Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá
30.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.
Poslední informace dotýkající se hybridního Fiskeru Karma bychom mohli odstartovat úvodem podobným tomu, který kdysi zazníval v televizním seriálu Odpadlík. Henrik Fisker býval dobrým návrhářem, ale pak spáchal ten nejhorší hřích, když se rozhodl založit si vlastní automobilku a pod tíhou dotací přesedlal z klasických benzinových sporťáků na alternativní pohon. Ten se jevil jako zachránce planety, samotný Fisker Automotive ale spíše táhne ke dnu - automobilka jej má na skladě tolik, že nemá problém s dodávkami, i když půl roku nevyrobila ani kus.
Značce totiž už loni zkrachoval výhradní dodavatel akumulátorů, společnost A123 Systems. Její problémy ale nevznikly ze dne na den, a tak je americká automobilka již šest měsíců bez komponentů, které jsou pro provoz modelu Karma životně důležité. Sama automobilka přitom říká, že z původně ohlášených třech tisíc objednávek uspokojila necelé dvě třetiny, zbytek zájemců zřejmě od původního záměrů Karmu koupit ustoupil.
Fisker každopádně nevyrábí a situace se hned tak nezmění, třebaže se blýská na lepší časy. Fisker totiž úspěšně vyjednává s čínskou společností China Grand Automotive Services Co. o distribuci na tamním trhu. Se stejnou nadějí v oku pak firma vzhlíží k dalšímu čínskému gigantu Wanxiang Group, který v prosinci trumfnul americkou společnost Johnson Controls vyšší částkou za koupi zkrachovalého dodavatele baterií A123 Systems.
V té chvíli však nastalo hotové pozdvižení v americkém kongresu, neboť firma vyrábějící komponenty pro hybridy je také jedním z armádních dodavatelů. Okamžitě tak vyvstaly obavy, zda s převzetím neuniknou citlivá data. A to přesto, že Wanxiang již od počátku usiloval pouze o tu část firmy, která s dodávkami pro U.S. Army nemá pranic společného. O tom se zřejmě nakonec přesvědčili i kongresmani, celá záležitost tak nakonec dostala oficiální požehnání. Wanxiang tedy za 257 milionů dolarů (4,88 miliardy korun) převezme nearmádní divizi A123 Systems, z čehož mají radost nejen u Fiskeru, ale také u BMW. Firma totiž bateriemi zásobovala i německou značku. Přechod na jiné akumulátory by prý přitom nebyl snadný.
Otázkou nyní je, kdy bude obnovena výroba, váže se na ní totiž znovurozjetí linek také u Fiskeru a dokončení vývoje menšího modelu Atlantic. Dá se ale předpokládat, že hned tak to nebude. Zájemci o Fisker Karma tak budou ještě chvíli odkázáni pouze na skladové zásoby, což platí i o příznivcích modelů BMW Active Hybrid.






















Fisker Karma má opravdu pohledný design. Kvůli problémům A123 Systems se však již šest měsíců nevyrábí a Fiskeru to zdá se ani moc nevadí...
Zdroj: WorldCarFans, MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 2 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před hodinouMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 2 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 3 hodinamiTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 4 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB