální sítě 2G přijdou.
Pokud si uvědomíme, že počítačové systémy jsou součástí moderních aut ve stále větší míře, je třeba výše zmíněné brát pomalu jako nový standard. Munici tak znovu dostávají do rukou zastánci starých vozů, neboť v jejich případě většina asistenčních prvků byla navázána v podstatě jen na senzory, radary a kamery. Daných problémů se tedy jejich vlastníci obávat nemusí, stejně jako jim i nadále bude fungovat třeba navigace. Bude sice archaická, ale funkční.
Lze už jen dodat, že ztráta podpory sítě 2G ovlivní všechna auta se systémem BlueLink z let 2012-2014, stejně jako všechny modely z roku 2015 s výjimkou Sonaty s navigací a Genesis. V případě roku 2016 pak s problémy mohou počítat majitelé modelů Elantra, Elantra GT, Veloster, Sonata Hybrid, Santa Fe a Equus. Hyundai majitele s ročním předplatným služeb hodlá odškodnit, v případě měsíčního ale dojde na ukončení podpory bez jakékoliv refundace. Že tím rozhodně nedojde na zvýšení loajality ke značce, asi nemusíme dodávat, pokud ale situaci chápeme správně, dotýká se nyní jen majitelů z USA. Ovšem stejný princip platí pro všechny - v případě zkraje zmíněného Audi jde i o „evropský” problém.



I pouhých pět let stará Hyundai Elantra GT (u nás i30) se musí připravit na ukončení některých funkcí. Peníze se přitom budou vracet jen někomu. Foto: Hyundai
Zdroj: Cars Direct
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejčtenější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
21.9.2025Rolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
21.9.2025Úplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
21.9.2025Před 10 léty se den pýchy VW změnil v okamžik hanby, která trvá dodnes. Zneužívá jí kdekdo
22.9.2025Co to jen kouří? Mercedes říká, že jeho novinky musí být jako Batman, jen pak mohou do výroby
22.9.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 12:57 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 10.21. 11:48 - řidičBOB
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 10:34 - petr_riha
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom