Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští

Winfried Vahland končí na pozici generálního ředitele Škody a Jürgen Stackmann už dále nepovede Seat. Oba ale míří zastávat jiné funkce v rámci koncernu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští

26.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Winfried Vahland končí na pozici generálního ředitele Škody a Jürgen Stackmann už dále nepovede Seat. Oba ale míří zastávat jiné funkce v rámci koncernu.

Jedním z očekávaných důsledků aféry zvané Dieselgate byly velké personální změny ve vedení koncernu Volkswagen a jeho jednotlivých značek. Revoluce v tomto ohledu začala shora, když nejprve rezignoval sám šéf koncernu Winterkorn a nahrazen byl dosavadním prvním mužem Porsche Müllerem. Bylo by ale naivní očekávat, že se změny zastaví zde - hned krátce po Müllerově jmenování proběhly další, nesoustřeďují se jen na vedení koncernu a vlastně ani nespočívají pouze v personálních záležitostech. Tak si pojďme zrekapitulovat vše podstatné, co se v pátek večer ještě stalo.

Pro nás je zřejmě nejzajímavější dopadem to, že ve funkci předsedy představenstva české automobilky Škoda končí po pěti letech Winfried Vahland, jehož jméno je spjato s léty největší expanze škodovky v jejích dějinách. Pro Vahlanda jistě nebylo jednoduché odejít, i když to udělal dobrovolně a ve snaze koncernu v jeho těžkých chvílích pomoci. „Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu,” řekl Vahland.

Už před vypuknutím skandálu s TDI byl považován za jednoho z kandidátů na nového šéfa celé skupiny VW, neboť krom úspěchů ve Škodě má na svém kontě také zdařilý rozvoj aktivit Volkswagenu v Číně. Nyní odchází v rámci restrukturalizace aktivit celého koncernu na pozici šéfa zcela nově vytvořené divize North America, která zahrne trhy USA, Mexika a Kanady. Nenaplnila se tedy očekávání odchodu Michaela Horna, šéfa Volkswagen Group of America, ten zůstává ve své funkci, ostatně v ní není dlouho a skandálu datujícího se k roku 2009 (a možná ještě dále) těžko bude strůjcem. Právě i nad ním ale nyní bude mít moc Vahland a jeho úkoly jsou jasné - napravit pošramocenou reputaci VW v Americe a zachránit, co se ještě zachránit dá.

Tato změna bude účinná od 1. listopadu, kdy na pozici předsedy představenstva Škody usedne pětapadesátiletý Bernhard Maier, dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing. Jeho život je spjat s automobily, ne však vždy s Volkswagenem. Maier se vyučil automechanikem a vystudoval podnikovou ekonomiku v německém Calw. V roce 1988 nastoupil do prodejní organizace BMW, kde zastával různé řídicí funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil Maier k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche AG stal členem představenstva za prodej a marketing, nyní se posouvá ještě výše - povede jednu z nejrychleji rostoucích značek koncernu VW.

Rošádou u Škody a amerického zastoupení VW ale změny ve vedení a organizaci společnosti nekončí. Se svým dosavadním šéfem se musí rozloučit i Seat, který přijde o Jürgena Stackmanna, muže stojícího za stabilizací španělské značky v posledním roce. Ani on ale není ve skandálu nijak namočen - s účinnosti od 1. října vystřídá Christiana Klinglera, jehož odchod prý již byl plánován. Tento člověk vedl prodej a marketing jak za celou skupinu VW, tak za značku Volkswagen a přesně jeho kompetence Stackmann převezme. Jeho místo u Seatu převezme Luca de Meo, který též dosud řídil prodej a marketing, ale u Audi.

Další změny ve společnosti jsou spíše organizační a nebyly „upečeny” tento týden, celá krize spíše urychlila jejich zavedení - vznikne jednotka spojující značky Bentley a Bugatti, dále přetrvá spojení Audi, Lamborghini a Ducati, samostatnost Porsche a také Truck Holdingu, Power Engineeringu a VW Financial Services. Oproti předchozím očekáváním nebudou spojeny aktivity VW, Škody a Seatu - tyto značky zůstanou dále samostatnými jednotkami a dozorčí rada dokonce slibuje jejich vyšší samostatnost. Tomu odpovídá i zrušení výrobního oddělení na úrovni koncernu, které dosud vedl Thomas Ulbrich.

Změn tedy u VW probíhá dost a jistě nemusí být poslední - o spoustě těch menších se pravděpodobně ani nedozvíme. Nový šéf Porsche, který zaskočí za Matthiase Müllera zatím znám není, vedení firmy se ale pro tuto chvíli ujal Oliver Blume a očekává se, že bude jmenován i novým generálním ředitelem. To ale ještě bude muset potvrdit představenstvo společnosti, které se sejde příští týden.

Ve spojení s mnoha novinkami pak Herbert Diess, ředitel Volkswagenu coby značky oznámil, že kauza motorů TDI se týká 5 milionů osobních VW, zejména pak předchozích generací Golfu, Passatu a Tiguanu. Stále neoficiální seznam dotčených motorů už jsme vám přinesli a zdá se, že se krom tříválcové 1,2 brzy stane oficiálním. Diess pak znovu potvrdil, že nové a všechny aktuální modely plnící normu Euro 6 už nemají s kauzou co do činění.


Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 1 - Winfried Vahland ex sef Skoda 01Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 2 - Winfried Vahland ex sef Skoda 02Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 3 - Winfried Vahland ex sef Skoda 03
Dosavadní šéf Škody Vahland se s Českem loučí, míří do USA

Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 4 - Bernhard Maier sef Skoda 01Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 5 - Bernhard Maier sef Skoda 02Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 6 - Bernhard Maier sef Skoda 03
Novým šéfem škodovky je Bernhard

Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 7 - Jurgen Stackmann ex sef Seat 01Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 8 - Jurgen Stackmann ex sef Seat 02Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 9 - Jurgen Stackmann ex sef Seat 03
Po šéfovi má i Seat, Jürgen Stackmann míří zpět do Německa

Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 10 - Luca de Meo sef Seat 01Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 11 - Luca de Meo sef Seat 02Dieselgate připravila o šéfa i Škodu a Seat, VW ale neopouští - 12 - Luca de Meo sef Seat 03
Novým nejvyšším mužem ve Španělsku bude Ital Luca de Meo z Audi, který dříve působil též u Fiat

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše