Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další rána pro italský motorismus: kola se poprvé od války prodávají lépe než auta
3.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tak zoufalá nebyla situace v Itálii od konce druhé světové. Vyšší ceny pohonných hmot a politika italské vlády navíc neslibují zlepšení.
Vypadá to, že situace na evropských automobilových trzích je vážnější, než se ještě donedávna mohlo zdát. Předešlá zpráva o poklesu prodejů v Itálii obsahovala dost hrozivá čísla a ta předchozí ze Španělska ukázala ještě horší. Navíc nejde o žádný jednorázový výkyv - třeba právě na apeninském poloostrově se za loňský rok prodalo 1 748 143 nových vozů. To znamená nejen propad o 20 % ve srovnání s rokem 2010, ale také nejnižší počet registrací od roku 1964. Pokud zvážíme, že letos se aut v Itálii prodává ještě výrazně méně než loni, bude se celková bilance tohoto roku podobat tragédii antických rozměrů. Na věc se ale dá hledět i jinou optikou než skrze absolutní nebo relativní prodejní čísla.
Další ranou pro italský motorismus je totiž fakt, že řada lidí nerezignovala na každodenní pohyb, ale pouze přesedlala ze dvou stop na jednu, u níž pohon obstarávají oni sami. Tedy na jízdní kola. Za loňský rok jich totiž bylo prodáno přes 1 750 000 kusů, o 10 procent více než v roce 2010 a to znamená jediné - poprvé od konce druhé světové války byl počet prodaných bicyklů vyšší než počet nově registrovaných automobilů. Poválečný ekonomický zázrak, který Itálii stihl v 50. a 60. letech minulého století, ale s největší pravděpodobností opakování nečeká.
Jedním z důvodů, proč ekonomická situace na apeninském poloostrově gradovala, byl totiž Fiat 500. Malý úsporný vůz, který dokázal celou rodinu odvézt ve velkém stylu z bodu A do bodu B. Jeho moderní reinkarnace se ovšem něco podobného jistě nesvede a i když se na trhu jistě najdou jiná levná auta, situace je zkrátka odlišná. Itálie dnes nepotřebuje být „motorizována”, potřebuje spíše najít důvody a prostor, proč si nějaká nová auta kupovat. A ten je vzhledem k současným cenám paliv a absurdním krokům italské vlády velmi malý. Nákup nového automobilu je za takové situace jednou z prvních věcí, které vyškrtnete ze svých priorit.
Jízdních kol se ovšem Italové vzdát nechtějí, kromě volného času je ale začínají v mnohem větším množství používat také ke každodennímu dojíždění do a z práce. Prodej jízdních kol tak asi nebude v Itálii v následujících letech stagnovat a na převažujícím poměru jejich prodejů k odbytu aut se asi hned tak mnoho nezmění. Můžeme přitom jen doufat, že nakaženi cyklistickou horečkou nebudou čeští politici. Pruhy vyhrazené jízdním kolům totiž doposud dopravu ve městech spíše zkomplikovaly, než vyřešily.
Bez ohledu na to je ale zřejmé, že záměr EU zbavit silnice aut se naplňuje ještě dříve, než vůbec mohli v Bruselu doufat. Přesto se o to nesporně zasloužila Unie, třebaže tentokrát ne přímo. Nebo si snad někdo myslí, že by Itálie a další evropské státy trpěly současnými potížemi, kdyby neexistovaly v prostředí věčného přerozdělování a centrálního řízení, ke kterému EU tíhne každým rokem více?
Cyklisté v zajetí aut? Časy se mění...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva