Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Boom malých SUV jen tak neskončí, na konci dekády se prodají dva miliony ročně
17.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odvážný a originální design společně s klesající spotřebou jsou prý důvodem, proč po Renaultu Kadjar a spol. sáhne v budoucnu daleko více zákazníků.
Není překvapením, že dnes prakticky již každá automobilka má ve své nabídce kompaktní crossover nebo SUV. Prodeje v daném segmentu totiž rostou každým rokem a i když už nyní někteří varují před bublinou, co splaskne, prý ještě nedosáhly svého vrcholu. Je přitom otázkou, zda strop přijde v roce 2020, kdy by dle společnosti IHS Automotive měly registrace dosáhnout dvou milionů exemplářů. Ve výsledku tak půjde o čtvrtou nejžádanější kategorii v Evropě po subkompaktech, kompaktech a minivozech.
Jedním z důvodů tohoto vývoje je implementace moderních technologií, na jejichž základě došlo ke snížení spotřeby crossoverů a SUV, zejména u verzí s pohonem předních kol. „Efektivita se dostala velmi blízko k obdobně velkým hatchbackům,“ říká Ian Fletcher, hlavní analytik u společnosti IHS. A zároveň dodává, že dalším hnacím motorem pro zákazníky je ten fakt, že si kupují rodinná auta bez toho, aby vypadala jako MPV.
Šéf Seatu pak zmiňuje další důvod úspěchu, kterým je vytváření emocí. Díky crossoverům a SUV se totiž prý majitelé mohou vrátit do svých mladých let. A zapomínat nesmíme ani na atraktivní design, který je momentálně v kurzu. Z toho důvodu by se kupříkladu nový Renault Kadjar měl v roce 2017 propracovat na čtvrtou příčku mezi nejlepší desítkou a zcela tak deklasovat předchozí Koleos, který je příliš buclatý a nepřitažlivý.
Matthew Weaver, autor Nissanu Qashqai a Juke, přitom dodává, že unikátní design navíc dokáže ke značce přitáhnout i zákazníky, kteří dříve o návštěvě jejího showroomů ani neuvažovali. „Se sedanem jste svázáni jasně danými pravidly, nicméně u crossoverů jsou zákazníci více uvolnění, což nám dává větší svobodu. A nejspíše právě kvůli tomuto důvodu jsou pak mnohem vstřícnější při volbě značky.“
Weaver rozhodně ví, o čem mluví, neboť Nissan loni v Evropě prodal více než 200 tisíc exemplářů modelu Qashqai. Tento crossover je navíc považován za strůjce daného růstu registrací, neboť v roce 2006, tedy v době, kdy na trh přišla první generace, konkurence prakticky neexistovala. Dnes s ní ovšem Nissan musí počítat i ve vlastních řadách, a to kvůli spřízněným verzím Renaultu.
S touto záležitostí ovšem nemá problém šéf francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn, který naznačuje, že zákazníci toužící po Nissanu Qashqai budou jen sotva pošilhávat po Renaultu Kadjar a naopak. Tomu jen přitakávají analytici z IHS, podle nichž by registrace francouzského crossoveru měly v příštím roce narůst na 118 000 exemplářů, díky čemuž se dostane na třetí příčku v Top 10.
Tento růst by měl v příštích letech pokračovat, i když příchod konkurence má Kadjar v roce 2017 odsunout na čtvrté místo. Zlato bude i nadále patřit Nissanu Qashqai, i když také tento model musí počítat s odlivem zákazníků, a to zejména k novým generacím Volkswagenu Tiguan a Peugeotu 3008. První zmíněný model se přitom má ukázat již letos na autosalonu ve Frankfurtu.
Zatímco výše zmíněná čtveřice bude patřit mezi úspěšné, ne každého „účastníka zájezdu“ čekají v daném segmentu pozitiva a sociální jistoty. Své o tom ví zejména japonské značky Toyota a Honda, jejichž modely RAV4 a CR-V ještě v roce 2007 s téměř 100 tisíci prodanými exempláři patřily na absolutní vrchol. Loni jim ovšem patřilo osmé, respektive deváté místo v pořadí.
Ve výhledu pro příští roky se pak dokonce počítá jen s Hondou, což pro takovou Toyotu asi není zrovna dobrá zpráva. Důvod k radosti pak nemá ani Ford, jehož Kuga má v budoucnu okouzlit méně zákazníků než loni a klesnout v pořadí. Obdobného vývoje se dočká i Škoda Yeti, mladoboleslavská značka si ovšem bude moci spravit chuť plánovaným menším SUV.
10 nejprodávanějších SUV v roce 2014
1. Nissan Qashqai - 204 500
2. VW Tiguan - 150 154
3. Kia Sportage - 97 459
4. Hyundai ix35 - 93 827
5. Ford Kuga - 86 215
6. Škoda Yeti - 63 568
7. Mazda CX-5 - 57 368
8. Toyota RAV4 - 53 749
9. Honda CR-V - 49 080
10. Mitsubishi ASX - 35 307
10 nejprodávanějších SUV v roce 2017 (předpověď)
1. Nissan Qashaqai - 177 000
2. VW Tiguan - 155 000
3. Peugeot 3008 - 133 000
4. Renault Kadjar - 110 000
5. Hyundai Tucson - 96 000
6. Kia Sportage - 94 000
7. Ford Kuga - 76 000
8. Honda CR-V - 70 000
9. Škoda Yeti - 57 000
10. Škoda C-SUV - 49 000










































Proklamovaný úspěch Renaultu Kadjar je jedním z důvodů, proč by segment kompaktních SUV a crossoverů měl v roce 2020 narůst na dva miliony registrací ročně
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
před 2 hodinami
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
včera
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
před 2 hodinami
Kanaďané kašlou na snahu tamní vlády nařídit elektrická auta. Nekupují je skoro vůbec a ani se na to nechystají
před 3 hodinami
Lada začala prodávat Nivu s novým silnějším motorem, z českého pohledu je pořád za babku
před 5 hodinami
Německý kancléř dopisem oznámil EU, že žádný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 nebude. Reakce komisaře je ohromující
před 6 hodinami
Čínský soupeř Porsche 911 už si přijel pro skalp originálu na nejnáročnější okruh světa, čas zatím tají
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 12.02. 15:13 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 12.02. 14:43 - řidičBOB
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
- IT poradna 12.02. 13:33 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.02. 11:17 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.02. 08:48 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 12.01. 20:36 - Brus
- Onboard videa 12.01. 16:11 - řidičBOB
