Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejvzácnějších VW Golf je k mání skoro nový, i s Nokií 6310i je jako posel z minulosti
22.11.2022 | Petr Miler
Slova jako „Golf” a „vzácnost” zdánlivě nejdou dohromady, když se ale najde ta správná verze v tom správném provedení, padnou k sobě docela dobře. Tohle je díky svému stavu skutečně rarita mezi raritami, také je ale o hodně dražší než bývala jako nová.
Volkswagen Golf je evropský fenomén, po dekády prodejně skoro neporazitelný vůz, který si na Starém kontinentu koupily už desítky milionů lidí. Pokud by se vás tedy někdo ptal na antonymum sousloví „vzácné auto”, spojení „Volkswagen Golf” zní jako dobrá odpověď.
Ze všeho nejvíce to platí o čtvrté generaci Golfu, která byla svého času naprostým fenoménem - jen v roce 1999 oslovila neskutečných 703 932 zákazníků, více než jakýkoli jiný vůz stejného jména dříve i později v historii. Přesto právě v jeho životopisu objevíme jedno z nejvzácnějších provedení, i když na to na pohled ani nevypadá.
Pokud jste trochu znalí, na fotkách jste jasně rozeznali Golf IV R32, svého času nejostřejší verzi německého bestselleru. Byla absolutním vrcholem nabídky a protože na Golf byla dost drahá, na silnicích nikdy nebyla příliš často k vidění. Golf R32 se začal prodávat v roce 2002, v nabídce byl jen do roku 2004 a podle oficiálních údajů vznikl jen v 10 062 exemplářích, z nichž navíc téměř polovina skončila v USA.
Po technické stránce je to velmi zajímavé auto, protože ač má karoserii Golfu, motor, pohon všech kol i geometrie obou náprav jsou téměř beze zbytku převzaté z Audi TT té doby. To znamená mnohem živější podvozek, než by se při pohledu na krabicoidní karoserii mohlo zdát. R32 dostal kromě špičkové techniky i ve výbavě to nejlepší, co Volkswagen tehdy uměl nabídnout. Nebyla tu jen kůže na sportovních sedačkách a elektrické ovládání kdečeho, ale také rádio s navigací a měničem CD nebo xenonové světlomety.
To nejpodstatnější ale bylo přeci jen pod kapotou - dnes ikonický motor 3,2 VR6, který dával 241 koní a 320 Nm. Mohl spolupracovat s manuálním šestikvaltem nebo s DSG, což je také zajímavé - byl to první produkční vůz na světě s dvouspojkovou převodovkou, dnes velmi rozšířeným automatem, zvláště v třídě Golfu. A jak jsme již zmínili, všechna kola byla hnaná, takže řeči o „přemotorované předokolce” by tady nikomu neprošly.
Jak stojí výše, tohoto auta vzniklo jen málo, něco přes 10 tisíc vyrobených aut ale raritu nedělá. Vtip je jinde - i z tohoto omezeného počtu byla drtivá většina vyrobených Golfů R32 třídveřových. Pouhých 500 kusů vzniklo v pětidveřové variantě a narazit na nějaký originální kus na ulici je skoro nemožné. Také v prodeji jsou pětidvířka velkou raritou, právě teď si ale jeden můžete koupit ve stavu, v jakém je jinak snad k vidění jen v muzeu automobilky - pokud tam vůbec takový mají.
Prodávající moc dobře ví, co je tohle auto zač, takže upozorňuje na naprosto raritní věc v naprosto raritním stavu. Tento Golf R32 působí dokonale netknutě a je tak originální, že na palubě je i dobová Nokia 6310i, kterou Volkswagen k vozu prodával jako příslušenství a vyskytovala se toho času také na oficiálních fotkách. Cena bohužel odpovídá - 59 890 euro je více jak 1,5 milionu korun, tolik tohle auto zdaleka nestálo ani jako nové. Na dnes už 18 let starý Golf skutečně bláznivá cifra.
Odpovídá ale raritnosti a prvotřídnímu stavu, nic takového jsme v prodeji dávno neviděli. A i pokud nejste sběratelé vzácných Volkswagenů, jde o dobré připomenutí už trochu zapomenuté historie Golfu. Až někdy náhodou potkáte pětidvéřový Golf IV R32 na ulici, možná si ho ani nevšimnete, je to krom poměrně velkých kol a dvou koncovek výfuku v nárazníku docela nenápadné auto. A přitom před sebou budete mít pomalu sběratelskou raritu vzácnější než většinu kdy vyráběných Ferrari.

























Pětidvéřový Golf IV R32 je tak vzácný, že se v prodeji nevídá téměř vůbec. V tomto originálním stavu s minimálním nájezdem je jako posel z minulosti. Foto: AutoCenter Meschede, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez před trojicí Italů včera 16:33
- Filip Salač přímo do Q2 včera 15:30
- David Almansa nejlepším v Moto3 včera 15:00
- Honda Fest 2025: z Frymburku až do Mariazell včera 13:15
- V Misanu začal nejrychleji Morbidelli včera 11:53
Nejnovější články
Dobrodruh objevil opuštěné dealerství Porsche, na vzácné sporťáky v něm už léta sedá prach
před 10 hodinamiJaguar a Land Rover už 10 dnů nevyrobily ani jedno auto, s prodeji to není o moc lepší
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraMercedes po třech letech popírání reality konečně uznal, že čtyřválcový C63 AMG je propadák, autu vymění motor
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva