Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun

Pro výrobce aut by to byl vskutku pozoruhodný vánoční dárek, který by jim způsobil spoustu komplikací a přinesl stamiliardové výdaje navíc. Je ale další problém s airbagy skutečný? Na tom se obě strany nemohou shodnout.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun

22.12.2023 | Petr Prokopec

Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun

/

Foto: Mercedes-Benz

Pro výrobce aut by to byl vskutku pozoruhodný vánoční dárek, který by jim způsobil spoustu komplikací a přinesl stamiliardové výdaje navíc. Je ale další problém s airbagy skutečný? Na tom se obě strany nemohou shodnout.

V roce 2015 na Volkswagen prasklo, že jeho diesely nejsou až tak čisté, jak se tváří. Německá automobilka tak rázem mohla počítat s pokutami a vleklými soudními spory. Přičemž zejména politici a aktivisté ji házeli na hlavu velké množství předčasných úmrtí v důsledku větší produkce zplodin. Něco takového je ovšem velmi zavádějící - je vždy těžké určit, zda ten který člověk zemřel kvůli výfukovým emisím, kouření, špatné životosprávě, v důsledku vrozených potíží nebo čehokoli jiného. A zda ten či onen faktor v jeho smrti hrál podstatnou či vůbec nějakou roli.

Řada lidí nicméně měla ihned jasno a začala prstem ukazovat na VW. Skandál se přitom týkal „pouze“ 10 milionů aut, z nichž mnohé zůstaly na silnicích v nezměněné formě. Ve stínu Dieselgate pak zanikl další obrovský průšvih, který byl spojen s vadnými airbagy společnosti Takata. Ty mají nepopiratelně na kontě desítky mrtvých a stovky zraněných a problém se týkal až přes 100 milionů dříve prodaných aut. Tedy desetinásobného množství, než tomu bylo u VW. Mediální pokrytí tohoto skandálu však bylo pomalu stonásobně nižší, i když vyústil v největší svolávací akci dějin.

Není tedy až tak překvapivé, že se humbuk nekoná ani nyní, kdy možná stojíme na prahu druhé největší svolávací akce historie automobilového průmyslu. Týkat by se mohla asi 52 milionů aut, přičemž středobodem problému jsou znovu airbagy, tentokrát ale od firmy ARC Automotive. Agentura NHTSA, která má na starosti bezpečnost na amerických silnicích, totiž tvrdí, že produkty ARC „zaostávají za technickými a procedurálními standardy“ a posádky aut ohrožují na životě.

Podle ARC i automobilek o čemkoli takovém chybí důkazy. Dle NHTSA má být problém ve špatném procesu svařování, kvůli čemuž zůstaly uvnitř airbagů drobné úlomky kovu, které se v případě nehody mohou stát šrapnelem. Ten pak může zasáhnout posádku s nedozírnými následky. NHTSA již v květnu uvedla, že eviduje sedm případů z let 2009 až 2023, kdy na takový incident došlo. Ve dvou případech pak bohužel došlo na úmrtí osoby za volantem.

Je logické, že se ARC a automobilky obvinění brání a s úřady jsou ve sporu. Pokud totiž dojde k nařízení svolávací akce, ani v nejmenším nepůjde o levnou záležitost. Dle koncernu General Motors totiž špatné airbagy používá 15 procent z 300 milionů aut, které jezdí po amerických silnicích. Dle expertů by přitom náklady na jejich opravu vystoupaly k 10 miliardám dolarů (cca 223,87 miliardy korun). Hrát se ale zjevně bude o ještě vyšší peníze, na ARC a různé automobilky, které její airbagy používají, již bylo podáno šest skupinových žalob.

NHTSA se vyšetřování případu věnuje již od roku 2015 a s finálním stanoviskem hodlá vyrukovat na počátku toho příštího. Dodejme, že problém je znovu rozsáhlý, když airbagy ARC používají mj. auta koncernů GM, VW, BMW, Stellantis, Ford, Hyundai-Kia nebo značek Mercedes-Benz, Porsche, Tesla či Toyota. Našli bychom zřejmě jen hrstku výrobců, kteří tímto problémem nebudou zasaženi.


Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun - 1 - Chevrolet Traverse IIHS ilustracni foto 01Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun - 2 - Chevrolet Traverse IIHS ilustracni foto 02Automobilky se hádají s úřady na prahu druhé největší svolávací akce dějin, ve hře jsou stovky miliard korun - 3 - Chevrolet Traverse IIHS ilustracni foto 03
V případě airbagů ARC Automotive mělo dojít k chybám při svařování, uvnitř tak mohly zůstat drobné kovové kousky, jenž se v případě nehody mohou stát smrtícími šrapnely. Jejich nynější potenciální výměna v desítkách milionů aut je předmětem sporů mezi automobilkami a úřady. Ilustrační foto: IIHS, tiskové materiály

Zdroj: Bloomberg, NHTSA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše