Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fernando Alonso byl ve Spa na své auto příliš rychlý, přestalo chápat, co dělá
29.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Člověk by řekl, že čím rychleji řídí pilot F1 svůj monopost, tím lépe. U McLarenu ale v posledních letech fungují věci trochu jinak.
Po měsíční letní přestávce se o uplynulém víkendu opětovně roztočilo soukolí Formule 1. Šampionát se přesunul do belgického Spa, jež se stalo hlavně dějištěm vzpomínek na Michaela Schumachera. Právě zde před šestadvaceti lety německý závodník poprvé ukázal, jaký talent v něm dříme. Nyní se za volant jeho Bennettonu z roku 1994 posadil jeho syn Mick, který odjel demonstrativní kolo. Přitom se okamžitě začalo spekulovat, že by během dvou tří let mohl být již pravidelným účastníkem F1.
Nešlo ovšem o jedinou vzpomínku na Schumiho, o další se postaral Lewis Hamilton. Ten si totiž vyjel 68. pole position v kariéře, čímž německou legendu vyrovnal. Závod, který byl pro něj již celkově dvoustým, pak i vyhrál, čímž se počet jeho zlatých vavřínů ustálil na čísle 58. V obou těchto disciplínách ale Hamilton na Schumachera ztrácí, Michael má na svém kontě 91 prvenství a 306 startů ve Velkých cenách.
I přes tuto vzpomínku se ovšem dnes chceme věnovat něčemu trochu jinému, a sice odstoupení Fernanda Alonsa ve 27. kole ze čtyřiačtyřiceti. Španělský závodník měl totiž velmi dobrý start, po kterém se dostal na sedmé místo. Postupně se ale začal pořadím propadávat, až nakonec oznámil problém s motorem a zajel do boxů. Pro techniky Hondy to přitom bylo velké překvapení, neboť chybu neviděli.
V prvé chvíli se začalo spekulovat, že Alonsa již závod na chvostu startovního pole nebavil, a proto se rozhodl monopost jednoduše odstavit s výmluvou na chybu motoru. Tomu napovídal i jeho dotaz, který vznesl k týmu krátce před zastavením, a jenž mířil k možnosti příchodu deště. Na to dostal zamítavou odpověď, pročež závod označil za pouhý test a odstoupil.
Aktuálně se zdá, že Alonso mohl mít s monopostem stejný problém, jaký musel řešit i během kvalifikace. V té Španěl překvapivě bojoval o postup do třetí části, nakonec se však rychlého kola nedočkal. Důvodem byla zmatená elektronika jeho monopostu, jež jednoduše řečeno nedokázala pochopit, že je Alonso tak rychlý.
Vůz totiž funguje na bázi algoritmu, který reaguje na míru sešlápnutí plynového pedálu. Alonso byl v zatáče Pouhon ve vzduchovém pytli svého stájového kolegy Stoffela Vandoorna, načež mohl tímto projet na plný plyn. Systém to vyhodnotil tak, že se závodník nachází v jiné části okruhu, než kde skutečně byl a přizpůsobil tomu fungování vozu.
Před následující šikanou Fagnes tedy ubral výkon, což Alonsa stálo právě onen zmiňovaný postup do třetí části kvalifikace, nebyl tu dostatečně rychlý, i kdyby se ušlapal k smrti. Na místě je otázka, kdo tu vlastně řídí auto, moderní ef-jedničky ale zkrátka takto fungují, správná interakce pilota a elektroniky je klíčová. A Alonso byl na očekávání elektroniky jeho McLarenu příliš rychlý.
Šéf divize Honda F1 Yusuke Hasegawa již chybu přiznal a uvedl, že značka bude muset změnit procedury, aby bylo zajištěno, že „jezdec v důsledku jiného stylu jízdy nezpůsobí zmatení systému“. Pro japonskou automobilku to není zrovna dobrá vizitka a není překvapivé, že Alonso zvažuje, zda u týmy McLaren-Honda zůstane i v následující sezóně. Zatím je Španěl bez smlouvy, přičemž možnosti má hned tři - tou první je setrvání, druhou pak odchod z Formule 1. K tomu se ale podle svých slov zatím ještě nechystá.
Zbývá nám tu tedy možnost č. 3, jíž má být přestup k jinému týmu. Konkrétně se mluví o Williamsu, kde by nahradil dalšího veterána F1, a sice Felipe Massu. Podle spekulací je odchod Alonsa od McLarenu jistý na 90 procent, přičemž jeho plat má vysázet na stůl otec jeho budoucího stájového kolegy Lance Strolla, který Williams sponzoruje. Vše se má potvrdit během několika málo týdnů.
Vůbec bychom se ale nedivili, kdyby Alonso opravdu odešel. Honda se od svého návratu do Formule 1 pouze trápí a McLaren naposledy vyhrál v roce 2012. Williams sice aktuálně rovněž není v nejlepší kondici, pohání jej ovšem motory Mercedesu. Na vítězství tak může pomýšlet o poznání spíše...






Alonso měl letos ve Spa opět smůlu, opět hlavně kvůli Hondě. Není tak divu, že zvažuje přestup do jiného týmu, nejpravděpodobněji prý k Williamsu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gonzalez si udržuje těsný náskok i po titulovém souboji s Moreirou na Phillip Islandu včera 19:34
- Test Superbike - Jerez, 2. den včera 18:55
- Triumph Scrambler 900 2026: s podvozkem Showa včera 13:34
- Test Superbike - Jerez, 1. den 21.10.2025
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 21.10.2025
Nejnovější články
Dodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
před 11 hodinamiŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
včeraToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
včeraMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
včeraFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzaly nová BMW zdarma. Ukázaly, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.23. 00:34 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:31 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch