Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedna z posledních vyrobených Tater 603, legenda ČSSR dnes v dokonalém stavu stojí majlant
5.7.2022 | Mirek Mazal
Je to fascinující auto skoro v jakékoli verzi, tohle je ale i mezi nimi výjimečné. Vzniklo na samém konci éry modelu 603 se všemi dostupnými vylepšeními, navíc dneška dožilo ve stavu 1A jako pravidelně používaný, nikoli jen skladovaný a ve sbírkách oprašovaný stroj.
Tatra 603 vznikala v Kopřivnici už od roku 1955. Dalších dvacet let pak firma vyráběla automobily, které se dostaly do rukou řady významných osob z celého světa. I vyspělejší státy nespoutané okovy komunismu obdivovaly, co dokáže malá středoevropská země ve své pozici vyprodukovat, v žádném z okolních sovětských satelitů nic srovnatelného zdaleka nevznikalo.
Komunistická vláda svého času potřebovala reprezentativní osobní automobily a v roce 1953 se rozhodla doplnit vládní flotilu vozy z Kopřivnice. Vedení firmy dostalo za úkol vyvinout a vyrobit náležitě luxusní velké limuzíny v šibeničním termínu - na první výsledky měla Tatra pouhých 12 měsíců. To je příliš krátký čas na to, aby bylo možné podobné zadání rozumně realizovat, s tím si ale lidé řídící svět pomocí zákazů a příkazů nikdy hlavu nelámali a dodnes nelámou.
Průmyslový výtvarník František Kardaus a vedoucí konstrukční kanceláře automobilky Vladimír Popelář se nicméně ani takového termínu nezalekli a vytáhli ze šuplíku návrhy automobilu, kterým dali za vznik ve volných chvílích pro vlastní potěchu. Pánové vypracovali projekt zaoblené karoserie s typovým označením T 603. První pojízdný exemplář Tatry 603-1 tak vznikl už v roce 1955 a v roce 1956 bylo v tovární hale bylo ručně smontováno dalších devět kusů.
Už o rok později byla slavnostně spuštěna sériová výroba. Západní novináři nemohli uvěřit, co v Československu té doby vzniklo, když jeden exemplář T 603-1 osedlala československá výprava na zimních olympijských hrách v Cortině d'Ampezzo v roce 1958. A Tatra s vozem zazářila i na EXPU 1958 v Bruselu.
Poptávka po autě byla obrovská, první evoluce Tatry 603 se ale mimo Československo dostala jen hrstka. Ani běžní lidé u nás neměli šanci se k vozu dostat, protože byl vyráběn výhradně pro stranické funkcionáře na vysokých postech a jejich spřátelené protějšky. Do roku 1963, kdy přišla druhá evoluce vozu, tak bylo postaveno jen pár tisíc aut, z nichž většina už dávno neexistuje.
Dnes vám ukážeme kousek, který nevznikl v prvních letech (a dokonce ani v první dekádě) produkce, naopak z výrobní linky sjelo až v roce 1974, tedy na samém konci éry modelu 603 jako jeden z posledních vyrobených exemplářů. Vyznačuje se dokonalým stavem daným skoro 5 let trvající renovací a nyní se objevil v prodeji daleko od místa svého vzniku, v Norsku. Vypadá opravdu perfektně a musíme říci, že tak pěknou 603 jsme v prodeji už nějakou chvíli neviděli.
Pozoruhodné je i to, že norský majitel, který jej dnes nabízí k prodeji, auto neměl jen pro potěchu oka. Nechal si jej upravit tak, aby bylo možné jej pravidelně používat, takže částečně sáhl i do originality konstrukce. Topení od PALu bylo nahrazeno moderním Webastem a podobných menších modifikací je víc. K dispozici k autu jsou i původní díly, ale hlavně je to vůz, který lze dál relativně bez problémů používat k tomu, k čemu byl stvořen. Norský majitel (pro potenciální kupce bohužel...) moc dobře ví, jakou vzácnost pouští do oběhu, a tak za naleštěný vůz s vzduchem chlazeným V8 o objemu 2,5 litru a 143 koních požaduje 1,98 milionu Kč. To z této T603 dělá jedno z vůbec nejdražších českých aut v současném prodeji.
Kondice vozu pochopitelně odpovídá zmíněnému. Materiály uvnitř barevné kabiny jsou bezchybné, nevidíme žádné škrábance na laku a motor prý neztratil ani jeden ze 143 koní, kterými původně disponoval. A vysokou cenovku ospravedlňuje i samotná výjimečnost modelu 603 z pohledu historie československého motorismu. Jen pár českých resp. československých aut si v historii získalo ve světě takový věhlas.
Krásná Tatra 603 ze samého konce výroby je momentálně k mání v Norsku. V dokonalém stavu přijde skoro na 2 miliony Kč. Foto: Ole-Jakob Nilsen, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 10 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 4 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
před 6 hodinami - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
před 7 hodinami - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 9 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva