Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné
1.3.2020 | Mirek Mazal
Když si dnes policejní sbor pořídí Ferrari, je to spíše reprezentativní záležitost, jako třeba v Dubaji. Toto je jiný případ. Historicky první Ferrari u policie skutečně sloužilo po 12 let jako kterýkoli jiný vůz.
Ferrari 250 GTE bylo prvním sériovým modelem z Maranella s uspořádání interiéru 2+2. Vývoj vozu profitoval z úzké spolupráce mezi Ferrari a studiem Pininfarina, které navrhlo karoserii a podniklo několik testů ve větrných tunelech turínského polytechnického institutu. Auto ale mělo cestu ke slávě vyšlapanou i jinak - ze čtyřech vývojových prototypů jeden sloužil samotnému Enzovi Ferrarimu, druhý byl použit jako safety car v závodě 24 hodin Le Mans. Ani jedno z toho nebylo v případě prototypů obvyklé.
Sériová verze byla postavena na podvozku 250 GT LWB Tour de France s motorem V12 vyhnaným do třílitrového objemu. Dvanáctiválec disponoval ve své době ohromujícím výkonem 177 kW (241 koní) se schopnostmi dosáhnout nejvyšší rychlosti přes 225 km/h. Samotný agregát byl posunut dopředu, rozšířil se rozvor včetně zvýšení střechy a do interiéru přibyla dvě plnohodnotná sedadla. Bylo to povedené auto, a tak se do historie automobilismu zapsalo i zásluhou svého času vysokého zájmu kupců. V letech 1960 až 1963 bylo zákazníkům předáno celkem 953 exemplářů.
Po osudu 951 z nich by bylo složitější pátrat, v případě dvou z nich máme jasněji. V roce 1962 při slavnostním ceremoniálu za účasti prezidenta Itálie a náčelníka policie byl položen veřejnosti dotaz, co je zapotřebí k boji proti zločinu v Římě. Odpověď zněla: „Ferrari!“ Jakkoli to lidé možná řekli jen v žertu, díky vysokému výkonu a čtyřem sedadlům bylo 250 GTE skutečně vybráno do služby proti dobovým gangsterům. Stalo se tak vůbec poprvé v historii - výrobce dodal dva kusy pořádkového provedení s temně modrým lakem, majáky, hledací lampou, vysílačkou a sirénou, technika zůstala nezměněna, nebyl ani důvod.
Jeden z dodaných vozů byl později zničen, druhý z roku 1962 se sériovým číslem 3999 GT a poznávací značkou „POLIZIA 29444“ se dochoval dodnes. Oficiálním řidičem tohoto automobilu byl legendární maršál Armando Spadafora. Po jedenácti letech ve službě byl stíhací vůz prodán v aukci policejního majetku. Čtyřmístný stíhač římské policie se stal celebritou a právoplatnou předlohou mnoha zmenšených modelů.
Dnes je originální exemplář kdysi hlídající Řím po letech strávených v různých kolekcích na prodej. Společnost Girardo & Co. v Londýně vystavila naleštěný sběratelský unikát doplněný o dokumentaci dokazující pravost artefaktu boje proti italskému zločinu ze 60. let 20. století. Kus historie není doplněn o cenovku, ale to v takových případech nepřekvapí - pokud se na cenu musíte ptát, na takové auto nemáte.









Ferrari 250 GT 2+2 Polizia Mobile je na prodej za blíže nespecifikovanou cenu, nízká rozhodně nebude
Zdroje: Girardo, Petrolicious@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 5 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 8 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 10 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
