Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dopravci varují před totálním kolapsem zásobování, pokud se politici nerozhoupou k rychlé akci
11.3.2022 | Petr Prokopec
Zatímco situace v oblasti automobilové dopravy se rychle komplikuje, politici přemýšlí nad její rychlejší elektrifikací. Nemožné, říká německá asociace BGL, bez okamžitého řešení pro dieselové náklaďáky se mohou regály supermarketů brzy vyprázdnit.
Šéf koncernu VW Herbert Diess včera řekl, že rusko-ukrajinský konflikt bude mít na evropskou ekonomiku horší dopady než roky boje s koronavirem. Zda tomu tak skutečně bude, je předčasné soudit, pokud ale nedojde k rychlému ukončení války a návratu Ruska mezi země, s nimiž se západní mocnosti „baví”, je to nanejvýš pravděpodobné. Dopady jsou bezprostředně patrné na cenách paliv, kdy se ceny benzinu už po dvou týdnech války blíží 50 korunám za litr, zatímco motorová nafta mnohde tuto mez překonala. Něco takového se nikdy dříve nestalo.
Ať už ale budou dlouhodobé dopady jakékoli, ty krátkodobé jsou zřejmé a na způsobení řady problémů stačí samy o sobě. Největším rizikem jsou aktuálně výkyvy v oblasti zásobování, jak varuje německá asociace dopravců BGL. Prázdné regály jsou podle ní stále blíže realitě, a mluvčí asociace Dirk Engelhardt tak již vyzval politiky, aby rychle přijali efektivní opatření. „Bez dieselových náklaďáků mohou regály v obchodech zůstat prázdné již zítra. Pokud ministři nezareagují na naše varování, realita je velmi brzy dožene.“
Asociace přitom volá po „komerční motorové naftě“, což by ve výsledku znamenalo snížení zdanění, a tady i ceny paliva právě pro firmy zajišťující zásobování. Návrhu německých křesťanských demokratů (CDU), jenž má vést ke snížení DPH, se pak BGL jen směje. Jde totiž o podobnou „pomoc”, s jakou přišla česká vláda. Je totiž třeba si uvědomit, že firmy si daň z přidané hodnoty odečítají, a tak je její výše bezprostředně netrápí. Tento krok pomůže maximálně soukromým motoristům, nikoliv však dopravcům.
Ti navíc poukazují, že růst cen pohonných hmot je sice největším problémem, ovšem zdaleka není jediným. Ceny tahačů totiž jen za poslední čtyři měsíce vzrostly o 10 až 12 tisíc Eur (cca 252 až 302 tisíc korun), ceny přívěsů pak za stejnou dobu o 4 až 5 tisíc Eur (101 až 126 tisíc Kč). Ovšem i když by si je firmy mohly dovolit, dodací lhůta nyní přesahuje 12 měsíců. Veškeré půjčovny navíc hlásí prázdno. A aby toho nebylo málo, je v důsledku koronaviru a souvisejících restrikcí nadále nedostatek řidičů.
Jak tedy dodává jeden z dopravců, k prázdným regálům vše směřuje, zdá se to být jen otázkou času. Tedy za předpokladu, že politici nepřijdou se skutečně smysluplným řešením. Tím přitom ani v nejmenším není bateriový elektrický pohon, právě naopak. Jak totiž uvádí Engelhardt, dostatečnou náhradou dieselových kamionů budou až ty vodíkové, ovšem ty se mají dostat na trh až v roce 2027.
„Pokud tedy chcete, aby zásobování fungovalo, je potřeba dieselových aut,“ shrnuje vše Engelhardt. Přičemž tentokrát by politici, ne jen němečtí, měli poslouchat. Už nejde o ideologickou debatu či přemítání nad tím, co bude za 15 let. Podle BGL jde o to, co může přijít za pár dnů.



Je vlastně zcela jedno, o jaké zboží jde, jeho přepravu nicméně prakticky vždy zajišťují dieselové náklaďáky. Dopravce nicméně existenčně ohrožuje zdražování pohonných hmot, proto vyzývají politiky k urychlené reakci, jinak mohou už pár dnů regály zet prázdnotou. A elektřina tento problém vyřešit skutečně nesvede. Ilustrační foto: Scania
Zdroje: Focus, BGL
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 6 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 59 minutami
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
před 2 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 3 hodinami
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před 5 hodinami
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
