Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejlepších motorů historie se v aukci prodal skoro za milion, i když se už nikdy nerozběhne
4.12.2021 | Mirek Mazal
I mezi skutečně legendárními motory najdeme stroje, které v takové společnosti ční nad všemi ostatními. Tento je jedním z nich a zjevně je adorován tak moc, že se prodal za obrovské peníze i jako zaručeně nefunkční „kus nábytku”.
V historii formulové stáje Scuderia Ferrari najdeme hned několik památných ročníků. V moderních dějinách jde hlavně o sezónu 2004, kdy italská stáje naprosto neohroženě kralovala startovnímu poli a vyhrála neskutečných 15 z 18 závodů. Michael Schumacher tehdy z prvních 13 klání zvítězil ve 12, v jednom nedokončil. Ve zbytku sezóny pak spíše hledal motivaci...
Cestu k časům suverénní nadvlády rudé barvy vydláždila sezóna 2003, kdy se Schumacher musel mnohem více činit, nakonec ale na mistrovský titul dosáhl též. Stalo se tak nejen zásluhou jeho umění, ale i techniky formule Ferrari F2003-GA F1. Prvotřídní stroj postavený na počest Gianniho Agnelliho měl motor uprostřed uložený před zadní poháněnou nápravou. Kapalinou chlazený atmosférický desetiválec DOHC disponoval třílitrovým objemem a používal vstřikováním Magnetti-Marelli. Výkon motoru, který je považován za jeden z nejlepších v historii ef-jedniček, dosahoval až 845 koní při 18 300 ot./min a monopost v závislosti na zpřevodování dosahoval rychlosti až přes 360 km/h.
Verze F2003-GA nesla iniciály zesnulého strůjce Fiatu, který zemřel v lednu roku 2003. Ostrá premiéra monopostu přišla v květnu, kdy Michael Schumacher vyhrál kvalifikaci na Velkou cenu Španělska. První den Ferrari F2003-GA v Grand Prix dopadl dobře. Premiéra nového vozu je vždy emotivní věc, jásal tehdy Jean Todt, toho času šéf stáje Scuderia Ferrari a další ze strůjců její někdejší dominance.
Doby dnes už dávno minulé připomíná už dokončený prodej jednoho z dochovaných motorů F2003-GA, o kterém informuje aukční firma Collecting Cars jako o velkém úspěchu. A nepřehání - pohonná jednotka s interním označením 052 si totiž v uplynulém týdnu našla nového majitele, který za ni nakonec zaplatil tučných 36 tisíc euro, tedy asi 917 tisíc Kč. To je pořádná cifra za už nepoužitelný motor, který neobsahuje písty a další důležité „vnitřnosti”. Je to prostě jen artefakt, výzdoba garáže nebo bytu, ne víc. Jeho cena ale zkrátka odpovídá historii, která je s tímto výjimečným agregátem spojena.
Nevíme, jestli se tento technický skvost objevil v některých závodech sezóny - patrně nikoli, když o tom prodávající nehovoří. Stroji na ceně jistě přidalo spojení se sedminásobným mistrem světa, tehdy ještě zdravé legendy tohoto sportu, přesto je výsledek aukce pozoruhodný.
Vzpomínka na éru neporazitelných Ferrari řízených Michaelem Schumacherem se v aukci prodal za cenu velmi dobrého auta, i když je nadobro nefunkční. Foto: Collecting Cars
Zdroj: Collecting Cars
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera