Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dvanáct statečných: toto je posledních 12 značek, které ještě nabízí motory V12
2.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li si pořídit dvanáctiválec, je třeba se pořádně plácnout přes kapsu. Ještě je z čeho vybírat, nabídka těchto dinosaurů se ale postupně tenčí.
Osmiválce má i dnes pod kapotou kde co, desetiválce se také najdou, i když už jsou výrazně vzácnější. Označení „šlechta mezi motory” ovšem mezi všemi konfiguracemi patří jediné - V12. Dvanáctiválce jsou v nejlepších supersportech a v nejluxusnějších verzích už tak dost luxusních aut, a to z jednoho prostého důvodu - jejich projev je nejkultivovanější a nejhladší.
Proč tomu tak je, jsme osvětlili už loni. Jsou to dva řadové šestiválce na jedné klikové hřídeli, dva téměř dokonale vyvážené motory, které mají dohromady perfektně hladký chod. K zážehu u nich dochází šestkrát za jednu otáčku klikové hřídele, což dále přispívá jemnosti provozu.
V supersportech lze zase využít toho, že V12 bude mít menší válce při stejném objemu jako V8 nebo V10, takže snáze dosáhne vysokých otáček. Z těchto důvodů tyhle motory ve špičkových autech pracují, a proto asi jen tak nevymřou, i když regulační snaha úředníků účinně působí opačným směrem. Jejich počet na trhu se tedy zmenšuje a dost pravděpodobně dále zmenšovat bude. Proto si pojďme projít, které značky ještě V12 ve své nabídce mají. Je jich překvapivě málo.
1. Aston Martin
Také vás před několika týdny tak potěšila zpráva, že Aston Martin V12 Vantage S dostal manuální převodovku v kombinaci s motorem V12? Byla to pozoruhodně dobrá zpráva, jeho motor, atmosférický šestilitr, je nicméně na odchodu. Nahrazuje ho přeplňovaný 5,2l dvanáctiválec. Pravda, je to downsizing a ani odklon od atmosféry nekvitujeme, zejména když DBS znělo tak božsky. Jenže pořád je to V12 a to se v tomhle případě počítá.



2. Audi
V12 TDI v modelu Q7 je už bohužel minulostí, ale do současné A8 člověk dostane 6,3l W12 s atmosférickým plněním. Že by tenhle motor možná slušel i nové R8, můžeme spíš spekulovat, na 99 % ho ale nedostane. Stejně jako ho těžko kdy dostane jiný model automobilky. I když, nová Q8 by mohla dostat trochu menší W12, o kterém bude řeč za chvíli.
3. Bentley
Dvanáctiválce se montují také pod kapoty vozů Bentley a právě zde je můžete dostat v SUV - nová přeplňovaná šestilitrová W12 je zatím jediným motorem v nabídce modelu Bentayga. A starší verze je pochopitelně dále k mání v Continentalech. Pravda, pochází od Audi, resp. koncernu Volkswagen, ale Bentley cílí na zcela jiné zákazníky a motor je pro ně specificky upraven.
4. BMW
Novou řadu 7 si dnes už můžete koupit i s dieselovým čtyřválcem, a to dokonce též v prodloužené verzi. O trochu lepší volba ale bude poctivá benzínová 6,6l V12, která se montuje jen do prodloužených 760Li a M760Li. Tenhle motor se představil relativně nedávno a je nový, takže se asi nemusíme obávat toho, že by nějak rychle vyklidil pole. Můžeme se ale ptát, jestli Alpina připraví jeho vylepšenou verzi, když nic jako BMW M7 zřejmě očekávat nejde.
5. Ferrari
Tahle značka je tak trochu samozřejmě, když si udělala jméno zejména na dvanáctiválcových autech - i jedno nejslavnějších Ferrari všech dob, model 250 GTO, má třílitrový vidlicový dvanáctiválec. Dnes Ferrari nabízí motor o objemu 6 262 ccm, který má striktně atmosférické plnění. Elektřiny se ale nebojí, jak ukazuje model LaFerrari.
6. Hongqi
Pokud jste o téhle automobilce nikdy neslyšeli, jistě nebudete sami, my jsme o ní ale několikrát psali. Je to čínská „ex-soudružská” značka, která vyrábí pro čínský trh, a to zejména limuzíny pro vedení komunistické strany. Model L5 je poháněn šestilitrovým dvanáctiválcem o nějakých 400 koních a existuje jako čtyřdveřová limuzína a čtyřdveřové kabrio na přehlídky.
7. Lamborghini
Odvěký rival Ferrari ze Sant'Agaty Bolognese také nabízí dvanáctiválec, a to ve svém modelu Aventador. Z 6,5 litru objemu tu dokázali inženýři vydolovat až 750 koní, to ve verzi LP750-4 SV. Bez přeplňování, samozřejmě - tomu se Lambo jako jedna z mála značek, alespoň u sporťáků, vehementně brání.
8. Mercedes-Benz
Dvanáctiválce mají u Mercedesu poměrně dlouhou historii a nepracují výhradně ve vozech s trojcípými hvězdami, ale o tom až dále. Aktuálně si můžete s V12 objednat třídu S ve všech třech karosářských verzích a třídu G. Že ani jedna nebude vůbec levná, snad netřeba dodávat, ale mezi auty na tomhle seznamu budou všechny patřit k těm levnějším. A Mercedes ujišťuje, že V12 nedá - sice ví, že z hlediska efektivity jsou zbytné, zákazníci je ale prostě chtějí.
9. Pagani
Italské trio uzavírá značka Pagani, která má dvanáctiválce od Mercedesu, resp. od jeho dnes už divize AMG. Německé 7,3 V12 se montovaly, vlastně občas pořád ještě montují do Zondy a dnes je najdeme v modelu Huayra, ovšem už přeplňované.
10. Rolls-Royce
Vrchol luxusu samozřejmě nemůže chybět, i když jeho motory pocházejí od BMW. Aktuálně se do aut značky Rolls-Royce montují dva velmi objemné motory - první o objemu 6,8 l bez přeplňování a druhý 6,6l s turbodmychadly. Oba pocházejí od značky BMW.
11. Toyota
Čtete správně, Toyota také vyrábí dvanáctiválcový motor. Montuje ho do jediného auta, modelu Century, který je na světě od roku 1967 v pouhých dvou generacích. Ta aktuální, druhá, je na světě od roku 1997 a její pětilitrová V12 v aktuální verzi, po přiškrcení kvůli emisím v roce 2010, nabízí asi 310 koní a 470 Nm. Existuje i ve verzi na CNG, čímž se Century kvalifikuje jako nízkoemisní vozidlo. A v případě poruchy umí jet jen na jednu řadu válců. Inu, to je trochu jiný svět dvanáctiválců...
12. Tramontana
Další značka, o které leckdo nemá ani ponětí, i když se na našem webu také párkrát objevila. Jediný vůz, který vyrábí, se jmenuje Tramontana R a není pro každého, ale nejen designem. V útrobách nicméně může být 5,5l V12, která díky přeplňování dává 729 koní a 1 104 Nm. Na zhruba 1,2 tuny hmotnosti.
Inspirace: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejčtenější články
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025Toto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
13.4.2025EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva