Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty trápí překvapivý problém. Jde proti tomu, kam by teď auta měla mířit
12.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cílem automobilek je v posledních letech dělat auta co nejúspornější a také co nejméně řízená lidmi. Jak se ukazuje, obojí dohromady moc nejde.
V jednom šiku se snahou dělat auta co nejúspornější a nejlépe přejít až na jejich elektrický pohon v posledních letech omezování nezbytných činností řidiče za volantem, mířící pro změnu k autonomnímu řízení. Byť by se zdálo, že svým způsobem jde o spojené nádoby, po technologické stránce si tak úplně nerozumí. Podle společnosti BorgWarner, jednoho z největších dodavatelů řady světových automobilek, současné prototypy autonomních vozů zkonzumují dvě až čtyři kilowatty energie jen na řízení sebe sama. A to je opravdu hodně, jde o ekvivalent 50 až 100 laptopů běžících naráz.
Aktuálně přitom žijeme ve světě, kdy výrobci hledají prakticky každou skulinku, kde mohou snížit spotřebu - ať již paliva, tak elektřiny. Proto je ostatně exteriér a interiér prošpikován diodami, jež „žerou“ méně než klasické žárovky. Přesto je reálný dojezd elektromobilů stále malý, zvláště pokud jejich majitelé seznamují plynový pedál s koberečkem. Nadměrná zátěž v podobě radarů a senzorů tak není zrovna žádoucí.
„Bojujeme s tímto už dlouho, neboť vlády každým rokem posouvají hranice o pár procent,“ uvádí k tématu Scott Gallett, viceprezident marketingu společnosti BorgWarner. A dodává, že snaha dostat autonomní řízení do aut co nejdříve výzvu jen umocňuje. Pokud by totiž autopilotem na úrovni SAE 4 a 5 byl osazen klasický vůz se spalovacím motorem, zvedl by takový systém spotřebu o 5 až 10 procent. Ony 3-4 kW totiž odpovídají 1 až 1,5 litru spáleného paliva na 100 km.
Nejde však jen o zvýšení žíznivosti, podle Chrise Thomase, technologického šéfa firmy BorgWarner, je problém samozřejmě také u elektromobilů. „Výrobci se starají o každý watt, ale nyní jich přihazují několik tisíc. To již není trivialita.“ Na druhou stranu, v příštích letech se jednotlivé systémy mají zlepšit a jejich odběr energie poklesne. Stále však nepůjde o takový sešup, aby tím byl kompenzován růst daný implementací technologie.
Inženýři navíc nemají na další řešení dostatek času, neboť výrobci aut chtějí autonomní vozy dostat na silnice co nejrychleji. A jelikož v prvé řadě ty měly být robotickými elektrickými taxíky, je celá záležitost o to náročnější. Proto se již v branži začíná couvat a jednotlivé firmy začínají stále více zmiňovat namísto elektromobilů spíše plug-in hybridy, u nichž by vyšší spotřebu energie vykompenzovala spalovací jednotka. Něco takového ovšem pořád řeší jen dojezd, nikoli zvýšenou spotřebu jako takovou. Je tak možné, že už kvůli tomuto důvodu je autonomní řízení hudbou ještě vzdálenější budoucnosti, než se dosud zdálo...




Ve skutečném světě se opravdovému autopilotu nejvíce blíží řešení Audi, které dokáže fungovat alespoň na úrovni 3. Jak moc je toto řešení energeticky náročné, automobilka dosud nekomentovala
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 3 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB