Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designér se pokusil zkrášlit jedno z nejošklivějších aut všech dob, asi to nejde
16.2.2021 | Petr Prokopec
Stal se z něj vlastně kult, nakonec ale hlavně díky tomu, že jeho vzhledová neatraktivita překonává i představy o tom, co by se také mohlo dostat do výroby. Pontiac Aztek přitom mohl vypadat lépe, ale jen o trochu.
Vnímání designu je záležitostí ryze subjektivní a co se líbí někomu, nemusí se líbit jinému. Existují však automobily, u nichž se naprostá většina lidí shodne buď na palci dolu, nebo na palci nahoru. Do prvního tábora bezesporu patří vozy jako SsangYong Rodius, Fiat Multipla či Pontiac Aztek, u nichž vlastně dochází v neshodě pouze v jediné záležitosti - ve volbě toho, který z nich je ošklivější. Vyřešit tento spor pak vlastně bude možná i náročnější než zvolit nejkrásnější automobil historie, neboť každý z těchto „pánů na holení“ má svou Achillovu patu.
My se dnes vrátíme k americkému SUV, které vzniklo pozoruhodným řetězem lidských selhání a koncernem General Motors bylo vyráběno v letech 2000 až 2005. Už tak krátké působení na trhu svědčí o tom, že rozhodně nešlo jen o „pravděpodobně nejuniverzálnější vozidlo planety“, jak jej Pontiac propagoval, ale především o jedno z těch nejošklivější. Tento názor ostatně sdílel i Bob Lutz, který v době příchodu vozu do prodeje začal koncernu GM šéfovat. Vzhled modelu Aztek totiž přirovnal k naštvanému kuchyňskému robotovi.
Ve výsledku tedy nebylo překvapivé, že se mu u zákazníků moc nedařilo. GM předpokládalo, že ročně se jich prodá alespoň 75 tisíc kusů, přičemž 30tisícikusová roční produkce byla nutností pro to, aby se Aztek po ekonomické stránce vyplatil. Nicméně prodejní vrchol přišel v době 2002, kdy prodáno bylo 27 793 aut - tedy méně, než bylo potřeba. Celkem pak montážní linky vyprodukovaly 119 692 aut. Není to nic, na poměry amerického trhu ale tehdy nebylo a ani dnes není dost.
Pontiac přitom každoročně auto vylepšoval, soustředil se však spíše na rozšiřování výbavy než na úpravu vzhledu u - i stan se z auta dal udělat, jak ukazuje hlavní fotka. I design byl v roce 2002 mírně modifikován, o více se ale nyní pokusil až nám dobře známý profesionální grafik vystupující na internetu pod přezdívkou TheSketchMonkey, který Aztek přepracoval alespoň v počítači. Přitom se soustředil hlavně na čelní a boční partie, kterým dodal odlišné světlomety a jiný nárazník. Mimo to prošel úpravami koncový sloupek, u kterého došlo na bohatší prosklení.
Drobných změn proběhlo daleko více, vesměs ale již jde o detaily - třeba v podobě vyretušování výpletu čelní masky či změny v bočním oplastování. Podívejte se na výsledek sami. Dá se říci, že Aztek se po úpravách jeví jako líbivější vůz, na přihlášku do soutěže krásy to ale není - spíše máme pocit, že nehezké auto je to pořád, akorát tím, jak není tak dramaticky ošklivé, už nedokáže zaujmout ničím. Takový základ nejspíš moc zkrášlit ani nejde.






Pontiac Aztek mohl vypadat o trochu lépe, ale opravdu jen o trochu. Automobilka se design v průběhu výroby pokoušela napravit a třeba odstranění velkých černých plastových ploch pomohlo, ale ne dost. Jak jeho podobu vylepšil současný designér, můžete vidět na videu níže. Ilustrační foto: Pontiac
Zdroj: TheSketchMonkey@Youtube
Bleskovky
Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025
Nejnovější články
Porsche odhalilo novou 911 Turbo S a je to další hybridní nesmysl vážící pomalu 2 tuny, přesto bude vyžadovat péči jako kojenec
včeraDělníci v továrně Hyundai jdou do stávky, chtějí - čtete správně - vyšší věk odchodu do důchodu
včeraRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
včeraZ „echt rakouského” vzhledu nového Audi si utahuje polovina internetu, sériová verze přesto nebude jiná
včeraŘidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva