Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci odhalili pokoutné praktiky BMW, uměle jimi navyšovalo prodeje i zisky
3.3.2021 | Petr Prokopec
BMW zjevně tuze nerado prohrává a když už by se to mělo stát, „nějak” si úspěch zařídí. V Japonsku - a zřejmě nejen tam - tak činilo na úkor dealerů a ti se museli ozvat.
Není žádným tajemstvím, že automobilky nejednají s dealery zrovna v rukavičkách a když jim teče do bot, s gustem se na nich „zahojí”. Ani nechceme vytahovat, co všechno jsme od dealerů různých značek slyšeli za příběhy, pro dnešek postačí jedna zkušenost, která už není příběhem, ale faktem.
Agentura Kyodo News informuje o jednání japonského zastoupení BMW, které se provalilo až po letech jeho praktikování. Dealerům automobilka stanovila vysoké prodejní kvóty, které museli dodržet. A pokud se to nestalo, měli jedinou cestu ven - neprodaná auta si koupit sami a následně prodávat jako ojetá klidně i se ztrátou. Na výběr nebylo, tedy pokud si dealerství chtěla udržet svou autorizaci.
S těmito praktikami BMW začalo už před dlouhými osmi lety, kdy - uhádli jste - japonské prodeje mnichovské značky překonal Mercedes-Benz. Bavorská automobilka rázem začala tlačit na pilu takovým způsobem, že titul získala zpět, jednoznačně ale přetáhla strunu. Japonská Obchodní komise tak v roce 2018 odstartovala z popudu dealerů vyšetřování kvůli zneužívání dominantního postavení mnichovské automobilky. A protože diskutovat nebylo o čem a BMW hrozila opravdu tučná pokuta, na oko couvlo a přišlo s novým plánem, který prodejní kvóty snižoval z nereálných na spíše hůře než lehce realizovatelné.
Pro japonské úřady byl takový krok dostatečný, alespoň na nějakou chvíli. Nicméně předloni proběhla razie vyšetřovatelů v kancelářích BMW znovu, a to opět kvůli stejnému důvodu. „Poměr vlastních registrací se vyhoupnul na 20 až 30 procent. Museli jsme splnit kvóty. A jelikož automobilka hrozila, že zruší kontrakt, musel jsem řadu aut zaregistrovat na sebe, i když jsem věděl, že kvůli tomu skončím v červených číslech,“ popisuje strategii BMW pod rouškou anonymity jeden z dealerů.
Kyodo News pak nově uvádí, že tlak mnichovských neustal dodnes i proto, že podobně se chovají další luxusní výrobci. Důvodem jsou změny, s jakými je dnes automobilová branže spojena. Marže klesají, nejisté investice do elektromobility rostou a na trh přichází nové značky, které těm zavedeným berou vítr z plachet. Pro automobilky je pak nejsnazší sáhnout do kasy svým vlastním dealerům.
Je přitom otázkou, jak se situace vyvine dále a co dále na BMW praskne - pochybujeme, že se tak chová jen v Japonsku, neboť informace od místních dealerů hovoří též o tvrdém přístupu a už v minulosti se podobná věc na bavorskou automobilku provalila v USA. Jak jsme již zmínili, v tomto jednají všechny automobilky podobně, ale už fakt, že s BMW nebyli schopni v Japonsku někteří její vlastní dealeři vyžít a museli věc řešit oficiální cestou, naznačuje, že přístup Němců bude přece jen o něco drsnější.





BMW se na Japonsko zaměřilo kupříkladu v roce 2016 specializovanou edicí Baron, která byla standardní řadou 5 s řadou příplatků a vysokou cenou. Již v té době značka dealery nutila k odběru vysokého množství aut, ať už je reálně mohli prodat, nebo nikoli. Foto: BMW
Zdroj: Kyodo News
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 5 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 8 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 10 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
