Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru
3.4.2019 | Petr Prokopec
Černé sny lidí strachujících se z rozmachu systémů autonomního řízení se stávají realitou ještě dříve, než k onomu rozmachu mohlo dojít. Štěstí, že za hackery zde byli vědci, tak tomu ale nemusí být pokaždé.
Akcie Tesly v poslední době více než co jiného připomínají horskou dráhu. K rekordům má jejích hodnota daleko, i když je zrovna na vrcholu některé z vln. Automobilka by se dle expertů měla zabydlet v pásmu od 240 do 290 dolarů (cca 5 530 až 6 670 Kč) za akcii, tedy alespoň v nejbližší době. Co se stane ve chvíli, kdy trh, který Tesla měla dosud prakticky celý pro sebe, začne dobývat i konkurence, je však ve hvězdách. Vše bude záviset na tom, jak dobří budou rivalové a jak moc se kalifornské značce povede vyřešit nemalé množství problémů, které ji obklopuje.
Na nejnovější potíž důrazně upozornili „hodní hackeři” z výzkumné laboratoře Tencent Keen Security Lab, která se věnovala průzkumu autonomních technologií. Teslu Model S jedničkou s hvězdičkou rozhodně neohodnotila, naopak rozdávala jen samé pětky. Vědci zjistili, že za pomoci několika poměrně jednoduchých triků lze snadno ošálit software, který Tesla používá. Automobilka na to samozřejmě již zareagovala ve svém obvyklém, arogantním stylu, nicméně sám Elon Musk na Twitteru uznal, že laboratoř „odvedla dobrou práci. Jako obvykle.“
Oč přesně šlo? První test spočíval v ošálení automatických stěračů čelního okna vozu. K tomu postačilo umístit před Model S televizi, jejíž rozmazaný barevný obraz senzory skutečně oklamal. Automobilka sice uvedla, že zkouška neodpovídala reálnému scénáři, s čímž lze souhlasit, ovšem zároveň dodala, že automatický cyklus stěračů je momentálně v testovacím provozu. To jinými slovy znamená, že Tesla nedělá ze svých zákazníků pokusné králíky pouze v případě Autopilotu, ale i u dalších systémů.
Do značné míry jde o důsledek strategie firmy. Snaží se automobilový průmysl inovovat, a pokud zůstaneme pouze u hnacího ústrojí, je třeba uznat, že se jí to skutečně daří. Ovšem v řadě dalších věcí „objevuje kolo“ dávno poté, co se na něm ostatní již prohání. Za příklad mohou posloužit dynamická brzdová světla, které ale třeba BMW používá již déle než dekádu. Nyní tu pro změnu máme problémy s automatickým chodem stěračů, které taktéž již zavedené značky dávno netrápí.
Podstatnější ovšem byly nesnáze spojené s autonomním řízením. Výzkumníci na zem nalepili tři malé bílé nálepky, které systém Autopilot považoval za legitimní silniční značení. A nechal se jimi oklamat do takové míry, že v plné rychlosti přejel do protisměru. Pokud by se něco takového doopravdy stalo - a že není těžké totéž záměrně narafičit ve skutečném provozu - posádka by byla v nemalém ohrožení. Tesla opět výsledek smetla ze stolu jako neopodstatněný, neboť řidič má přece kdykoliv možnost systém deaktivovat.
Kalifornská automobilka kromě toho znovu dodala, že podmínky testu vůbec neodpovídají realitě. V tom se ale poněkud sekla, vzpomenout lze na mnohé nehody vozů značky s aktivovaným Autopilotem, ke kterým došlo v místech, kde probíhaly opravy vozovky. Na silnici se v daný moment objevilo několik značení, přičemž člověk by je bez problému rozlišil. Autonomní řízení však bylo zmateno a vůz skončil ve svodidlech.
Další test se týkal možnosti ovládnout řízení za pomoci herního joysticku, což se skutečně i stalo. A to dokonce nemusel být ani aktivován Autopilot. Ani v tomto případě se však automobilka problémů neobává, prý pravidelně provádí bezpečnostní aktualizace palubního software.
Ukazuje se tedy, že automobilka ve snaze o maximální inovaci selhává v řešení elementárních rizik a rozličných banalit. A přichází tak i o dříve zapřísáhlé fanoušky. Jedním z nich je i známý šperkař Ben Baller, který Muskovi kdysi vyrobil úchvatný diamantový prsten.
Baller je, tedy spíše byl hrdým majitelem Tesly. Zvrat přišel ve chvíli, kdy jej jeho vůz zamkl uvnitř. „Přeju si, aby to byl zatracený sen. Jsem zamčený uvnitř v mé zatracené Tesle. Vím, že jsem byl fanoušek Tesly a řekl jsem o Tesle mnoho dobrých věcí. Ale jsem v tom autě zamčený už 37 minut a čekám na asistenční službu,“ postěžoval si Baller na sociálních sítích přímo z vozu.
Pomoc nakonec dorazila a Baller se ven dostal. Jenže se zasekáváním klik a zámků má Tesla nemalé problémy. V únoru kvůli tomu zemřel majitel Modelu S, jehož vůz se vznítil. On byl však zamčený uvnitř a uhořel. Pro samotnou Teslu by ale tyto problémy měly být varováním, že horečnaté snahy o inovativnost nemusí být vždy tou správnou cestou a že dle jejího názoru přežití automobiloví dinosauři vědí, proč setrvávají u léta prověřených procesů.






Vědci z laboratoře Tencent Keen Security Lab zjistili, že autonomní řízení Tesly má nemalé rezervy, navzdory zavádějícímu názvu Autopilot
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 9 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před hodinou
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 4 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 5 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
