Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit?

Prodeje automobilky se třemi diamanty ve znaku klesají v Evropě i Americe. Zvrat mají přinést produkční verze konceptů XR-PHEV a GC-PHEV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit?

25.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Prodeje automobilky se třemi diamanty ve znaku klesají v Evropě i Americe. Zvrat mají přinést produkční verze konceptů XR-PHEV a GC-PHEV.

Ještě před pár lety mělo Mitsubishi pomalu největší potenciál z japonských automobilek, a to i díky jeho sportovním aktivitám. S výjimkou Subaru totiž asi jen málokdo dokázal vyjmenovat jiného účastníka světového rallye než Lancer Evo, zbytku planety pak pro změnu nezřídka učarovalo Pajero, slavný to vítěz náročného Dakaru. Jenže kdeže loňské sněhy jsou. Rallye je dnes především díky Sébastienu Loebovi spojené s Citroënem, popř. dnes díky mladšímu Sébastianovi s Volkswagenem, vytrvalostnímu závodu ženoucímu se přes písek i kameny vládnou Mini, Volkswagen a Kamaz.

Tři diamanty ovšem neopouštějí dobité kóty jen na poli závodním, ale také v rámci prodeje běžných modelů. Stačí se jen podívat na evropskou bilanci, která je za letošních deset měsíců o 8,1 procenta níže než loni (54 203 kusů versus 58 997 ks). Samozřejmě, Starý kontinent není v tomto směru zrovna bernou mincí, dobře ovšem Mitsubishi není ani za oceánem. Zatímco totiž v roce 2002 činily americké prodeje 345 111 nových vozů, letos značka s 49 733 registracemi nepřekonala ani evropskou bilanci.

Je tedy zřejmé, že Mitsubishi má problém, otázkou ovšem je, zda si aktuálními plány nezadělává na ještě větší. Podle prezidenta značky Osamu Masuka bychom se totiž v brzké budoucnosti měli dočkat většího množství hybridních modelů, jež předznamenával tokijský autosalon. V Americe by pak navýšení prodejů až na 150 000 kusů ročně (trojnásobek letošního stavu) v roce 2017 měla vést nová generace modelu Outlander Sport, která dorazí do tří let.

Důvod těchto kroků je vcelku jasný. Outlander Sport (nám známý jako ASX) je nejprodávanějším zaoceánským modelem (letos bylo prodáno 20 534 kusů) a tak je třeba kout železo, dokud je žhavé. Zvláště, pokud by v portfoliu přibyla i hybridní verze, která by se vyznačovala alespoň papírovou nízkou spotřebou. Jenže v té chvíli bude dozajista otázkou cena. Stačí si totiž uvědomit, že již nyní dáte za pětistupňový manuál, pohon předních kol a 117 benzinových koní 360 000 Kč (po slevě).

Hybrid s vyššími úrovněmi výbavy (nedá se asi předpokládat, že by tato pohonná jednotka byla k mání od základu) by tak mohl atakovat milionovou cenovku, za kterou je prakticky neprodejný. Jistě, americká cena by i díky možné výrobě v továrně Mitsubishi v Illinois byla výrazně nižší, stále by se ovšem nejednalo o dostatečně konkurenceschopnou nabídku.

Navíc jsou tu technické parametry, které asi Američany milující osmiválce sotva okouzlí. Pod kapotou koncepčního XR-PHEV se totiž nachází jen 1,1litrový tříválec s turbodmychadlem a elektromotorem, jejichž celkový výkon činí 136 koní. Na elektřinu tak sice má zvládnout ujet 85 km, nic zásadního však od této novinky nemůžeme čekat v oblasti jízdní dynamiky.

O trochu větším příslibem je model GC-PHEV, který pod kapotu dostal šestiválcový motor. Tato novinka by přitom měla být předobrazem příští generace Mitsubishi Pajero, které tak možná bude znovu základním stavebním kamenem reputace značky. Aktuálně si však nemyslíme, že by na tomto základu bylo možné vybudovat celou existenci kdysi slavné automobilky, nejúspěšnější, a to z ryze faktických důvodů, jsou u zákazníků stále klasické koncepce, mezi nimiž už Mitsu nějakou chvíli neexceluje...

Mitsubishi GC-PHEV Concept


Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 1 - Mitsubishi GC Concept 01Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 2 - Mitsubishi GC Concept 02Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 3 - Mitsubishi GC Concept 03Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 4 - Mitsubishi GC Concept 04Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 5 - Mitsubishi GC Concept 05Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 6 - Mitsubishi GC Concept 06Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 7 - Mitsubishi GC Concept 07Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 8 - Mitsubishi GC Concept 08Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 9 - Mitsubishi GC Concept 09

Mitsubishi XR-PHEV Concept

Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 10 - Mitsubishi XR Concept 01Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 11 - Mitsubishi XR Concept 02Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 12 - Mitsubishi XR Concept 03Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 13 - Mitsubishi XR Concept 04Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 14 - Mitsubishi XR Concept 05Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 15 - Mitsubishi XR Concept 06Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 16 - Mitsubishi XR Concept 07Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 17 - Mitsubishi XR Concept 08Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 18 - Mitsubishi XR Concept 09Budoucnost Mitsubishi prý leží v plug-in hybridech. Dokážou ale značku zachránit? - 19 - Mitsubishi XR Concept 10

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.