Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další sen o vlastní stáji F1 skončil. Nucený správce rozprodává Manor, k mání je vše
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britskou stáj potkal stejný osud jako předchozí Marussii. Na startu tak už její vozy neuvidíte, u sebe v garáži byste ovšem něco z Manoru vidět mohli.
Bernie Ecclestone kdysi prohlásil, že týmy, které sice mají velké ambice ale malý rozpočet, nemají ve Formuli 1 co dělat. Může to znít krutě, můžeme tato slova zkusit i rozporovat, nicméně čas někdejšímu principálovi šampionátu dává za pravdu. Pokud se podíváme do statistik, zjistíme, že od roku 1997 dokázal až do dneška přežít pouze jeden jediný nový tým, Red Bull Racing. Pravda, jeho rozpočet sice není malý, to je ale stav posledních let, nikoliv počátku životní dráhy, jíž stáj odstartovala jako Stewart Grand Prix.
V mezičase tým dnes známý jako Red Bull několikrát změnil název i majitele, než se z něj stali „rudí býci“. Obdobně tomu bylo v případě Manoru, který taktéž nejprve nastoupil do závodů pod odlišným označením. Původně totiž šlo o srdcovou záležitost Richarda Bransona, zakladatele společnosti Virgin Group. Stáj tak od roku 2009 nesla logo Virgin Racing, to se ovšem již o rok později rozrostlo o značku Marussia, která nakonec odkoupila i kontrolní balík akcií.
Existence ruské stáje však po úpadku stejnojmenné automobilky neměla dlouhého trvání, v lednu 2015 již potřebovala ochranu před věřiteli. Před hrozbou bankrotu sice dokázala o měsíc později uniknout díky novému majiteli, který sice odkaz na Marussii ponechal v názvu týmu, nicméně loni se rozhodl pro změnu na Manor Racing. Člověk stojící za touto operací se jmenuje Stephen Fitzpatrick a vydělal jmění na obchodování s energiemi, zejména pak elektřinou. Nebylo ale zase tak velké, aby si mohl dovolit držet nad vodou vlastní stáj ve Formuli 1, a tak mateřská firma Manoru v lednu oznámila, že následuje příkladu předchozích vlastníků - tedy že žádá o ochranu před věřiteli.
Někteří ještě doufali, že se situaci podaří zachránit, ale nestalo se to. Teď už Manor na návrat ani nemůžeme pomýšlet, nová sezóna startuje již o tomto víkendu. Místo toho nucený správce Manoru oslovil společnost Gordon Brothers, aby mu vypomohla se vypořádat s dluhy. Aktuálně se tak rozjela online aukce, ve které si můžete koupit vše, co Manoru patří. Je například o model monopostu pro letošní sezónu v měřítku 1:6, který byl určen pro vývoj aerodynamiky ve větrném tunelu. Kromě toho lze také sáhnout po litých kolech, jichž lze pořídit doživotní zásobu - na prodej je jich přes 200.
Máme tu také čtyři pojízdná šasí monopostů z let 2015-2016, kompletní boxové vybavení, firemní i závodní oblečení, pět F1 volantů, pneumatiky, kryty motoru či zadní křídla. Kompletní seznam těchto komponentů, ze kterých si nejspíše budete moci sestavit Formuli 1 - byť nejspíše bez motoru - ale bude daleko větší a má být upřesněn v brzké době. Aktuálně tak ještě dodáme, že pořídit lze i dva rozkládací motorhomy a jednu mobilní jídelnu.
Seznam je to vskutku nemalý a pokud hodláte rozjet závodní tým v nějaké nižší divizi, budete mít stoprocentně před zbytkem startovního pole náskok. Šilháte-li ovšem po vstupu do Formule 1, musíte počítat s tím, že finální účet bude daleko vyšší než částka, kterou necháte v aukci. A po sezóně vám nejspíše zůstanou ještě nemalé dluhy jako třeba zmiňované Marussii, která po roce 2014 dlužila 60 milionů liber (cca 1,865 mld. Kč). Konkrétní minimální či odhadované ceny jednotlivých aktiv zatím známy nejsou, s ohledem na šíři jejich nabídky se ale jistě najde pro každého něco. Nakonec, na prodej jsou i věci jako týmové čepice...





Manor se sice připravoval na letošní sezónu, do té ovšem již nenastoupí. Do online aukce tedy míří veškerý majetek britské stáje
Podobně byla před pár léty nabídnuta aktiva Marussie. Řada zde viděných věcí bude i nyní nabízena v rámci rozprodeje Manoru, Marussia byla novými majiteli převzata jako celek
Zdroj: Gordon Brothers
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 9 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 10 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva