BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku

Německé automobilky se mohou přetrhnout s avízy, kdy skončí s vývojem či prodejem aut se spalovacími motory, aniž by mohly tušit, co přinese další vývoj. BMW s nimi odmítá jít v jednom šiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku

27.9.2021 | Petr Miler

BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku

/

Foto: BMW

Německé automobilky se mohou přetrhnout s avízy, kdy skončí s vývojem či prodejem aut se spalovacími motory, aniž by mohly tušit, co přinese další vývoj. BMW s nimi odmítá jít v jednom šiku.

Hned několik německých automobilek letos oznámilo, že skončí s vývojem nových spalovacích motorů a některé dokonce stanovily datum, kdy je přestanou prodávat. Patří mezi ně i Audi a Mercedes-Benz - Audi od roku 2026 nemíní představit jediný nový model s benzinovým nebo naftovým pohonem a v roce 2033 zastavit jejich prodej zcela. Mercedes je na této vlně ještě více a plánuje totéž pro rok 2030, jakkoli je možné, že jen v Evropě. Dotčené značky se na nás asi budou zlobit, ale jakkoli chápeme, že jde o reakci na politické tlaky, přijdou nám takové plány nekonečně hloupé.

I když se firmy rády ohání termíny, jako jsou odpovědnost a udržitelnost, ani jedno nespočívá v plánování nenaplánovatelného. Nikdo neví, kam se stočí vývoj během dalších 10 nebo 15 let, nikdo neví, kam se vyvinou politické tlaky. Odpovědné a udržitelné podnikání spočívá primárně ve schopnosti se flexibilně přizpůsobit aktuální realitě a opravdu není možné odhadnout, jaká za dekádu bude. Jediný smysluplný plán tedy zní: „Budeme prodávat to, co budou zákazníci chtít a co nám vývoj a regulace umožní.” To ale zřejmě nezní dostatečně rozhodně v době, kdy slova typu „zpátky ni krok” znovu získávají na váze.

Ostrůvky zdravého rozumu naštěstí ještě existují a jeden z nich je popravdě řečeno docela překvapivý. Je to mnichovské BMW, které v posledních dekádách hořelo pro kdejaký „zelený nesmysl”, letos ale nad nastalým vývojem jen kroutí hlavou a už dříve ústy svého nejvyššího šéfa naznačilo, že spalovací motory hned tak nedá. Nyní postoj automobilky dále rozvedl šéf vývoje Frank Weber.

Hlavní technik značky říká, že BMW nyní připravuje novou generaci motorů, které vyhoví normě Euro 7, což jim zajistí další existenci nejméně do roku 2030. A že je 9 let před tímto termínem prostě nesmyslné a předčasné hovořit o další budoucnosti. Přechod na úplně jiný druh pohonu je podle něj velice komplexní proces a není dnes možné jednoduše říci, jak bude probíhat.

Podle něj je tu spousta otázek, které nejprve budou muset být zodpovězeny: „Kdy bude systém připraven absorbovat všechna ta elektrická auta? Jde tu o nabíjecí infrastrukturu, obnovitelnou energii. Jsou lidé připraveni? Je systém připraven? Je nabíjecí infrastruktura připravena?“ ptá se řečnicky Weber a podle nás jen uhodil hřebíček na hlavičku. Vyrobit a nabídnout elektrická auta je jedna věc, prodat je - a něčemu tím pomoci - úplně jiná.

Weber proto říká, že BMW nechce opustit trh spalovacích aut příliš brzy a pak nutit lidi ke koupi elektromobilů, které nechtějí. Stejně tak nechce riskovat ztrátu zaměstnanců, kteří dnes umí špičkové spalovací motory vyvíjet a vyrábět. Podle Webera není infrastruktura pro dobíjení zdaleka s to široké přijetí elektromobilů zvládnout. A tak BMW nadále trvá na svém předpokladu, že elektrická auta budou mít v roce 2030 na celkových prodejích maximálně poloviční podíl, což je stav, který nedovolí ta spalovací jednoduše zaříznout.

Přístup BMW se zdá být rozumný, nakonec i kdyby si automobilky a EU usmyslely cokoli, je třeba nezapomínat, že svět není jen Evropská unie. Dnes se může zdát, že USA a Čína jsou na podobné lodi, minimálně ve Státech ale můžeme vidět, že stačí jedny volby a všechno je jinak. A i kdyby EU, USA a Čína jely jedním směrem, ani to není celý svět. Je tu celé Rusko a okolní země, které jsou pro elektromobilitu stvořené asi jako vepř pro Velkou pardubickou, podobně je na tom se svými vzdálenostmi a teplotami Kanada, pak je tu celá Jižní Amerika a její převážně rozvojové země, je tu Afrika v čele s dvousetmilionovou Nigérií, tedy zemí lidnatou skoro jako USA, která po elektromobilitě neštěkne ještě dekády. A také více jak miliardová Indie s velkými automobilovými plány, kde též elektrická auta nemají šanci se v jakkoli dohledné době uchytit.

To jsou odhadem dvě třetiny světa, škrtnou si významné automobilky tak velká odbytiště? Asi ne. Situace na celém světě zkrátka není stejná a zatímco v mnoha zemích lze i díky politickému tlaku očekávat maximální přiklonění k elektrifikaci, jinde to zkrátka nepůjde a i o nigerijské zákazníky bude probíhat konkurenční boj. Bude jim Audi prodávat i v roce 2040 motory staré 20 let? Nevěříme tomu, lidé budou chtít víc a kdo jim to nabídne, vyhraje. Sázet tedy již dnes vše na jednu kartu, když nikdo nedokáže ani přesně říci, kdy a zda se vůbec lidstvo vypořádá s koronavirem, je opravdu nesmyslné. A je sympatické vidět, že BMW to nechce udělat.


BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 1 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 01BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 2 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 03BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 3 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 05BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 4 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 27BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 5 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 29BMW odmítá skončit s motory na benzin a naftu, argumenty technického šéfa mají logiku - 6 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 31
BMW počítá se spalovacími motory i nadále, technický šéf vidí spoustu otázek a málo odpovědí. Odmítá tak plánovat konec spalovacích motorů nyní, když vidí jejich další bezproblémovou existenci až do roku 2030. Otázkou ale samozřejmě je, s jakými agregáty bude možné počítat, toto je přeplňovaný osmiválec s 635 koňmi, který pohání nové M5 CS. Foto: BMW

Zdroj: Auto News

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.